Hanya Dia Yang Tahu



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Sudah lama tidak menulis. Hilang momentum agaknya. Apa-apapun, saya percaya bahawa iman itu ada naik ada turunnya. Namun, untuk saya tunggu kekuatan itu, agaknya sampai bila ya? Teringat akan satu kata :

"Kekuatan itu, kalau nak tunggu, bila-bila pun tak datang. Kekuatan itu, bukanlah untuk kita tunggu, tetapi mesti kita bina,"

Justeru, sekarang saya bina kekuatan itu.

Petang tadi, saya yang sudah lama tidak berada di atas garisan (on line), membuka Friendster saya dan kemaskini apa-apa yang patut. Lalu saya membuka laman kumpulan (group) yang saya cipta, Akademi Fisabilillah namanya.

Sudah lama saya tidak berbincang di sana. Namun setelah melihat kepada satu tajuk perbincangan yang ditulis, terasa ringan tangan saya untuk membalas topik perbincangan itu.

... 2012

Apa kena dengan nombor ini? Saya juga tidak pasti. Cuma, yang saya tahu, kini semakin tersebar luas di alam maya, akan satu puak yang percaya bahawa satu kejadian besar akan berlaku pada tarikh 21 Disember 2012. Sekaligus menjadikan tarikh tersebut sebagai tarikh tamat atau terakhir bagi mereka.

Mereka juga percaya bahawa pada ketika itu, planet-planet dan seluruh hidupan akan melalui satu transformasi spiritual dan fizikal, dan tahun 2012 tersebut, akan menjadi tanda bermulanya era baru. Disebaliknya pula, ada yang percaya bahawa tarikh tersebut adalah permulaan bagi armagedon atau hari akhirat.

Kini, segala cerita ini sudah dan sedang tersebar luas di alam maya, dicetak di dalam buku-buku, ditulis di dalam website dan termasuk dalam ruangan-ruangan forum dan diskusi yang ada. Namun, lebih menyedihkan, minda anak muda juga mula diracuni dan ditakut-takutkan dengan perkara-perkara yang sama.

Mungkin ramai antara kita yang dah tahu akan perkara ini. Di negara barat, tarikh 21 Disember 2012 dikatakan 'The End Of The Day'. Saya kira, mereka menganggap tarikh itu sebagai tarikh keramat bagi mereka.

Kembalilah Dan Sedarlah

Kita baca, kita dengar, kita sedar dan kita mulai percaya.

Di sinilah kesilapan kita, sebagai manusia yang mudah alpa, dan lupa dengan kata-kata Allah dalam firman-Nya :

Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat : "Bilakah terjadinya?" Katakanlah : "Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku ; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru-haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba". Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah : "sesungguhnya pengetahuan tentang hari kiamat itu adalah di sisi Allah. tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui," (surah al-A'raf ayat 187)

Saya sedar, dan saya harap kalian juga begitu. Kita percaya dengan janji-janji-Nya. Namun, dalam hati kita yang sudah sedar, bagaimana dengan jasad kita? mampukah hati sedar kita menggerakkan jasad kita untuk bersama-sama menunjukkan bahawa kita sudah benar-benar sedar?

Saya percaya, bahawa kita sedia maklum akan tanda-tanda kecil kiamat sudah berlaku. Harap-harapnya, dengan tanda-tanda kecil yang sudah berlaku, kita tidak lupa, dan leka dengan kehadiran tanda-tanda besar pula. Begitulah seterusnya, semoga kita tidak lupa dengan janji Allah akan kehadiran yaum al-qiyamah kelak.

Baru-baru ini, saya ada menonton satu iklan, tentang sebuah cerita dari barat yang bertajuk 2012. Mungkin akan keluar pawagam tidak lama lagi. Apa yang saya lihat, cerita itu ingin menyampaikan bahawa satu kejadian besar akan berlaku pada tahun tersebut, gambaran pada tahun mendatang.

selesai sahaja iklan, saya mula teringat akan maklumat-maklumat berkenaan puak-puak yang percaya dengan ketibaan kiamat pada tahun tersebut. Lebih teruk lagi, ada tarikh yang lebih spesifik pula. Allahu'alam.

Bagaimana Dengan Kita?

Bagi saya, untuk saya percaya tarikh itu benar, jauh sekali. Namun, untuk saya percaya bahawa saat itu akan tiba, saya pasti tidak dapat menyangkal. Kerana, dalam rukun iman kita yang enam, senarai kelima tertulis akan kewajiban kita untuk percaya dengan hari akhirat. Maka, saya percaya, cuma tidak diketahui bila.

Hampir setiap hari, sedap telinga kita mendengar cerita-cerita dan gosip-gosip semasa. Tentang itu dan tentang ini. Namun, untuk soal yang satu ini, agaknya kita lupa untuk berbicara, ingat dan berfikir tentangnya.

Soal bumi kita selalu cerita, tetapi soal langit kita lupa. Jadi, saya sangat bersyukur kerana ada yang membangkitkan soal ini dalam kumpulan Friendster saya. Lalu saya, yang juga selalu lupa, terasa ingin untuk kongsikan perkara yang sama dengan anda. Sekaligus membuatkan saya sedar, bahawa saya, sudah terlalu jauh dari mengingati 'hari' yang bakal tiba kelak.

Penutup : Untuk Semua

Hidup kita, hanyalah sementara kerana kehidupan di akhiratlah yang akan kekal. Namun, ada manusia yang tidak sedar bahawa hidup mereka di dunia hanya sementara, lalu mengejar kehidupan dunia seolah-olah mereka akan hidup selamanya.

Keadaannya dahsyat, tidak mampu kita bayangkan bagaimana. Cukuplah sekadar tahu melalui firman-Nya :

"ia berlaku semasa bumi bergoncang dengan bersungguh-sungguh goncangan. Dan gunung-ganang dihancur leburkan dengan selebur-leburnya. Lalu menjadilah ia debu-debu ang bertebaran," (surah al-Waqi'ah ayat 4-6)

Begitulah Allah membuka sedikit hijab rahsianya, kepada kita mengenai hari perjanjian yang sudah pasti menjadi peringatan kepada mereka yang berfikir dan benar-benar mengharap keredhaan daripada-Nya.

Hari itu, hanya Dia yang tahu.


0 Komen:

Post a Comment