Kesempatan Untuk Berbicara



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Manusia berkata-kata dan berbicara setiap masa.

Perbualan yang berlaku adalah merupakan satu bentuk komunikasi dan semuanya adalah terjadi secara semula jadi. Kita hanya boleh mengawal, dan memilih, sama ada mahu berkata-kata atau mendiamkan diri.

Medium komunikasi zaman ini pula tidak dapat kita bayangkan. Bermula dari telefon, naik setapak lebih maju lagi, kepada internet. Semuanya memudahkan kita untuk berbicara, berkomunikasi.

Bicara manusia itu pula ada dua.

Bicara yang bermanfaat dan bicara yang tidak.

Bicara yang bermanfaat adalah kata-kata yang ada padanya sifat yang baik, sehingga sampai pula kebaikan itu kepada orang lain. Sebaliknya, bicara yang tidak baik itu, adalah kata-kata, yang padanya ada sifat yang buruk.

Saya pernah mendengar, bahawa tutur kata seseorang itu, melambangkan sikapnya. Baik bicaranya, baiklah peribadinya. Buruk tutur katanya, begitulah juga buruk akhlaknya.

Agaknya, bagaimana bicara kita, ya?

Kita tepuk dada, muhasabah diri.

Bicara Dalam Hidup Kita

Saya pasti, bahawa kita sentiasa diperingatkan untuk berkata-kata dengan baik. Justeru, dalam kehidupan kita, kita berusaha untuk mengawal bicara, supaya tidak menyebabkan telinga-telinga yang mendengarnya terasa pedih.

Namun, tiada manusia yang sempurna.

Betapa kita tidak sedar, bahawa mungkin kebanyakan kata yang keluar dari mulut kita diisi dengan perkataan-perkataan yang tidak baik, sia-sia atau mampu melukakan hati orang lain. Kita usaha untuk menjaga, namun kita tidak sedar.

Ditambah pula dengan ghibah yang dilemparkan, sama ada secara sengaja atau tidak ketika kita duduk bersembang kosong bersama kawan-kawan kita.

Semuanya mengundang dosa.

Lalu Allah berikan kita kesempatan, untuk kita menampung kembali kata-kata yang tanpa kita sedari tadi, telah menyebabkan hati seseorang yang mendengarnya berasa sakit.

Suatu hari kita diminta untuk menyampaikan ucapan, ceramah, tazkirah atau nasihat kepada orang lain. Hari yang lain pula, kita diberi kepercayaan untuk mendengar masalah sahabat kita dan memberikan pendapat tentangnya.

Kesempatan itu, datang tiba-tiba.

Mungkin, pada sesetengah kita, kita dapat peluang begitu. Namun, sesetengah yang lain pula mungkin tidak.

Maka, bersyukurlah.

Saya juga, pernah diberi peluang untuk menyampaikan kata-kata yang baik kepada orang lain. Diundang untuk memberi kuliah, ucapan dan sebagainya. Juga apabila ada sahabat yang memerlukan perkongsian dan sebagainya, saya cuba untuk tidak menolaknya.

Kesempatan seperti itu, pada saya adalah peluang yang berharga. Peluang untuk kita mengungkapkan kata-kata yang baik, yang memberi manfaat kepada yang lain.

Peluang seperti itu, adalah datang dari Allah.

Rugi andai kita menolaknya.

Firman Allah :

“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh dan berkata : Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri?” (Surah al-Fushilat ayat 33)

Kesempatan Itu, Gunakanlah

Maka, andai kita pernah diminta untuk menyampaikan perkataan yang baik kepada orang lain, usahakanlah untuk tidak menolak kesempatan itu. Kata-kata baik yang kita sampaikan, mungkin boleh memadamkan dosa kita akibat kata-kata buruk yang pernah kita ungkapkan sebelum ini.

Sehingga nasihat dan perkataan baik kita terkesan di hati orang lain dan sentiasa diingati sepanjang hidup mereka. Kemudian, mereka ingatkan pula pada anak-anak mereka sehinggalah kepada keturunan yang seterusnya.

Kesempatan itu, peluang yang berharga.

Bukankah itu peluang meraih kasih sayang Allah?

Teladan Pada Nabi Musa

Mungkin kita biasa mendengar ayat ini.

"Ana takde ilmulah ... "

"Kalau bab bagi tazkirah ni, ana gagap sikit ... "

"Sepatutnya, ana diberi nasihat, bukan memberi ... "

Macam-macam lagi alasan kita suarakan.

Mari kita mengimbau sirah. Pada diri Nabi Musa, kita boleh ambil iktibar. Baginda, berbanding saudara baginda, iaitu Nabi Harun kurang lancar lidah dalam bicara. Namun, Allah memerintahkan baginda untuk berjumpa Firaun dan mengajak kepada kebenaran.

Baginda akur, dan patuh dengan perintah itu.

Lalu baginda berdoa, dan kita diajar doa ini :

"Ya Tuhanku, lapangkanlah dadaku, dan mudahkan untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku," (Surah Toha ayat 25-28)

Kemudian, Allah berfirman dalam ayat ke 36 :

"Allah berfirman : Sesungguhnya telah diperkenankan permintaanmu, wahai Musa,"

Doa baginda diperkenankan.

Ini adalah satu petunjuk, bahawa sekiranya kita ingin mengungkapkan perkataan yang baik, lancar dalam menyampaikan yang baik dan kebenaran kepada orang lain, maka mohonlah pertolongan daripada Allah.

InsyaAllah, akan Dia perkenankan.

Penutup : Mari Sampaikan

Kehidupan kita tidak lama.

Bila-bila masa sahaja boleh dicabut nyawa kita.

Jadi, apa kata, kita isi lompong yang kosong dalam hidup kita dengan sedikit kebaikan. sama-sama kita bicara dan sampaikan kata-kata yang baik pada keluarga, kawan-kawan, di pejabat, sekolah mahupun dengan sesiapa sahaja yang kita kenali.

Lebih elok lagi, kepada sesiapa saja.

Jika tidak diberi kesempatan, kita usaha cipta kesempatan. Kita diberi kemampuan untuk mengendalikan mulut dan lidah kita sendiri. Maka, lidah itu, kita kendali dan usahakan untuk menyampaikan perkataan yang baik.

Setiap masa, setiap ketika.

Justeru, sama-sama kita usaha.

Sampaikanlah yang baik.

Sekalipun sepotong ayat.

0 Komen:

Post a Comment