Nilai Sebuah Pengorbanan



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Nabi Ismail pasrah dengan keadaan. Pasrah dengan takdir. Dirinya kini dihadapan ketajaman mata pisau yang tergenggam erat di tangan ayahnya, Nabi Ibrahim.

Disitu kita nampak dua keadaan.

Dari sudut yang pertama, adalah satu kepasrahan yang sungguh luar biasa. Manakala di sudut yang satu lagi, menampakkan satu pengorbanan yang agung dan suci.

Semuanya, adalah kerana satu.

Kepatuhan terhadap perintah Sang Pencipta.

Si ayah, dengan penuh kerelaan bakal menyembelih anaknya yang telah pun bersedia menurut perintah dari mimpinya. Si ayah, bakal mencipta sejarah dalam kamus sesiapa sahaja yang bergelar muslim. Sejarah pengorbanan yang agung.

Dia sudah bersedia.

Perintah-Nya, adalah sesuatu yang mesti dipenuhi.

Namun, itu bukanlah bererti Ibrahim tidak menyayangi anaknya, Ismail. Putera tersebut, adalah segala-galanya ketika mana usia baginda telah terlalu tua untuk memperoleh zuriat.

Sebaliknya, ketabahan dan pengorbanan tulus ikhlas dan redha Ibrahim itu adalah cuma merupakan sebuah ujian. Baginda diuji dengan dugaan semacam itu, namun terus dan tetap patuh kepada-Nya. Akhirnya, tempat Ismail diganti oleh Allah dengan seekor kambing biri-biri.

Peristiwa tersebut, sekaligus merupakan titik tolak kepada ibadah korban dalam Islam, yang kita faham sebagai proses menyelami makna kepatuhan suci Nabi Ibrahim terhadap perintah Allah.

Kambing biri-biri tersebut hanya dijadikan sebagai pengganti dan simbol, setelah kesetiaan dan cinta kasih Ibrahim terhadap Tuhannya teruji.

Itu menunjukkan, nilai pengorbanan Nabi Ibrahim.

Bagaimana pula nilai pengorbanan kita?

Semoga kita juga mampu patuh seperti baginda.

InsyaAllah.

Sama-sama kita usaha.

Salam Aidil Adha dari saya.

0 Komen:

Post a Comment