Ilmiah : Mazhab



Suatu malam yang hening, saya ditanya melalui sms.

"Akhi, mengapa Islam ada empat mazhab?"

"Teman serumah ana yang bukan muslim tanyakan soalan," Dia sambung.

Minda saya mula aktif. Fikiran saya, yang sudah menerawang jauh lantaran mengantuk ketika itu mula bermain-main. Tersedar dari hampir terlena dan mimpi.

Saya terus membalas.


"Anti rupanya, ingatkan siapa tadi. Mahukan jawapan sekarang jugakah? Lagipun dah lewat malam. Lagipun, panjang jawapannya dan kalau pendek pun, panjang huraiannya,"

"Baik, jawapan yang panjang lah," Sahabat saya mencelah.

Saya, bukanlah seorang yang pakar dan begitu faham berkenaan membicarakan perkara-perkara cabang sebegini. Apatah lagi untuk memberikan jawapan yang seratus peratus tepat kepada sesiapa yang bertanya kepada saya.

Pada mulanya, saya berat hati.

Memandangkan ketika itu, sudah agak lewat, mata saya terasa begitu mengantuk, dan jawapan yang perlu diberi pula, andai pendek pun, huraiannya pasti akan panjang terutama sekali buat penanya soalan yang bukan dalam kalangan kita.

Namun, saya gagahkan juga.

Tambahan pula, dengan bekalan ilmu yang saya peroleh dari ustaz saya ketika saya masih dibangku sekolah tahun lepas 2008, saya terus mengaktifkan otak untuk berfikir. Mengingat kembali jawapan yang saya perolehi melalui beliau.

Ya. Dengan sedikit ilmu cetek yang saya ada.

Justeru, saya mula memberi jawapan, membalas sms beliau.

"Baiklah, kehadiran empat mazhab itu adalah disebabkan oleh terdapat perbezaan pendapat dalam kalangan empat imam besar mazhab tersebut,"

"Sesetengah imam menerima sesuatu hadis tersebut kerana dianggapnya sahih dan boleh dijadikan dalil untuk sesuatu hukum. Manakala sesetengah yang lain pula sebaliknya. Menolak kesahihan sesuatu hadis tersebut dan tidak menerimanya sebagai dalil untuk sesuatu hukum,"

"Tambahan lagi, mereka mempunyai hujah masing-masing,"

Begitu bunyi jawapan saya.

Pendek.

Namun, terasa panjang jika dilakukan dengan sms.

"Jazakallahu khair akhi," Begitu sudahnya.

Saya sedar, bahawa jawapan saya itu sebenarnya tidak cukup untuk memuaskan hati seseorang yang ingin tahu berkenaannya, lebih-lebih lagi penanya soalan adalah seorang yang bukan muslim. Lalu, saya membalas mesej tersebut.

"InsyaAllah, nanti ana akan ulas lebih panjang dalam blog. Sekadar mesej, memang sukar untuk memberitahu dan memahami. Singgah-singgah lah kalau ingin tahu,"

Lalu saya berikan alamat blog saya yang ini.

Maka, entri kali ini sedikit ilmiah.

Kita bicarakan soal mazhab.

Pada entri akan datang.

InsyaAllah.

(^___^)


0 Komen:

Post a Comment