Ayuh Curahkan Cinta Kepada Pencipta


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Pertamanya, Syukur kehadrat Allah yang memberi ruang dan kekuatan untuk kita terus berdiri. Menegakkan panji Islam terutama dalam diri.

Semoga seterusnya terus tegak dan tertegak pula di sekitar diri dan keluarga, ummah sekaliannya. Selawat serta salam buat Rasulullah, imam kami, keluarga dan sahabat baginda.

Ada apa dengan cinta?

" ... ya Allah, kurniakan aku cinta-Mu. Cinta orang yang mencintai-Mu serta amalan-amalan yang membawa aku keada cinta-Mu ... "

Andai benar ingin memperoleh cinta sejati untuk diri, maka tautkanlah cinta kepada Allah. Pastinya, sebaik-baik teman hidup akan Allah kurniakan kepada kita.

Jujurnya, bukanlah kepakaran saya untuk berbicara tentang cinta, apatah lagi cinta manusia. Namun itulah satu fitrah yang sudah ditulis oleh Allah dalam kamus kehidupan manusia.

Setiap jiwa pasti akan bercinta.

Seringkali kita mendengar kisah tentang cinta. Suka duka. Duka dan suka. Ada juga yang menyalahgunakan cinta. Tafsirannya untuk itu jauh dari yang asalnya.

Dan ada pula yang menggunakan cinta untuk menggapai sebuah cinta yang merupakan setinggi-tinggi nilai kasih.

Cinta Yang Maha Mencipta.

Apa salahnya dengan cinta. Kerana dengan cintalah manusia akan memberi komitmen terhadap keluarga yang akan dibentuk. Melahirkan zuriat yang menjadi penyejuk sepasang hati dan seterusnya membesar menjadi permata dan pembela buat agama.

Andai sudah jernih dan bersinarnya cinta antara kita, pasti tidak akan terasa kepayahan mengharungi segala jerih-perih kehidupan bersama. Ini jelas, semuanya kerana cinta.

Namun biarlah kita tinggalkan sebentar cinta ini. Kerana cinta yang satu ini masih lagi belum selesai. Tanpa cinta yang satu ini, tiadalah perasaan melakukannya kerana Dia. Jadi, ayuh.

Curahkanlah cinta kepada Pencipta.

Terasa Jauh Dari Landasan Itu

Pernah lebih kurang berminggu saya terasa jauh. Terasa hilang akan sesuatu. Seakan-akan ditinggalkan. Atau adakah saya yang meninggalkan? Astagfirullah. Ampuni aku ya Allah.

Saya sedar, tandanya ada yang sedang merindu malah sentiasa rindu dan menanti dari satu tempat. Dari satu daerah.

Saya mesti membawa hati saya semula kepada-Nya.

Dari mana kita datang, ke situ juga kita akan dikembalikan. Bayangkan kita berada di sesuatu kawasan yang sangat jauh dari tempat asal kita dan kita terasa sangat asing. Kita mula berkenalan dengan seseorang yang tidak dikenali.

Lama kelamaan kita dapat tahu bahawa dia yang kita kenali itu adalah sekampung dengan kita. Dalam keadaan kita berjauhan kita mula berasa gembira kerana ada juga insan yang sama asal dengan kita di sana.

Begitulah. Jika sudah asal kita dari Allah, pasti jiwa dan ruh kita akan terasa senang dan tenang jika kita kembali kembali kepada-Nya.

Sekiranya terasa jiwa dan hati itu jauh melayang entah ke mana, bawalah ia kembali kepada-Nya. Janganlah menyeksa dan rasa terseksa. Bawalah kembali ke tempat asal.

Hanya dengan mengingati Allah jiwa akan tenang. Itu janji Allah pada muslim dan mukmin sekaliannya. Begitu jugalah saya ingin mengingatkan diri. Semoga resah berganti tenteram. InsyaAllah.

Dalam entri sebelum ini, iaitu Pengalaman Mengajar Erti Tanggungjawab, saya ada menyebut tentang penitikberatan kepada agama yang perlu kita dahulukan sebelum datang yang lain-lain. Justeru, biarlah cinta yang satu ini kita dahulukan sebelum cinta yang satu lagi.

Cinta yang akan kekal abadi atau cinta yang akan mati.

Mana yang kita akan pilih?

Ikhlaslah dengan Allah dan peliharalah hubungan dengan-Nya melalui cinta yang pertama kerana pasti akan mempengaruhi kesan cinta yang kedua.

Erti hidup memanglah pada memberi, namun apakah adil andainya sudah banyak yang kita beri namun diri kita tidak lebih dicintai-Nya?

Moga-moga kita mampu mendekati landasan itu.

Cintailah Ilahi

" ... rasa cinta adalah satu anugerah Tuhan. Pada hambanya. Dan kerananya manusia sanggup apa sahaja. Asalkan dia memiliki apa yang dicita. Kerana cinta, kita sanggup berkorban apa sahaja. Harta dan nyawa. Jika engkau mencintai bunga, sedarlah engkau bunga itu akan layu. Jika engkau cintakan manusia, sedarlah satu hari dia akan pergi. Jika engkau mencintai harta, harta itu nanti kau akan tinggalkan. Jika engkau cintakan Ilahi, hanya Dia yang akan kekal abadi. Cintailah Ilahi ... "

Wo Ai Ni Allah




Koleksi novel buat pembakar jiwa bertambah. Alhamdulillah. Sekarang sedang membaca sebuah novel (Promosi sedikit bagi yang belum membaca). Wo Ai Ni Allah. Semoga saya dapat sesuatu yang berharga melalui buku ini.

Semoga benar-benar ana dapat mencintai-Nya. SubhanAllah, saya bukanlah seperti Rabiatul Adawiyah mahupun Sumayyah, Zaid bin Harithah dan ramai lagi insan-insan yang mencurahkan segala rindu dan dendam serta kehangatan cinta kepada Allah.

Namun saya pasti ramai antara kita yang pernah merasa akan belaian lembut dari Allah saat kita terasa sangat haus dan dahaga dengan cintanya. Saya rindu, dan mahukan belaian itu.

Hati yang sedang haus dan gersang dengan panasnya nafsu dan godaan, ditambah lagi dengan pekatnya dosa selama ini, Dia jiruskan dengan air dingin yang mampu menghambat segala ruang, tidakkah itu nikmat?

Semoga kita terus berusaha dan memohon kekuatan untuk memperoleh cinta dan kasih-Nya. Sentiasa istiqamah dalam ibadah kepadanya dan sentiasa ingat akan-Nya setiap detik dan waktu.

Mari, sentiasalah ikhlaskan niat dan tingkatkan amalan.

Dan semoga kita mampu curahkan cinta pada Pencipta.

2 Komen:

Sir Rid.one said...

Salam.zul,enta dh tukar number?ana call enta sik dpt2.ana amat risau kalau enta di sana sihat atau tidak.daripada sahabat yang amat merinduimu...............

AnaAzizul said...

w'salam syeikh .. sori ana xtauk pun enta call ana. n xtauk brp byk yg call/msj ana .. i misplace my hp .. jd ambik kptsn replace sim card .. bruk bleh..sori2..

ana alhmdulillah sihat .. juz batok2 skit..ya la tek..tersebar dh virus ya..huhu

allahu'alam...

Post a Comment