Arkitek Kehidupan



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Apa khabar kalian?

Semoga khair selalu.

Hari ini, teringin menulis entri berkaitan arkitek.

Seingat saya, itulah cita-cita saya yang pertama sekali saya tulis dalam borang peribadi untuk kegunaan sekolah rendah saya dahulu. Sehingga kini, saya masih simpan cita-cita itu, namun sekarang saya cuba perlahan-lahan melupakannya.

Dahulu, saya berupaya.

Namun sekarang, saya kembali teringatkannya.

Kenapa?

Ya, saya masih lagi menyimpan azam sebagai seorang arkitek. Dahulu, saya ingin melupakannya, namun sekarang, saya sangat-sangat ingin ingat akan perkara ini. Justeru, di sinilah bermula kisah entri saya kali ini.

Tulisan untuk saya sentiasa muhasabah diri saya.

Seperti tulisan-tulisan yang lain juga.

Berdirinya Seorang Arkitek

Suatu hari, kita berjalan-jalan di bandar atau bandaraya. Lalu kita melihat di sekeliling kita, banyak bangunan dengan pelbagai bentuk binaan , seni dan corak. Pastinya, yang kita lihat adalah kebanyakannya bangunan-bangunan yang megah dan teguh berdiri.

Disebalik semua itu, siapakah yang telah bersusah payah mereka bentuk awal bangunan tersebut, lalu dengan campuran batu-bata, zink dan simen, bangunan itu terbentuk sehinggalah dikenali seperti hari ini?

Pastinya, disebalik semua itu, berdirinya seorang arkitek.

Arkitek itu berjaya mereka bentuk bangunan, dengan bantuan buruh-buruh untuk seterusnya membina bangunan tersebut. Dengan hasil yang diperoleh, dia lantas digelar sebagai seorang arkitek yang berjaya.

Baiklah.

Saya umpamakan bahawa kita ini adalah sebuah bangunan. Dan disebalik binaan sepertimana kita hari ini, berdirinya arkitek. Dan saya akan katakan, bahawa disebalik bentuk binaan kita hari ini, ada dua arkitek yang berjasa.

Iaitu ibu bapa kita, dan kita sendiri.

(Allah lah Yang Maha Kuasa atas segala-galanya).

Ibu Bapa : Arkitek kita

Percayakah anda?

Bahawa ibu bapa adalah arkitek dalam hidup kita?

Percayalah.

Ingat sahaja asuhan kita yang pertama, yang mana tidak lain dan tidak bukan adalah laungan azan dan iqamat dari seorang ayah.

Itu, adalah asuhan yang sangat mulia.

Kita, yang baru sahaja lahir dan belum lagi mengenal dunia, diasuh untuk mengesakan Allah. Seterusnya, diasuh pula untuk percaya bahawa Rasulullah itu adalah pesuruh Allah.

Hakikatnya, kita tidak dengar, dan tidak faham.

Namun, itulah ilmu yang pertama sekali disampaikan kepada kita.

Pagi dan petang tidak disia-siakan. Nafkah dicari untuk memudah dan melicinkan segala kerja-kerja untuk membina dan mencantikkan struktur dalaman dan luaran kita. Makanan dicari supaya kita sentiasa kenyang dan mampu meneruskan hidup.

Ilmu demi ilmu dia ajarkan supaya kita nanti, apabila sudah menginjak dewasa, berguna kepada keluarga, saudara mara dan orang lain.

Seperti seorang arkitek yang membina prasarana dan kemudahan demi kemudahan dalam sesebuah bangunan, pasti akan memberikan kemudahan kepada kita semua.

Ayah kita, memang arkitek yang hebat.

Begitu juga dengan ibu kita.

Tugas seorang ibu bukanlah hanya untuk mengandung dan melahirkan, tetapi juga dilengkapkan dengan mengasuh kita yang telah menjejak ke dunia. Dengan segala asuhan yang kita terima, kita menjadi sepertimana kita hari ini.

Seperti kita dahulu, anak yang baru lahir pasti menangis.

Namun, tangisan itu dihentikan apabila diberikan susu.

Susu ibu, bukanlah sekadar makanan jasad yang mengenyangkan dan menambah berat badan, tetapi juga merupakan makanan jiwa yang memberi rasa dikasihi.

Apabila kita berada di pangkuannya, kita akan berasa selamat dan dilindungi. Kerana dia, memagari kita sehabis daya. Nampak, dia membina satu sistem pertahanan yang cukup kukuh untuk keselamatan kita.

Melalui asuhannya juga, dia membangunkan sifat kemanusiaan pada diri kita. Ketika kecil, kita nakal. Maka, dia ajar kita tentang adab dan akhlak, untuk meninggikan lagi martabat kita disisi masyarakat.

Seperti seorang arkitek, dia membina ciri-ciri tambahan pada sebuah bangunan itu, untuk meningkatkan lagi kemantapan struktur bangunan dan popularitinya dalam kalangan rakyat.

Ibu kita, memang arkitek yang hebat.

Kita : Arkitek Kita Sendiri

Percaya tidak?

Percayalah.

Bahawa kita sendiri adalah merupakan arkitek pada diri kita sendiri.

Ketika di bangku sekolah, kita menimba ilmu. Fardhu ain dan kifayah. Sejauh mana ilmu yang disampaikan kepada kita itu mampu kita fahami dan kita amalkan, adalah bergantung kepada sejauh mana kecekapan pembinaan sifat ikhlas dan usaha kita.

Sekiranya binaan itu kukuh, beruntunglah.

Sekiranya tidak, rugilah kita.

Begitu juga dengan pembinaan hati dan akhlak. Sifat-sifat yang baik dan kukuh itu, tidak akan mampu kita bina tanpa pembinaan disiplin rohani dan jasmani yang ketat. Sifat dan sikap yang kita bina dari segi perbualan, perbuatan, pemakaian, kepatuhan dan tanggungjawab itu nanti, akan kita kendalikan sendiri.

Hasilnya, akan kita nampak pada diri kita hari ini.

Justeru, kita ini, adakah kita arkitek yang hebat?

Penutup : Rancanglah

Untuk kita menjadi seorang yang berdisiplin tinggi, mempunyai akhlak yang disenangi oleh orang lain, mencapai kejayaan dalam hidup, mencapai segala cita-cita dan azam kita, mempunyai jawatan yang tinggi di syarikat, dan macam-macam lagi sehinggalah harapan untuk kita menjadi seorang hamba yang dikasihi dan diredhai oleh Allah, kitalah yang bertanggungjawab untuk semua itu.

Tindakan kita untuknya, akan menjadikan kita hari ini.

Justeru, saya ulangi.

Bahawa ibu bapa kita, adalah arkitek untuk kita.

Mereka, adalah antara penyumbang terbesar yang telah banyak berkorban untuk menjadikan bentuk binaan dalaman kita pada hari ini.

Maka, bersyukurlah kepada Allah kerana kita dikurniakan ibu bapa yang yang telah banyak berkorban segala-galanya. Kita balaslah jasa-jasa mereka atas segala khidmat arkitek yang telah mereka berikan secara percuma.

Mereka, memang arkitek yang hebat dan berjasa!

Saya sayang mereka.

Alhamdulillah.

Dan kita, adalah arkitek untuk diri kita sendiri.

Maka, rancanglah kehidupan kita. Kita rancang, rancang dan berusaha sekaligus menjadikan Allah sebagai puncak penentu buat segala perancangan kita tadi. Kerana kita hanya berupaya merancang dan Allah yang berkuasa menentukan.

Umpama kita melukis pelan untuk membina sebuah bangunan yang tinggi dan megah, kita lakukan dengan sepenuh hati dan terperinci. Begitulah juga kita harus lakukan pada diri kita. Kita lukis bagaimana untuk menjadikan kita yang kita inginkan.

Marilah, kita lukis, dan kita corakkan sendiri.

Semoga, kita juga menjadi arkitek yang berjaya.

InsyaAllah!

0 Komen:

Post a Comment