Selamat Datang Syawal Bulan Kemenangan



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Selama-lamanya pujian bagi Allah Tuhan sekalian alam. Yang memberikan kita nikmat dan melimpahkan kepada kita rahmat-Nya. Selawat juga salam diucapkan buat Rasulullah, keluarga baginda dan juga para sahabat yang setia.

Semoga kita sentiasa diberi kekuatan untuk terus merempuh onak dan cabaran merebut redha-Nya insyaAllah.

Alhamdulillah. Bulan Syawal telah tiba.

Ketibaan yang penuh dengan cahaya yang gilang-gemilang. Ramadhan kian pergi lama dan mudah-mudahan segala amalan dan ibadah yang kita lakukan sepanjang bulan barakah itu diterima oleh Allah s.w.t.

Semoga madrasah ramadhan mampu mendisiplinkan kita dari segenap segi dan harapnya kekuatan dan kelazatan menunaikan ibadah kala ramadhan itu mampu kita teruskan untuk hari-hari dan bulan-bulan yang seterusnya insyaAllah.

Ayuh, istiqamahlah!

Saat ini seusai solat Isya'. Azan maghrib tadi menandakan bulan Syawal telahpun tiba. Ketika ini ana pasti, ada insan yang tengah bergembira dan tidak lupa ada juga yang berduka.

Namun apa yang penting, sesungguhnya segala yang telah dan akan berlaku adalah dibawah aturan dan pengawalan Allah s.w.t yang sudah pasti merupakan satu perancangan yang Maha Hebat. Jadi, la tahzan! (jangan bersedih!). Bergembiralah dan bersyukurlah.

Salam aidilfitri 1430H


Dalam rahmat bulan mulia
Terhampar hikmah kurniaan Yang Esa
Bersama kita meraikannya
Dalam keinsafan dan ketaqwaan
Mengharap bahagia selamanya

Ana menghimpun sepuluh jari
Memohon kemaafan atas dosa selama ini
Andai terguris rasa di hati
Bersamalah kita saling memaafi
Moga hidup ini terus diberkati
Maaf zahir dan batin




Segala puji bagi Allah, masjid-masjid dan surau-surau di kala maghrib dan isya' tadi dimakmurkan oleh sekalian insan-insan yang membawa segunung rasa kesyukuran atas kehadiran bulan Syawal.

Allahu Akbar. Wa lillahil hamd.

Pada kesempatan ini, ana dan seluruh keluarga ingin mengucapkan selamat hari raya Aidilfitri kepada semua pengunjung kebun Satu Persepsi.

Tidak lupa juga kepada semua rakan-rakan seiman dan seukhwah yang menjalinkan ikatan persaudaraan di atas panji la ila ha illallah. Semoga ukhwah sentiasa berkekalan insyaAllah.

Juga ana ingin memohon maaf atas segala perbuatan yang sengaja atau tidak disengaja, segala perkataan yang tidak manis didengar dek telinga, dan segala-galanya yang tersurat didepan mata ataupun tersirat.

Halalkanlah segala makan dan minum yang dikongsi bersama selama ini. Semoga kita menyambut syawal kali ini dalam keadaan kita yang benar-benar telah menang.

Semoga Allah menerima segala amalan kita sepanjang sebulan Ramadhan kali ini dengan sebaik-baik ganjaran. Harapan kita mudah-mudahan kita mampu untuk bertemu dengan Ramadhan yang seterusnya, insyaAllah.

Sempena Aidilfitri yang menjelang ini, ana ingin berpesan kepada semua sahabat handai supaya janganlah kita membazir. Sesungguhnya membazir itu adalah amalan syaitan. Juga janganlah kita mendekatkan diri kepada perkara-perkara yang memudaratkan diri terutama dalam konteks syawal ini, kegiatan bermain mercun.

Andai sampai memudaratkan diri, sungguh, amalan tersebut adalah haram disisi Allah. Bertaubatlah.

Akhir kalam, semoga keberadaan kita pada syawal kali ini adalah kita yang benar-benar telah pulang kepada fitrah kita yang suci. Amin ya rabbal 'alamin. Selamat berhari raya!

0 Komen:

Post a Comment