Kita Yang Sebenarnya



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Bila ditanya tentang ikhlas, saya teringatkan diri saya. Adakah selama ini, amalan yang saya lakukan ikhlas? Saya juga tidak tahu, bagaimana untuk tahu yang saya ini benar-benar ikhlas. Solat saya, bacaan al-Quran saya, sedekah saya, ucapan salam saya dan sebagainya, ikhlaskah selama ini?

Atau hanya sekadar untuk mendapat pujian daripada orang lain.

Jadi, saya berfikir.

Adakah begitu kita yang sebenarnya? Kerana apabila saya bertanya hal yang sama kepada kenalan saya, jawapan yang diberikan juga sama. Andai benar, begitulah kita di depan manusia. Selalu mencari kemuliaan dan kedudukan di depan mata mereka.

Saya tidak ingin begitu. Jadi, saya ingin menulis sesuatu untuk mengingatkan dan sekaligus mengajak diri saya dan kalian semua, agar kita lakukan sesuatu itu, biarlah kerana-Nya.

Mungkin tidak kita sedari, kemuliaan yang kita kejar-kejar, mengharapkan pujian dan penghargaan daripada manusia ini, belum tentu lagi meletakkan kita dalam senarai orang yang dimuliakan dan mendapat penghargaan daripada Allah.

Itulah kita, manusia.

Selalu lupa akan kekerdilan dirinya di hadapan Allah, Tuhan yang menciptakannya, yang mengawalnya dari sebesar-besar jasad sehinggalah sekecil-kecil zarah di sekelilingnya. Juga, Dialah yang menghisab amalnya dan menghitung sahamnya di akhirat kelak.

Kita seorang yang berkedudukan tinggi, kita berpangkat besar, kita memiliki harta kekayaan, kita punya kediaman yang besar dan mewah, punya perempuan yang cantik dan sebagainya.

Tanpa sedar, perkara itulah yang akan membuatkan kita lupa akan tanggungjawab kita sebagai hamba-Nya.

Sikap kita, yang mudah leka dan lalai dengan apa yang dimiliki menjadikan kita semakin tamak untuk mengejar tanah yang hanya sekangkang kera di depan mata berbanding tanah yang seluas langit dan bumi yang Allah janjikan.

Mencari nama, ingin terkenal dan dikenali di depan manusia, berlumba untuk memperbanyakkan harta, dan sibuk mengejar dunia.

Perintah Allah kita lupakan, larangan-Nya kita abaikan. Mulalah diri kita sedikit-sedikit dan perlahan-lahan dijangkiti oleh penyakit yang satu ini.

Penyakit al-Wahn.

Penyakit yang Rasulullah sebutkan di dalam hadisnya sebagai penyakit yang cintakan dunia, dan takutkan mati.

Kita perlu sedar

Bahawa setiap yang hidup akan ada masa matinya. Tiada siapa yang akan terlepas daripada panggilan utusan Allah, iaitu malaikat maut. Bila tiba saat kita, kita akan pergi juga.

Pergi ke mana?

Kita akan singgah di satu tempat persinggahan sebelum menuju ke destinasi seterusnya yang kekal abadi. Namun, penyelidikan dan pembangunan yang akan dirasai kali ini akan jadi begitu istimewa. Tetapi, hanya untuk orang yang mati dalam ketaatan dan kebaikan sahaja. Sebaliknya, akan menjadi azab bagi yang mati dalam maksiat dan mungkar.

Marilah buat persiapan untuk panggilan yang kita tidak tahu bila masanya itu. Kemungkinannya mudah sahaja.

Bila-bila masa.

Siapa Yang Tahu

Agaknya, siapa yang tahu?

Soalan ini, tiada siapa yang tahu jawapannya.

Melainkan orang yang menganggap dirinya seorang ahli nujum yang ilmunya mampu mencapai hijab ilmu yang ghaib, yang tidak dapat diketahui sekalian manusia. Semuanya tercatat dalam takdir Allah.

Jawapannya, hanya Dia yang tahu.

Tiada siapa yang akan selamat apabila balik bertemu dengan Allah, melainkan orang yang datang kepada Allah dengan ada padanya seketul hati, hati yang sejahtera. Hati yang hidup dengan makrifat Allah dan diredhai hidupnya di dunia.

Kehidupan yang sejahtera di akhirat sana, bukanlah dibeli dengan pahala, tetapi dengan kasih-sayang dan redha-Nya. Cukup dengan hanya dengan sebiji bola mata, rasa-rasanya setandingkah amalan yang kita lakukan selama ini dengan nikmat mata yang Allah berikan?

Kita yang selama ini mencari mulia di sisi manusia dengan kemurkaan Allah, tunggulah penghinaan ke atas diri kita pada hari itu. Tetapi, orang yang mencari mulia di sisi Allah biarpun dengan marahnya manusia, maka hari itu dia akan dimuliakan Allah.

Carilah Mulia, Bertaqwalah

Jadi, bagaimana kita mencari mulia di sisi Allah?

Allah telah berfirman yang bermaksud :

"Sesungguhnya yang paling mulia di antara kamu adalah orang yang bertaqwa" (Surah al-Hujurat ayat 13)

Bagaimana pula untuk mencapai taqwa?

Silakan. Saya mengajak kita semua untuk pertama sekali mengenal diri kita. Kerana, setelah kita mengenal diri kita siapa, kita akan kenal siapa yang cipta kita.

Pencipta kita, menciptakan kita dengan meletakkan amanah di bahu kita untuk kita laksanakan. Amanah itu, adalah untuk menunaikan segala tanggungjawab kita kepada-Nya.

Seterusnya tanggungjawab itu, kita lakukan pula dengan bersungguh-sungguh, ikhlas dan semata-mata untuk mendapat redha-Nya.

InsyaAllah, akan kita capai taqwa.

Mari Mulakan Langkah

Kata Saidina Umar, hisablah diri anda sebelum anda dihisab.

Tiada guna berseronok dengan kenikmatan dunia yang sementara dan akan hilang satu hari nanti. Harta kekayaan kita akan hancur musnah, rasa sedap dan lazat akan hilang, kita pasti akan dilupakan.

Kita tahu, manusia nanti akan dihimpunkan di padang mahsyar. Dari zaman Nabi Adam a.s. hinggalah kepada kita dan mungkin selepas kita. Pada hari itu, tidak ada yang akan selamat melainkan orang-orang yang mendapat naungan Allah.

Kemurkaan Allah sangat dahsyat pada hari itu, sehinggakan para nabi turut takut untuk menghadap Allah. Manusia pada hari itu akan berjalan meminta pertolongan daripada nabi Adam a.s. sehinggalah kepada nabi Isa a.s.

Minta pertolongan untuk dimudahkan hisab ke syurga.

Tetapi, mereka pun takut menghadapi kemurkaan Allah, melainkan nabi Muhammad s.a.w. yang memberi harapan semula kepada kita. Lebih-lebih lagi, baginda sendiri yang akan berjumpa meminta syafaat untuk umatnya.

Fikir-fikir balik, berapa banyakkah dalam sehari, kita berselawat kepada junjungan kita itu? Agak-agaknya nanti, baginda akan akui kita sebagai umatnya, atau tidak?

Maka, perbanyakkanlah selawat kepada baginda.

Keadaan Di Sana

Azab pada hari itu, dahsyat.

Ada manusia yang lemas dalam peluhnya sendiri, ada yang merasakan matahari hanya sejengkal sahaja di atas kepalanya, malah ada juga yang dibangkitkan dalam keadaan buta.

Manusia ketika itu, hanya dengan diri masing-masing. Tiada siapa yang akan mengambil peduli nasib orang lain, dan masing-masing, sibuk menghitung diri masing-masing.

Maka, janganlah kita jadi orang yang terlambat.

Allah bagi gambaran pada kita, menerusi firman-Nya :

"Wahai Tuhan kami, kami telah lihat dan dengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia) untuk beramal soleh, sesungguhnya kami termasuk orang-orang yang yakin." (Surah as-Sajadah ayat 12)

Gambaran orang-orang yang membawa buah tangan yang busuk di hadapan Allah nanti. Bila dah nampak betapa nikmatnya syurga Allah dan azabnya seksa neraka, barulah menyesal.

Agak-agaknya, adakah kita termasuk dalam golongan ini? Mudah-mudahan kita perbaiki diri kita segera.

Penutup

Sediakanlah buah tangan terbaik untuk balik bertemu dan berdepan dengan Allah. Kerana Allah berjanji, dalam satu hadis qudsi. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah, Allah berfirman :

"Aku sediakan untuk hamba-hamba-Ku yang soleh apa yang tak pernah dilihat oleh mata, tak pernah didengari oleh telinga, tidak pernah terlintas dalam hati dan pemikiran."

Buah tangan yang disediakan itu, berkali-kali ganda baik dari apa yang kita berikan. Saya kira, kita telah melepaskan peluang yang besar yang disediakan kepada kita andai kita tidak membuat yang terbaik kepada Allah.

Rasa-rasanya, bagaimana kita yang sebenarnya ya?


2 Komen:

Mohammad Faize said...

kacak post tok :D

AnaAzizul said...

Faizee .. Lmk xdgar kaba nta
huhu, alhamdulillah skadar buah
fikiran yg Allah bgik kat ana.

Allahu'alam bissawab ..

Semoga kita yg sbenarnya, mencari
redha Ilahi, dan berusaha ke arah
ya .. insyaAllah ..

Post a Comment