Ilmiah : Mazhab II



Saya ulang kembali soalan yang ditanya kepada saya.

Dan mungkin kita juga pernah bertanya akan hal yang sama.

Mengapa islam ada banyak mazhab?

Mengapa empat Mazhab?

Kita sudah bincang sebelum ini, bahawa kehadiran mazhab yang banyak adalah tidak lebih sekadar kerana terdapat banyaknya pendapat para alim ulama, dalam membahaskan persoalan dalam menyimpulkan sesuatu hukum dalam al-Quran dan hadis.

Sesetengah ulama menerima sesuatu hadis tersebut kerana dianggapnya sahih dan boleh dijadikan dalil untuk sesuatu hukum. Manakala sesetengah yang lain pula sebaliknya. Menolak kesahihan sesuatu hadis tersebut dan tidak menerimanya sebagai dalil untuk sesuatu hukum.

Tambahan pula, kerana bertahannya mazhab-mazhab sehingga berzaman-zaman seperti empat mazhab yang dikenali sekarang, maka islam dikatakan mempunyai empat mazhab sahaja.

Namun, persoalannya adalah, mengapa?

Adakah islam itu berpecah kepada empat kelompok?

Adakah umat islam itu bermusuhan?

Minda cetek sesetengah orang mungkin mengatakan, bahawa adanya kehadiran banyak mazhab, seperti sekarang ini hanyalah empat, adalah sama dengan perpecahan. Sehingga ada yang menjauhkan diri dari bermazhab, sampai muncul golongan anti mazhab.

Gambaran cetek yang mengatakan seperti ini, adalah tidak lain tidak bukan kerana kurangnya ilmu dan informasi tentang hakikat sebenar mazhab.

Sebaliknya, banyaknya mazhab itu tidak ada kaitannya dengan perpecahan, apatah lagi permusuhan di dalam kalangan umat Islam. Banyaknya mazhab dan pendapat itu menunjukkan betapa islam itu sangat dinamik dan betapa wilayah ijtihad itu adalah luas.

Perbezaan pendapat telah berlaku semenjak dahulu lagi.

Perbezaan pendapat sudah berlaku ketika Rasulullah masih hidup. Baginda sendiri pernah berbeza pendapat dengan para sahabat dalam hasil ijtihadnya, dan pernah pendapat sahabatnya dibenarkan oleh Allah.

Kita ibaratkan mazhab itu seperti sebuah organisasi.

Sebuah organisasi yang mempunyai banyak jabatan.

Banyaknya jabatan dan bidang-bidang dalam sesebuah organisasi bermaksud organisasi tersebut mempunyai jangkauan yang sangat besar dan luas. Tentunya, jangkauan yang besar itu menunjukkan bahawa organisasi tersebut adalah organisasi yang hebat.

Justeru, kita seharusnya bersyukur kerana islam mempunyai banyak mazhab, seperti sekarang hanya empat sahaja. Mazhab menunjukkan betapa islam itu sungguh dinamik, dan kehadiran mazhab-mazhab ini, adalah sebagai peluang dan wacana untuk kita.

Wacana untuk lebih memahami al-Quran dan hadis.

Dan lebih memahami Islam itu sendiri.

Justeru, bermazhab itu bukan bermaksud Islam itu berpecah.

Apatah lagi bermusuhan.

Islam, is unseparated.

Pentingnya Bermazhab

Kali ini, kita istilahkan bahawa seseorang yang bermazhab itu adalah seperti seseorang yang sedang memakai komputer. Dalam kita menggunakan komputer, tidak mungkin seseorang dapat menggunakannya tanpa sistem operasi, contohnya Windows. Sistem operasi yang banyak dalam dunia komputer adalah penting bagi setiap pengguna. Kerana tanpa sistem operasi, manusia hanya berbicara dengan mesin.

Boleh sahaja seseorang pengguna itu tidak menggunakan sistem yang telah disediakan seperti tadi. Namun, dia tentu perlu membuat sendiri sistem operasi itu untuk dia menggunakan komputer, dan tentunya, sistem itu tidak sehebat sistem yang sedia ada.

Seseorang yang mahir sekalipun belum tentu mahu bersusah payah menciptakannya. Lebih baik menggunakan sahaja sistem yang sudah ada di pasaran. Masing-masingnya punya kelebihan dan kekurangan. Apa yang pasti, lebih elok lagi andai kita memanfaaatkan sahaja sistem yang sedia ada. Kerana pasti di belakang setiap sistem operasi yang digunakan itu, berkumpul para genius dan ilmuan-ilmuan komputer yang berkerja keras untuk menyempurnakan sistem operasinya.

Maka, begitu juga dengan bermazhab.

Rasulullah telah meninggalkan kita dua panduan untuk kita tidak sesat selama-lamanya, Iaitu al-Quran dan Sunnah baginda. Untuk kita memahami maksud kedua-dua panduan yang ditinggalkan itu, pastilah susah. Andai tidak faham panduan tersebut, bagaimana pula untuk kita faham Islam?

Justeru, disanalah titik penting, betapa pentingnya mazhab. 

Para ulama yang alim, telah berkerja keras untuk menafsirkan maksud dan menyimpulkan hukum-hukum dalam kedua-dua panduan tersebut, untuk kita mudah memahaminya. Apabila kita sudah memahami panduan tersebut, maka kita akan faham pula ajaran islam yang sebenarnya.

Seperti sistem komputer tadi, kita boleh sahaja menolak untuk bermazhab. Namun, untuk kita memahami agama, kita perlulah memahami kandungan dalam al-Quran dan hadis, dua panduan yang ditinggalkan kepada kita. Sekiranya nama seseorang itu adalah Khair, maka dia bermazhab Khairi. Andai seseorang bernama Hafiz, maka dia bermazhab Hafizi. 

Kerana menolak mazhab, maka untuk dia memahami agama, dia perlukan kefahaman dia sendiri dalam menyimpulkan hukum. Sekaligus, dia seperti telah mencipta mazhab sendiri. Tentunya, mazhab yang dia baru cipta itu, tidak sehebat mazhab yang sudah sedia ada, yang bertahan pula berzaman-zaman. Sedangkan seorang yang tingkat keilmuannya sudah mendalam seperti Imam al-Ghazali sekalipun berpegang kepada mazhab yang sudah ada, iaitu mazhab Syafie. Beliau tetap bermazhab walaupun terbukti kepakarannya dalam menyimpulkan hukum sendiri.

Penutup : Gunakanlah Peluang

Kita di Malaysia, bermazhab Syafie.

Di Pakistan lain, dan di Iran lain pula mazhabnya.

Namun, tujuan semuanya adalah sama, iaitu untuk kita lebih memahami ajaran Islam yang sebenar. Perbezaan pendapat antara mazhab ini sekaligus menunjukkan, bahawa Islam adalah agama yang dinamik. Justeru, gunakanlah peluang atas segala usaha keras ilmuan-ilmuan dahulu, yang telah menafsirkan satu demi satu ayat-ayat al-Quran dan hadis, dalam memahami maksud dan menyimpulkan segala hukum di dalamnya.

Tafsiran dan usaha ijtihad mereka dahulu, telah memudahkan kita untuk perlahan-lahan memahami agama Islam dan membantu menyelesaikan masalah-masalah berkaitan hukum yang timbul pada masa ini. 

Marilah, kita berusaha menggapai makrifah.

0 Komen:

Post a Comment