Mujahid Biru 2



Kisah mujahid biru terus berlalu.

Subuhnya dimulakan dengan kalimah syukur kehadrat Ilahi kerana diberikan tidur yang nyaman dan memberinya nikmat kehidupan. Adapun malamnya diakhiri dengan penat lelah hasil latihan sepanjang hari.

Begitulah rutin disiplin harian mujahid biru. Penuh dengan latihan dan latihan. Namun mereka pasrah, kerana semuanya adalah untuk membentuk disiplin.

Petang itu, mujahid biru diserang sakit perut.

Lalu dia dapatkan kebenaran ke klinik.

Klinik Ibnu Sena.

Tempat Mujahid biru mendapatkan rawatan sampingan bagi penyakit batuk dan keracunan makanan yang dihadapinya. Dia tawakkal. Mujahid Biru lebih percaya akan Tuhan yang Maha Penyembuh.

Awalnya sepanjang latihan mujahidin berasa sangat menyeksakan.

Masakan tidak, setiap hari di tengah panas dengan menggunakan jubah biru yang agak kasar dan tebal disarungkan pula dengan serban hitam, keempat-empat jemaah dikerahkan untuk berkumpul dalam 3 saf yang sempurna.

Ternyata sukar bagi para Mujahid dan Mujahidah.

Sedangkan saf solat yang dianggap sempurna dan dipastikan tiada laluan untuk para syaitan lalu-lalang, pun boleh melekakan para makmum.

Firman Allah :

"Sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamanya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh," (Surah as-Saff ayat 4)

Diulang-ulang aktiviti merapatkan saf.

Berterusan sehingga tepat atau lebih sedikit pukul 5.30 petang. Sungguh, Komander Tiger seolah-olah tidak mempunyai perasaan kasihan terhadap mereka. Mungkin komander pernah berada dalam suasana begitu.

Jadi mungkin dengan alasan itu dia memperlakukan mujahid dan mujahidah sebegitu rupa. Tidak cukup masa panasnya mentari Zohor, ditambahnya pulak dengan masa panasnya mentari Asar.

Jiwa meronta-ronta penat berbaur pasrah.

Akhirnya, mujahidin sekaliannya akur.

Disiplin sangat sukar untuk dibentuk.

Ego, sukar untuk tunduk.

Petang : Surau an-Nur

Mungkin sebab itu ramai mujahid dan mujahidah yang tumbang dalam jihad mengerjakan solat fardhu Subuh. Digerak seketika, alhamdulillah bangun. Kemudian tumbang balik. Jadi, kalau boleh bangun, itu tidak selayaknya dijadikan alasan.

Azan yang berkumandang bagi mereka hanyalah satu melodi indah yang meningkatkan lagi nafsu untuk terus leka dengan nikmat mati sementara. Langsung tidak takut seandainya terus mati selamanya.

Mujahid biru, nafsunya berjaya dipandu ke surau.

Sesegar Angin Malam

Begitulah agaknya perasaan Mujahid Biru setelah selesai bermandikan keringat di bawah bahang matahari sepanjang hari. Selesai menyucikan diri dan solat maghrib, mujahid biru meluangkan masa berusrah bersama-sama sahabatnya. Kadang-kadang melakukan ibadah lainnya untuk memakmurkan rumah itu.

Segala penat lelah hilang tatkala wajah yang berkerut penat disambut dengan gelak tawa para sahabat. Tetapi belum cukup. Bagi Mujahid Biru, penat itu hanya hilang seketika cuma.

Sesudah solat Isyak, mujahid biru terasa seakan-akan batin dan zahirnya dipanggil oleh katil yang empuk di biliknya.

Penat, sungguh penat.

Seperti biasa, sesi mendengar kuliah dari timbalan jeneral 2. Namun dipaksanya mata dibuka walaupun hakikat pintu hatinya tertutup setengah.

Dilihatnya ramai yang terangguk-angguk.

Mengantuk.

Selesai memberi kuliah, Mujahidin sekalainnya dibenarkan balik. Mujahid biru segera melabuhkan dirinya di katil.

Dalam keadaan memalingkan sedikit badan ke kiri, mujahid biru sambil menutup kedua matanya bermuhasabah dan merenung akan segunung dosa yang dilakukannya sepanjang hari. Bertaubatnya atas segala khilaf yang disengaja mahupun tidak.

Lalu tertidur.

Lena dibuai mimpi.

bersambung...

0 Komen:

Post a Comment