Pengalaman Mengajar Erti Tanggungjawab



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Dengan nama-Nya yang Maha Kaya saya mulakan bicara. Mohon dijauhkan dari segala sifat-sifat mazmumah dan dikurniakan akhlak-akhlak mahmudah. Selawat dan salam buat Rasulullah, keluarga dan sahabat.

Alhamdulillah, suatu pagi saya berkesempatan untuk menjejakkan kaki ke salah satu antara pasaraya terbesar di miri. Walaupun tidaklah sebesar mana sekiranya dibandingkan dengan yang terdapat di semenanjung sana.

Parkson Grand (Sedikit promosi buat pembaca-pembaca dari semenanjung dan luar negara. Hehe). Setelah sekian lama tidak menegangkan urat mata untuk melihat beraneka barang dan sebagainya yang dijual di sana.

Berjalan, Melihat dan Mentafsir

Istilah ini kebiasaannya dianalogikan kepada seseorang individu yang berjalan di bumi sambil melihat akan benda-benda dan keadaan di sekelilingnya disamping mentafsir segala tindak-tanduk yang berlaku berlandaskan syariat agama.

Seterusnya, kembali melihat dan mentafsir kekuatan diri yang sepatutnya disyukuri dan kelemahan diri sendiri yang harus segera diubati.

Akhirnya, sikap tersebut membuatkan individu tersebut berfikir dan semakin berfikir selain menyatakan ucapan syukur mungkin kerana keadaannya tidak seperti yang dilihat juga beristighfar yang mungkin kerana dirinya serba-serbi sama.

Sikap yang sangat tinggi nilainya bagi seorang yang mudah lupa.

Kebiasaannya, bukanlah sifat saya untuk berjalan, melihat dan sekaligus mentafsir. Mungkin perlu diubah sedikit. Berjalan, melihat dan kadang-kadang mentafsir.

Namun kini, saya mencuba untuk mempraktikkan sikap tersebut dalam kehidupan dan pagi itulah permulaannya setelah berkurun sikap itu ditinggalkan.


Aku kembali berjalan, melihat dan mentafsir. Semoga dengannya aku akan sentiasa ingat akan tanggungjawabku di sini. InsyaAllah.

Perjalanan Yang Membuka Mata

Pagi itu, saya menggunakan motosikal. Bermula dari kawasan rumah sehinggalah ke tempat pertemuan dengan kawan-kawan (Sebenarnya keluar bukan saja-saja tetapi ada tugas yang hendak dilangsaikan).

Dalam perjalanan ketika di kawasan pasar, apa yang dilihat? Saya melihat pelbagai jenis dan banyaknya bilangan kenderaan disekeliling.


Dan perkara yang tidak dapat dilupakan adalah bagaimana saya hampir terlibat dalam kemalangan ketika sebuah kereta tiba-tiba keluar dari satu simpang yang kecil. Aduh. Semuanya tidak dapat dijelaskan dengan tulisan.

Syukurlah kerana saya bukan seorang yang mudah fobia terhadap sesuatu perkara yang berlaku secara mengejut. Sepanjang perjalanan menuju ke destinasi, aku sebenarnya masih dalam keadaan terkejut namun wajah yang cool menampakkan bahawa situasi nampak agak terkawal dan tenang.

Nasib baik hanya bunyi hon motosikal dan kereta yang berbalas pantun, bukannya perkataan (Tapi di hati siapa tahu). Peristiwa tersebut secara langsung membuatkan saya lebih berhati-hati pada setiap putaran roda dan pergerakan saya.


Perjalanan diteruskan.

Sebelum sampai di bangunan kuning yang setengah daripadanya masih dalam pembinaan itu, aku singgah sebentar di Hotel Mega. Mencuri masa untuk menyiapkan sebahagian kerja yang juga masih belum selesai.

Aku melalui satu kawasan atau lebih tepat lagi pintu masuk bangunan. Di sana aku melihat seorang individu yang sedang bermain alat muzik piano dengan sebuah tin diletakkan dihadapannya.


Dia insan istimewa. Merdu bunyi alunan muzik yang dimainkan.

Justeru teringat akan firman-Nya :

"Sesiapa yang beramal soleh daripada lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik, dan sesungguhnya Kami akan membalas mereka akan pahala mereka dengan balasan yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan," (Surah an-Nahl ayat 97)

Tiba-tiba terasa ingin berlumba-lumba dalam melakukan kebaikan itu. Akhirnya perasaan jadi kenyataan. Rezeki dari Allah buat seorang insan yang istimewa menampakkan jumlah isi dalam tin semakin bertambah.

Alhamdulillah, rezeki dia.

Paling kurang aku ada melakukan. Mana tahu bila tiba hari aku kelak (mohon dijauhkan dari segala kecelakaan. Amin), ada juga jasad-jasad yang sudi menghulurkan bantuan.


Di Mana Agama? Ke Mana Budaya?

Seusai melaksanakan tugas di sana, aku teruskan perjalanan untuk berjumpa dengan kawan-kawan yang menanti sekian lama. Maaf kerana lewat.

Mencuri masa untuk kebaikan bersama. Seterusnya, kami teruskan langkah ke foodcourt. Mengisi perut dengan sedikit alas dan membasahkan tekak yang mulai terasa kering.


Jus lobak dan sedikit nasi lemak cukup mengenyangkan.

Perjalanan kami diteruskan dengan cerita masing-masing disamping sedikit-sebanyak gurau senda. Di sana, saya melihat, bahawa manusia itu punya pelbagai rupa.

Di sudut ini, manusia itu tahu tanggungjawabnya. Dia ada misi dan objektif. Di sudut yang lain, manusia seolah-olah seperti tiada tanggungjawab. Berhabisan dia bergembira. Tidak sedar agaknya, bahawa ada yang memerhatikannya.

Persoalan adab, semuanya ditolak tepi.

Mereka, seagama dengan saya. Namun, agama seolah-olah hanya sekadar hiasan pada kad pengenalan. Juga satu ungkapan yang sangat mudah diungkapkan. Namun apakah kita sedar akan segala tingkah laku yang kita lakukan setiap ketika itu menampakkan bahawa kita sebagai seorang yang berpegang teguh dengan nilai agama?

Benar syahadah itu mudah kita tuturkan ketika ini. Ketika nyawa masih dikandung badan. Terfikirkah kita akan kepayahan dan kesukaran untuk mengungkapkan kalimah itu saat berhadapan dengan sakaratul maut nanti?


Ini bukan perkara baru. Tetapi soal sejak dahulu.

Harapnya kita mampu menyoal diri akan usaha islah yang sudah, sedang dan akan dilakukan terhadap diri kita. Semoga soal sejak dahulu itu mampu kita tinggalkan hanya sebagai sejarah yang tidak perlu diingati.

Budaya cemar, buanglah.


Apa yang lebih menarik perhatian saya ketika itu adalah persoalan dimana kita meletakkan agama dalam kehidupan. Teringat saya akan satu program yang dilakukan di sekolah lama dahulu. Program nadwah kepimpinan.

Tugasannya, kami kumpulan fasilitator diberi masa untuk memikirkan satu nama program yang seterusnya akan dibentangkan oleh ahli kumpulan masing-masing. Pelbagai nama diutarakan termasuklah anti-pornografi dan lima nama lagi yang tidak dapat diingat.

Nama program yang dapat saya fikirkan adalah ad-Din comes first.


Agama dititikberatkan dahulu sebelum yang lain. Pembentangan program daripada ahli kumpulan sangat memuaskan. Harapnya semua isi yang diutarakan sampai ke hati semua yang mendengar dan mudah-mudahan semua yang terlibat dapat menitikberatkan nilai agama dalam kehidupan masing-masing sehingga sekarang.

Itu halnya di sekolah lama.

Kini? Ayuh. Biarlah ad-Din comes first. Selama-lamanya. Juga membawa kesucian agama dengan budaya yang mulia.

Kalau bukan sekarang, bila?



Minda Yang Bergerak



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Segala pujian bagi Allah kerana dengan keizinan-Nya, masih lagi berkesempatan menjalani seni-seni kehidupan dibawah payung Islam.

Selawat dan salam buat kekasih-Nya, Rasulullah. Juga buat kaum keluarga baginda serta sahabat yang setia. Semoga kita terus istiqamah dalam menunaikan segala hak dan amanah.

Alhamdulillah. Sekali lagi berkesempatan untuk menulis.

Saya pernah membaca satu artikel berkenaan teknologi. Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk menyeimbangkan antara teknologi dan kehidupan. Jadi untuk entri kali ini, saya ingin membicarakan sedikit tentang teknologi blogger.

Saya mula mengenali dunia blogger setelah tamat tingkatan 5. Itupun setelah diberitahu oleh kawan-kawan. Pertama kali masuk ke alam baru itu, keadaan agak memusingkan kepala kerana banyak istilah-istilah yang tidak difahami.

Bagaikan orang biasa yang masuk ke alam yang luar biasa.

Dahulu ketika pertama kali ingin menghias laman ini, perlu bersengkang mata 'bermain' dengan kod-kod HTML. Kadang-kadang pitam sebentar. Maklumlah, baru mula berjinak-jinak.

Kini, banyak kemudahan-kemudahan baru yang ditawarkan oleh blogspot menyebabkannya mendapat tempat di hati pengguna. Malah yang baru berjinak-jinak dengan dunia baru ini rata-ratanya bermula dengan blogspot.

Kemudian barulah bertukar kepada wordpress dan sebagainya. Saya? Rasanya biarlah begini. Asalkan isi-isi yang dihidangkan mampu sampai ke hati pembaca, alhamdulillah.

Hasilnya, wujudlah kebun ini. Satu Persepsi. Setelah menjalani proses transformasi nama yang pelbagai, iaitu permulaannya dengan nama Musafir Darulfana (Musafir di alam yang tidak kekal) kepada Musafir Borneo (Musafir Sarawak) dan akhirnya kepada Satu Persepsi.

Tulisan tentang persepsi diri, yang lahir dari hati.

Percambahan Minda

Saya tidak nafikan bahawa kebun ini banyak membantu dari segi percambahan minda. Kadang-kadang memikirkan apa yang hendak diisikan kedalamnya sekaligus membuatkan saya lebih banyak membaca bahan-bahan yang boleh dijadikan rempah ratus dalam setiap entri.

Hampir setiap hari mencari idea untuk menyampaikan dakwah sekaligus tarbiyyah kepada para pembaca. Cuma mungkin kesempatan yang kadang-kadang tidak mengizinkan.

Juga sekaligus menjadikan minda ini aktif.

Sentiasa bergerak dan berjalan.

Memutuskan jaring-jaring yang dulunya mengikat, menyebabkan kurniaan Allah ini tidak digunakan sebaiknya. Ya, paling kurang sekiranya ada masa kosong, saya menyerahkan buah fikiran ini kepada jalan-Nya.

Namun kadang-kadang. Setelah fikiran menerawang, idea itu tiba-tiba hilang. Aduh, Ini yang paling tidak menyeronokkan. Lantas menurunkan nafsu untuk menunaikan amar makruf dan nahi mungkar. Biarlah, mungkin ada sesuatu yang lebih penting untuk dilakukan.

Dan saya juga percaya, bahawa sahabat-sahabat yang lain juga begitu. Sentiasa ingin mencari-cari sesuatu untuk berkongsi ilmu dan disamping berdakwah. Adakalanya hingga tidur juga diganggu dengan lamunan idea-idea.

Alhamdulillah. Teruskan perjuangan dan semoga istiqamah.

Namun janganlah sehingga mengabaikan perkara yang lebih penting.

Dasyat.

Alangkah baiknya jika kita mempunyai nafsu sehingga sebegitu rupa terhadap ibadah-ibadah wajib, membaca al-Quran, berzikir dan lain-lain ibadah sunat yang lain? Hati sentiasa gelisah bila sahaja ada sesuatu amalan yang tertinggal. Sentiasa berasa tidak cukup malah menginginkan lebih. Lagi dan lagi. Moga-moga dikurniakan.

Rasa Tenang Di Dada

Membaca bahan-bahan dari alam maya ini adakalanya membuatkan saya terasa seperti berada dalam majlis ilmu. Cuma mungkin suasananya tidak sama seperti majlis yang sebenar. Tenang rasanya apabila membaca dan mengutip sedikit sebanyak ilmu, pengajaran dan pengalaman.

Apatah lagi jika bertemu dengan kebun yang dimiliki oleh insan-insan yang berilmu. Ditambah dengan fikrah dan persepsi yang bermanfaat kepada ummah sekaliannya.

Adakalanya hati ini tersentuh dengan artikel-artikel yang ditulis dan kadang-kadang terasa pedas apabila pulang kepada hakikat bahawa diri ini mempunyai ciri-ciri seperti yang ditulis.

Semoga saya mampu untuk memperbaiki diri.

Akhir kalam, semoga kita terus menjadi insan yang memaksimumkan penggunaan teknologi demi kepentingan agama dan ummah.

Semoga Usaha dakwah kian mekar.

Semoga semangat jihad kian teguh.

Gerakkanlah minda pada jalan-Nya.

Musim BerTuhan?



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Syukur ke hadrat Allah atas kesempatan dan nikmat yang dikurniakan. Selawat serta salam buat Rasulullah dan sahabat yang mengajar akan keikhlasan dalam perjuangan.

Tumpahnya jasa kepada agama. Luhurnya budi tidak ditelan zaman. Indahnya qudwah tercatat dalam sejarah.

Semoga kita terus istiqamah dalam jalan dakwah.

Sekitar Tahun 2008

Jam menunjukkan pukul 4.15 pagi. Asrama kediamanku dikejutkan dengan bunyi-bunyi langkahan sekelompok manusia. Dalam lingkungan empat hingga lima orang. Dalam kesamaran awal pagi itu, dari dalam bilik, aku melihat adik-adik yang berbaju melayu lengkap. Ada juga yang berkain pelekat.

Ke mana mereka? Itu fikirku.

Sekilas kemudian baru aku sedar. Ke surau agaknya. Tahajjud. Mungkin hajat. Taubat barangkali. Maklumlah, bilangan hari menjelang ujian semakin hampir. Dalam membuat persediaan berbentuk teori, mereka tidak lupa bersedia dari segi rohani.

Alhamdulillah. Alangkah mulianya golongan seperti ini. Harapku semoga aku boleh menjadi sebahagian dari mereka. InsyaAllah. Doaku semoga kejayaan mereka setimpal dengan usaha.

Suatu pagi ...

Jam kulihat tepat pukul 4.30 pagi. Aku terus turun dari katilku dan terus melangkah ke surau. Hasratku agar aku boleh bersama berjemaah dengan mereka. Disana, aku tercari-cari.

Di mana kalian?

Pada masa yang sama, aku teringat bahawa hari ini genap satu hari selepas dua minggu ujian yang dihadapi. Mungkin di asrama. Penat agaknya. Hari-hari berikutnya, seperti biasa aku akan bergerak ke sana. Hasratku kali ini pasti aku boleh berjemaah bersama mereka.

Namun sekali lagi aku tercari-cari. Tiada.

Hal ini membuatkan aku berfikir akan keadaanku ketika sebaya dengan mereka dahulu. Ah, tidak perlu terkejut kerana aku juga dulu seperti itu. Tuhan diperlukan hanya pada saat-saat yang genting.

Menjadikan hidup ini bertambah satu lagi musim.

Musim berTuhan.

Agak susah untuk menegur. Kerana aku juga begitu, dahulu. Cukuplah sekadar sama-sama mengingatkan. Dulu ketika hampir ujian, kalamullah diaplikasikan seperti komik. Sukar untuk puas setelah membacanya. Tambah pula dengan nafsu dan perasaan untuk mentadabbur. Lagi dan lagi tanpa rasa ingin berhenti.

Namun setelah ujian, aku layan al-Quran itu seperti sebuah buku yang aku pun tidak memahami maksudnya. Perasaan untuk mentadabbur itu terbang begitu sahaja.

Kini, setiap waktu solat itu seolah-olah akan ada sesuatu yang penting untuk dilakukan selepasnya. Padahal akhirnya nanti hanya duduk bersembang dan bermain.

" ... alah, ujian bulan 8. Nanti bulan 7, aku mulalah solat hajat ... "

Mengapa Begitu?

Fitrah.

Ayat ini sangat suka digunakan dalam kebun ini. Fitrah manusia bukan? Fitrah manusia akan kembali kepada Tuhan. Asalnya kita dari tanah dan kembalinya kita ke tanah.

Yang ini, saya setuju.

Juga kembalinya kita kepada Tuhan hanya bila tibanya kepayahan, kesusahan, kebuntuan, kegagalan dan saat-saat diperlukan.

Yang ini, saya tidak setuju.

Ini sepatutnya bukan fitrah manusia

Tuhan hanya diperlukan pada musim gentir. Namun tatkala musim kelapangan, Dia dilupakan. Cukup sekadar yang wajib sahaja. Sunatnya kemana?

Firman Allah :

Dan apabila manusia ditimpa bahaya, dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri. Tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia (kembali) melalui (jalannya yang sesat), seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk (menghilangkan) bahaya yang menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan ... (Surah Yunus ayat 12)

Bersediakah Kita?

Ramainya di antara kita yang tidak menghargai masa. Termasuklah diri penulis sendiri. Banyak sekali masa yang dibazirkan begitu sahaja dan hanya melakukan persediaan ketika waktu hampir tamat.

Peperiksaan? Kalau minggu depan, minggu inilah ramai yang bertungkus-lumus separuh nyawa. Minggu inilah segala-galanya. Sedih sekali, ada yang sanggup tidak tidur dan makan untuk menghabiskan topik yang belum selesai. Buang masa, katanya.

Makan dan tidur dianggap buang masa?

Alangkah zalimnya terhadap diri sendiri.

Sesuatu Yang Pasti

Kematian itu pasti.

Kematian itu tiba-tiba.

Tiada siapa yang tahu bilakah waktu akhirnya. Tiada siapa tahu bagaimana keadaan akhirnya. Hadirnya tidak mengira masa dan usia. Ketika melakukan kebaikan mahupun ketika melakukan kejahatan.

Bagaimana pula sekiranya hijab itu dibuka. Membuatkan kita semua mampu untuk melihat secara teliti akan tarikh, hari dan masa ketibaan.

Sejadah akan segera dicari.

Solat akan dilakukan sebanyak-banyaknya. Juga doa.

Malamnya pula akan sentiasa dipenuhkan dengan qiamullail. Tahajud, taubat tak tinggal. Harta, pangkat, kekayaan, kemasyuran, semuanya dilupakan begitu saja.

Itu sekiranya hijab dibuka.

Hakikatnya Allah tidak akan secara percuma memberitahu masa tibanya. Kerana tidak ingin manusia menjadikankan-Nya keperluan yang bermusim.

Musim ini Dia dilupakan.

Musim itu Dia sangat-sangat diperlukan.

Musim berTuhan.

Kerana Dia ingin mengajar kita bahawa Dia tidak memerlukan manusia namun manusialah yang memerlukan Dia.

Penutup

Ya, kita perlukan dia. Setiap ketika.

Tidak hanya pada musim tertentu.

Pengakuan Seorang Aku


Sebuah Pengakuan


Tuhanku, aku tidak layak memasuki syurga Firdaus
dan aku pula tidak mampu menanggung seksa neraka-Mu



Terimalah taubatku dan ampunilah dosa-dosaku
Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar



Dosa-dosaku amatlah banyak bagaikan butiran pasir
Terimalah taubatku wahai Yang Maha Agung



Umurku berkurang setiap hari sedangkan dosaku bertambah
Bagaimana aku sanggup untuk menanggungnya?



Tuhanku, hamba-Mu yang derhaka ini datang bersimpuh menghadap-Mu
Mengakui dosa-dosa dan menyeru memohon kepada-Mu



Bila Engkau mengampuni, Engkaulah Sang Pemilik Ampunan
Bila Kau campakkan aku, kepada siapa aku mesti berharap selain dari-Mu?