Dakwah : Perlu Seni Dan Kreativiti


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Budaya di madrasah Tuanku Haji Bujang dahulu sangat saya rindui. Terutama sekali budaya menyampai dan menimba ilmu.

Dalam seminggu sahaja sebenarnya cukup banyak input yang masuk kedalam kepala. Tambahan pula bagi kami yang bergelar warga al-Hidayah.

Sekiranya dikeluarkan kenyataan untuk menulis setiap bait-bait perkataan mahupun tulisan yang disampaikan, rasanya melebihi sepuluh mukasurat. Mungkin 20 helaian.

Seusai solat maghrib, diadakan sedikit tazkirah ringkas. Kemudiannya disusuli dengan amalan tadarus al-Quran. Hari selasa pula akan diadakan aktiviti usrah bersama ahli kumpulan. Khamis biasanya akan ada tahlil dan disambung dengan kuliah.

Seterusnya pada malam hari jumaat diadakan aktiviti yang dipanggil malam keagamaan. Pagi ahad pula usrah nuqaba' (antara naqib dan naqibah bersama ustaz) dan malamnya akan diadakan kuliah maghrib. Begitulah seterusnya.

Sungguh, saya rindu akan semua itu.

Pada setiap kali hari malam khamis dan ahad, pengkuliah yang bertugas dikehendaki bersedia untuk menyampaikan ilmu kepada kami. Penekanan diberikan terutama untuk menyampaikan dan bukan hanya membaca daripada teks.

Pendek kata, beranikan diri depan khalayak.

Sungguh, bukan mudah sebenarnya untuk menyampaikan sesuatu kepada orang ramai dalam bentuk percakapan. Paling penting bagi saya adalah bagaimana untuk menarik hati para pendengar.

Dari memberi tahu sehinggalah kepada usaha untuk memberi mahu dan sekaligus memberi mampu. Bagi yang sudah biasa, perkara ini tidaklah dianggap berat. Apabila dapat bercakap, itu sudah memadai walaupun hakikatnya sukar untuk sampai ke hati pendengar.

Akan tetapi inilah yang diresahkan oleh sebahagian lainnya.

Yang tidak biasa dengan budaya dakwah dan tarbiah.

Resah kerana bimbang kuliah yang dilakukan adalah pasif atau bosan. Sikap resah ini sebenarnya adalah betul kerana sekiranya diambil ringan, mungkin ilmu yang disampaikan itu bagaikan masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri.

Untuk itu, penyelesaian demi penyelesaian dicari untuk bagaimana mengolah dakwah itu dengan kreativiti dan seni dengan tidak mengenepikan tujuan asal.

Kedua-duanya saling diperlukan di samping tawakkal kepada Alah.

Menyingkap Tirai

Teringat saya akan aktiviti usrah yang dilakukan khusus kepada pelajar islam harian madrasah kami. Kebiasaannya, kehadiran ahli usrah bagi pelajar harian adalah tidak memuaskan dan hanya segelintir yang hadir ke majlis ilmu tersebut.

Ingin sahaja diwajibkan tetapi masing-masing ada alasan peribadi dan terpaksa pula berhadapan dengan ibu bapa dan sebagainya.

Memang dugaan.

Apa yang ingin disebut adalah bagaimana seni dalam dakwah itu memainkan peranan dalam kejayaan dakwah. Ikhtiar dicari untuk bagaimana menarik kehadiran ahli-ahli usrah harian. Bermula dengan membuat tayangan video berunsurkan agama, kehadiran ahli semakin bertambah sedikit demi sedikit dari minggu ke minggu.

Walaupun masih jauh dari sasaran, namun alhamdulillah. Daripada berterusan dengan bilangan yang sedikit. Juga turut dilakukan permainan ringan untuk menarik minat.

Melihat kepada sirah, Rasulullah sendiri menunjukkan qudwah yang sangat hasanah dalam berdakwah di samping memberi peringatan kepada umat islam sekaliannya. Ini seterusnya dikekalkan pula oleh para sahabat dan da'ie-da'ie seterusnya.

Dengan menggunakan pendekatan yang sangat sopan dan lemah lembut tanpa ada perasaan benci dan sebagainya, Islam pernah mencatat sejarah sehingga mampu memayungi dua per tiga dunia.

Namun melihat kepada hakikat hari ini, mengajak muslim sendiri sudah sukar, apatah lagi dengan yang bukan.

Dakwah Perlukan Seni



Gambar di atas saya kira sangat unik. Pemuda dalam gambar tersebut adalah seorang pemain bola sepak kebangsaan Mesir yang bernama Muhammad Abu Tarikah. Beliau adalah pemain bola kebangsaan salah satu kelab di Mesir bernama Al-Ahli (kelab bola sepak yang paling mendapat tempat di hati penduduk Mesir). Penyerang kelahiran Giza ini adalah pemain utama pasukan bola kebangsaan Mesir.

Perbuatan beliau ini sempat dirakam dalam salah satu perlawanan bola sepak ketika di mana Mesir bertemu dengan Sudan dalam kejohanan piala Afrika ke-26 pada 27 Januari 2008 yang lalu.

Beliau mengangkat baju jerseynya sehingga menampakkan baju sebelah dalam yang mempamerkan slogan simpati kepada penduduk Ghaza setelah berjaya menjaringkan gol kedua dalam perlawanan tersebut.

Betapa kreatifnya dakwah itu beliau laksanakan.

Walaupun ditayangkan kad kuning setelah perlakuan beliau sebegitu, Semangatnya tidak pudar malah beliau terus mengasak pasukan lawan lalu berjaya menyumbatkan lagi gol ketiga dalam separuh masa kedua perlawanan tersebut. Hasilnya, Mesir menang melawan Sudan dengan mata 3 berbalas 0.

Tindakan Abu Tarikah sudah semestinya berisiko tinggi terutama bagi seorang pemain yang mencari rezeki dengan sukan tersebut.

Bagi para peminat sukan bola sepak, kalian sudah tentu tahu bahawa tindakan membawa dan memprovokasikan isu-isu sensitif sebegini bertentangan dengan undang-undang FIFA.

Namun Abu Tarikah beruntung kerana perlakuan beraninya telah menarik simpati ramai pihak kepadanya sekaligus menyebabkan beliau terselamat daripada dikenakan tindakan.

Mungkin kerana keberkatan perbuatan itu dan juga kerana doa penduduk Ghaza kepada Mesir, Mesir sekali lagi menjuarai piala Afrika setelah berjaya menumbangkan pasukan gergasi Cameroon dengan pungutan mata sebanyak 4-2.

Dan di Ghaza sekarang ini, penduduk mula menamakan piala perlawanan bola mereka dengan nama piala Abu Tarikah. Di samping itu, baju-baju yang digunakan oleh ank-anak muda Palestin di Ghaza mula dicetak dengan gambar Abu Tarikah.

Akhirnya, saya kira kepentingan seni dan kreativiti dalam dakwah adalah perlu. Kebiasaan yang saya lihat pada para pendakwah kini adalah dengan menyelitkan sedikit unsur-unsur lawak dalam ceramah mereka.

Tidak boleh berlebihan kerana takut lari dari tujuan asal. Dan sekiranya diteliti, dengan menyelitkan sedikit unsur-unsur tersebut juga adalah kreatif bukan?

Apa yang saya dapat simpulkan adalah : Tujuan berdakwah + Ikhlas + Seni dalam dakwah + Tawakal kepada Allah = Kejayaan Dakwah. Allahu'alam.


No Part Time Muslim

0 Komen:

Post a Comment