Wahai Lelaki, Kembalilah



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Pertama dan selama-lamanya pujian bagi Allah. Tuhan yang menciptakan segala-galanya dalam bentuk yang besar mahupun halus. Seterusnya selawat dan salam buat Rasulullah dan keluarga serta sahabat yang setia.

Masih terkesan dalam hati saya, akan suatu zaman cemerlang.

Suatu era yang gemilang.

Ketika seorang yang ditafsirkan menjadi penghulu sekalian alam oleh Buhaira, masih ada bersama para sahabat mentadbir bumi.

Itulah zaman Nubuwwah.

Zaman Rasulullah, zaman khulafa. Islam adalah laksana api yang menyala. Satu anugerah yang menerangi alam, menerangi teman dan juga sahabat. Namun adalah satu bahang yang panas membakar lawan.

Namun kini ianya hanyalah satu sejarah.

Sejarah agung yang kian dilupakan. Sejarah yang hanya dijadikan bahan bualan. Sejarah yang dianggap satu dongengan. Namun tetap satu sejarah yang boleh dibanggakan.

Saya ingat lagi akan kisah kejayaan kerajaan Byzantine dan kemenangan bangsa rumawi yang dicapai setelah kekalahan. Kemenangan yang bersandarkan pada Tawakkal dan penyerahan penuh kepada Allah.

Namun juga adalah satu sejarah yang kian dilupakan.

Dulu, bila disebut lelaki, wanitanya mendongak megah. Lelaki mereka Asadullah, Saifullah dan tokoh-tokoh yang ramai lagi tidak terkira.

Kini bila disebut lelaki, wanitanya tertunduk lemah. Tokoh-tokoh mereka juga ramai sekali, dan ramainya adalah boneka Yahudi.

Dulu bila disebut lelaki, wanitanya tenang di hati. Lelaki mereka menjaga dan melindungi. Namun kini bila disebut lelaki, wanitanya ingin sahaja cabut lari.

Kerana lelaki mereka pengkhianat, perogol bersiri.

Dulu apabila seorang wanita teraniaya, sekumpulan kuda putih membela. Al-Mu'tasim kebanggaan bagi wanita. Kini ribuan wanita suci telah dipenjara. Wanita diperkosa minta dibela.

Namun lelaki tunduk bagaikan tidak bertenaga.

Dulu bila wanita di bawah jagaannya, lelaki memagari sehabis daya. Tiada sesiapa yang berani menggoda. Kini bila wanita berada di bawah jagaannya, lelaki tidak kisah akan aurat wanitanya terbuka.

Wanitanya dibiarkan bebas, jatuh binasa.

Dulu lelaki menggadaikan harta juga nyawa. Demi mengangkat kemuliaan agama. Kini lelaki menggadaikan ketinggian agama. Semuanya demi nafsu, dunia dan seisinya.

Dulu lelaki bermatian mencipta sejarah. Mereka kental berjihad, mereka tekun berdakwah. Kini lelaki hanya menyanjungi sejarah.

Mereka bermalasan, malah tenaga tidak langsung dikerah.

Dulu lelaki memperjuangkan agama dan ummah. Al-Farouq, Zunnurain mati terbunuh. Kini lelaki memperjuangkan diri dan kroninya, hingga sanggup membunuh.

Dulu lelaki bersatu menghadapi musuh. Angkatannya kuat lagi teguh. Kini lelakinya berpuak-puak dan berpecah.

Sesama sendiri saling bertelingkah.

Dulu, lelakinya begitu.

Kini, lelakinya begini.

Jadi, lelaki. Ayuh.

Kembalilah pada kelelakianmu.

2 Komen:

Mohammad Faize said...

bna2...
xD
ana stuju...
laki nektok...
adeh2...

musafir said...

salam..deh~faize duhal..kaban lamak ana tok..eheh..enta stuju?hehe. xda pa..hnya hiperbola jak..lebih2 oh? besa la knek tok ana bdk sastera..

surat dari srikandi muslimah buat seorang lelaki..!!haha

trasa berat tnggngjwb tk bila pikir sal kelelakian ana tok..haha..adkh bnar ana lelaki yang mngikut acuan mdrasah Nabi..?

btw..jazakallah atas ziarah julung2 kali..ahah..dari perak gik ya..

wallahu'alam

-jadilah seorang lelaki-

hahaha..

Post a Comment