Iktibar Sejarah, Bersatulah



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Saya pernah mengikuti pelbagai program. Semenjak dari tingkatan satu sehinggalah sekarang, saya sangat sukakan program seperti motivasi, kepimpinan dan seumpamanya.

Semua itu, membina saya sebenarnya.

Dalam kesemua program yang saya sertai, selain saya memperoleh ilmu dan pengalaman, saya dapat melihat, betapa usaha untuk membangunkan ummah oleh ahli-ahli jawatankuasa disamping fasilitator-fasilitator itu, sangat kuat dan nampak, bahawa mereka ini bersatu untuk itu.

Dari sudut yang lain, saya teringat akan berita-berita berkenaan saudara kita di Palestin, yang sehingga hari ini, masih lagi dihujani peluru. Mereka di sana, bersatu mempertahankan kebenaran walaupun dalam bilangan yang sedikit.

Kemudian, saya melihat pula keadaan kita.

Ada antara kita yang ambil berat soal ini, dan terasa pedas dengan segala berita yang didengari. Namun tidak kurang juga yang pandang remeh soal ini, sehingga ada yang tidak tahu-menahu.

Namun bila ditanya, semuanya memberikan harapan yang sama.

"Saya harap, Islam ini akan kembali kuat seperti dahulu"

Sekilas ketika, saya teringat pula kisah-kisah para sahabat dahulu, yang sungguh-sungguh bersatu dalam perjuangan menentang kebatilan.

Semuanya bersatu, bersatu dan bersatu.

Terima kasih saya ucapkan, kerana mengadakan program seumpama itu, dan sekarang saya berasa sangat-sangat ingin menggerakkan kita yang sedang tidur itu. Biar kita bukan sekadar cakap sahaja, tetapi juga turut bergerak untuk mencapai sepertimana yang diharapkan.

Janganlah harapan itu, kosong tanpa usaha.

Perkara tersebut, menyebabkan saya percaya bahawa untuk kita menyedarkan kita yang sedang leka saat ini, pentingnya untuk kita meneladani dan merenung kembali sejarah lalu.

Sejarah Itu Mengajar Kita

Sejarah seakan guru paling akrab. Melainkan ia telah dipesongkan.

Tanpa sejarah, kita tidak akan mengenal Nabi kita. Apatah lagi ibu dan ayah Nabi kita. Tanpa sejarah, kita juga tidak mengenal para sahabat yang selalu mendampingi Nabi kita. Seterusnya, kita tidak akan tahu bagaimana Nabi Adam lahir sebagai manusia dan akibatnya, kita tidak akan tahu dari apa asalnya kita yang sebenar.

Apatah lagi untuk memperkatakan tentang kebangkitan semula demi mengulangi zaman kejayaan dan kegemilangan yang pernah diukir. Kegemilangan para Khalifah, pemimpin-pemimpin selepasnya dan sebagainya.

Semua itu tidak akan dapat diulangi sekiranya punca dan sebab kejatuhan, tidak kita ambil iktibar, pengajaran dan mengkaji kelemahannya.

Sejarah Dalam Al-Quran

Al-Quran itu, diturunkan dengan sebab. Sebagai pedoman dan juga pengajaran buat kita sekaliannya. Apatah lagi isi-isi yang terkandung dalamnya. Kisah-kisah dan sebagainya, pasti terkandung dalamnya sejuta rahsia.

Hanya yang mahu berfikir dan mendalami akan mengetahuinya.

Kisah kaum Tsamud dan kaum 'Ad yang diceritakan dalam al-Quran, memberitahu kita supaya tidak lagi mengundang azab akibat maksiat yang dilakukan seperti mereka.

Kita tahu kesudahannya, dimana mereka dibinasakan oleh Allah dengan angin taufan yang kencang, sehingga akhirnya negeri itu tinggal kosong dan tandus.

Kisah ini, mengajak kita untuk mengamalkan Islam yang sebenarnya.

Begitu juga dengan kisah tujuh pemuda dalam al-Quran, yang digelar ashabul kahfi, bermati-matian mempertahankan akidah mereka daripada raja yang zalim. Perjuangan mempertahan akidah yang benar itu mereka tahan, sehingga Allah meletakkan kisah mereka dalam kalam-Nya.

Nampak, nilai mempertahankan kebenaran itu, kuat.

Dan banyak lagi kisah sebenarnya, kita boleh cari dalam al-Quran.

Semua kisah ini kita dengar, kita percaya dan kita faham akannya. Melainkan kita ini tidak langsung pernah membaca dan memahami isi al-Quran. Namun, mengapa manusia, yang sepatutnya semakin berusia dan pandai berfikir, masih ada yang melakukan kerja-kerja seumpamanya.

Kita tanya, dan muhasabah diri kita.

Kisah-kisah ini, di mana kita letak dalam kehidupan kita?

Adakah kita, yang sebelum ini mempelajari dan mengetahui sejarah, menghayatinya dengan ikhlas sehingga nampak terjemahannya di dalam hidup kita. Ataupun kita jadikan sekadar hiburan dan dongengan. Sebuah cerita yang kononnya rekaan dan tidak wujud.

Kita tanya dan tanya lagi diri kita.

Dan memang benar, sejarah itu sepatutnya mengajar kita. Akan tetapi, hanyalah kepada kita yang benar-benar mempelajari dan mengambil iktibar melaluinya.

Sejarah Akan Berulang

Agaknya, mampukah sejarah berulang?

Ya, saya percaya bahawa sejarah memang mampu berulang. Sejarah kegemilangan dan kebangkitan Islam dahulu, saya percaya dan harapnya anda juga percaya, bahawa ia mampu berulang. Namun, ada syaratnya.

Kita kena menghayati sejarah dan mencari jalan supaya kesilapan dan kegagalan masa lalu tidak diulangi. Kita tidak mampu untuk kembali ke masa lalu, tetapi kita mampu untuk mengulangi kejayaan lalu malah lebih baik lagi.

Kita juga tidak mampu untuk kembali ke masa yang lampau untuk memperbaiki semua keadaan, tetapi kita mampu untuk mengambil langkah berhati-hati supaya kesilapan lalu tidak diulangi lagi.

Bersatu. Itulah nadi utama.

Penutup : Bersatulah

Kita semua, pasti sayangkan saudara kita.

Lebih-lebih lagi saudara kita yang sedang berjihad di sana.

Ada antara kita, yang begitu terkesan apabila mendengar dan mendapat tahu bahawa saudara-saudara kita di Palestin dan negara-negara Arab yang lain dibedil dan dihujani peluru. Lantas hati kita berkobar-kobar untuk memberi bantuan, walau sekadar doa.

Namun, sesetengahnya pula, hatinya kosong. Tidak tahu apa yang harus dibuat dan tiada keinginan untuk menghulurkan tangan, walau untuk berdoa akan kesejahteraan mereka. Golongan ini, perlu dibangun dan digerakkan.

Dalam soal ini, kita kena bersatu, untuk membangunkan golongan seperti ini dahulu. Kemudian kita berkumpul pula, untuk membangunkan hati-hati yang lain pula. Biar hati-hati yang mati itu, kita hidupkan semula.

Seterusnya, melalui sejarah yang kita pelajari dan ambil pengajaran itu, kita menjadi semakin bijaksana dan lebih berhati-hati dalam mengatur kehidupan.

Dan melalui pengajaran dari sejarah yang lalu itu, kita usahakan pula untuk membangunkan ummah yang sedang leka ini.

Ayuh, mari sama-sama kita.

Ambillah iktibar, bersatulah!


0 Komen:

Post a Comment