SPM 2009 : Salam Mujahadah



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Entri kali ini, didedikasikan istimewa buat semua mujahid dan mujahidah yang kini sedang berjuang menempuh peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia.

Kita, sebagai manusia semuanya inginkan sesuatu yang membanggakan. Dan untuk kita menggapai semua itu, kita perlukan kekuatan untuk berusaha.

Seorang nelayan, kerjanya adalah untuk menangkap ikan di laut. Andai kata nelayan tersebut inginkan sesuatu lebih dari sekadar ikan, contohnya mutiara di dasar laut. Untuk dia dapatkan mutiara itu, dia perlukan usaha yang lebih dari sekadar memegang dan menarik pancing dan jala.

Dia perlu menyelam ke dasar.

Setiap pasangan, pasti inginkan kebahagiaan. Dan untuk mereka meraih kebahagiaan itu, mereka perlu tempuhi segala penderitaan. Kerana saat mereka dapat menempuh penderitaan, itulah waktu yang paling membahagiakan.

Begitulah juga dengan kejayaan.

Kejayaan itu memerlukan pengorbanan, dan ketahuilah bahawa setiap kepahitan itu, terkandung di dalamnya seribu kemanisan.

Itu, kata-kata semangat buat kalian.












Semoga sentiasa tenang dalam mengharungi segala ujian dan cabaran, dan semoga segalanya baik dari segenap segi. Akhirnya, berusahalah selagi mana yang terdaya dan berserahlah kepada Allah untuk hasil yang sempurna.

Itu, doa saya buat kalian.

Salam mujahadah.

Ma'at taufiq wan najah!

0 Komen:

Post a Comment