Kisah : Empat Isteri



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Adakah kali ini, bicara perihal sunnah?

Saya akan kata, tidak.

Jauh sekali untuk saya menulis tentang poligami. Kerana ilmu saya agak kurang untuk itu. Apa yang saya tahu, adalah sekadar berlaku adil mengenainya. Mungkin suatu hari nanti, insyaAllah.

Hari ini, saya ingin berkongsi satu cerita teladan, yang saya baca dalam majalah. Jadi, saya kira entri kali ini, merehatkan minda saya serba sedikit. Tidak perlu berfikir panjang, hanya perlu menulis semula sahaja.

Semoga kita ambil pengajaran darinya.

Gambar di atas, adalah sekadar hiasan.

Terimalah, kisah empat isteri.

Dikisahkan, ada seorang pedagang kaya yang mempunyai empat orang isteri. Dia mencintai isteri yang keempat dan memberikan harta dan kesenangan yang banyak kepadanya. Hal ini kerana, isteri keempat adalah yang tercantik di antara kesemua isterinya.

Maka, yang terbaik semuanya untuk isteri keempat itu.

Pedagang itu juga mencintai isterinya yang ketiga.

Dia sangat bangga dengan isterinya ini, dan sering berusaha untuk memperkenalkan isteri ketiganya ini kepada semua temannya. Namun dia juga selalu bimbang kalau-kalau isterinya ini akan lari dengan lelaki yang lain.

Begitu juga dengan isterinya yang kedua.

Dia juga sangat menyukainya. Dia adalah seorang isteri yang sabar dan penuh pengertian. Bila-bila masa pun apabila pedagang ini mendapat masalah, dia selalu meminta pandangan isterinya ini. Dialah tempat bergantung dan selalu menolong suaminya keika kesulitan

Sama halnya dengan isterinya yang pertama.

Dia adalah pasangan yang sangat setia.

Dia sering membawa kebaikan bagi kehidupan keluarga ini. Dia merawat dan mengatur semua kekayaan dan usaha si suami. Namun, walaupun isteri pertama ini banyak menumpahkan rasa kasih dan sayang, pedagang ini begitu tidak pedulikannya.

Suatu hari, si pedagang jatuh sakit dan menyedari bahawa masa untuknya hidup tinggal tidak lama lagi. Dia mula merenungi semua kehidupan indahnya, dan berkata dalam hati :

"Saat ini, aku punya empat orang isteri. Namun, apabila aku meninggal, aku akan bersendiri. Betapa sedihnya aku andai aku harus hidup sendiri,"

Lalu dia meminta semua isterinya datang.

Kemudian mulai bertanya pada isteri keempatnya.

"Kaulah yang paling kucintai, kuberikan kau pakaian dan perhiasan yang indah. Sekarang, aku akan meninggal, mahukah kau mendampingi dan menemaniku?"

Isteri keempatnya terdiam.

Jawapannya tidak!

Perempuan itu pergi begitu sahaja, meninggalkan jawapan yang sangat menyakitkan hati seakan-akan ada pisau yang terhunus dan menghiris-hiris hati sang pedagang.

Lalu dia bertanya kepada isteri ketiganya.

"Aku pun mencintaimu sepenuh hati, dan saat ini, hidupku akan berakhir. Mahukah kau ikut denganku, dan menemaniku sehingga keakhir hayat?"

"Hidup begitu indah di sini. Aku akan menikah lagi jika kau mati,"

Pedagang terasa begitu terpukul dengan jawapan itu.

Seterusnya, dia bertanya kepada isteri kedua.

"Aku selalu berdamping denganmu setiap kali mendapat masalah, dan kau selalu mahu membantuku. Kini, aku sangat perlukan pertolonganmu. Kalau aku mati, mahukah kau ikut dan mendampingiku?"

Si isteri kedua menjawab perlahan.

“Maafkan aku, aku tidak mampu menolongmu kali ini. Aku hanya boleh menghantarmu ke liang kubur sahaja. Nanti, akan kubina makam yang indah buatmu.”

Jawapan itu seperti kilat yang menyambar. Kini, si pedagang kini berasa putus asa, dan kecewa dengan jawapan ketiga-tiga isteri mudanya itu. Tiba-tiba, dia terdengar satu suara.

"Aku akan tinggal bersama denganmu. Aku akan ikut ke manapun kau pergi. Aku tidak akan meninggalkanmu, dan aku akan setia bersamamu,”

Si pedagang lalu menoleh ke arah suara itu dan mendapati, bahawa yang berkata-kata itu adalah isteri pertamanya. Isteri nampak begitu kurus. Susuk tubuhnya nampak seperti orang yang sedang kelaparan.

Dengan penuh kesal, pedagang berkata.

"Kalaulah aku mampu melayanmu lebih baik pada saat aku mampu, tidak akan kubiarkan kau seperti ini, wahai isteriku,”

Begitulah kisah ini.

Menganalogikan kepada kita, bahawa kita ada empat isteri.

Isteri Keempat

Adalah tubuh kita.

Seberapa banyak waktu dan belanja yang kita keluarkan untuk tubuh kita supaya tampak indah, cantik dan gagah, semuanya akan hilang. Ia akan pergi segera apabila kita meninggal. Tidak ada keindahan dan kegagahan yang tinggal saat kita menghadap Allah kelak.

Isteri Ketiga

Adalah status sosial dan kekayaan.

Saat kita meninggal, semuanya akan pergi kepada yang lain. Mereka akan berpindah dan melupakan kita yang pernah memilikinya.

Isteri Kedua

Adalah kerabat dan teman-teman.

Walau berapa dekat hubungan kita dengan mereka, mereka tak akan mampu bersama kita selamanya. Hanya sampai kuburlah mereka akan menemani kita, disamping doa-doa yang mereka hulurkan.

Isteri Pertama

Adalah jiwa dan amal kita.

Mungkin kita sering mengabaikan dan melupakannya demi kekayaan dan kesenangan peribadi. Namun sebenarnya, hanya jiwa dan amal kita sajalah yang mampu untuk terus setia dan mendampingi kita kemana sahaja kita melangkah dan membawa diri.

Amalan kita, mampu menolong kita diakhirat kelak. Dengan disiplin dan keikhlasan, jagalah isteri pertama kita sepenuh jiwa dan raga.

Semoga Allah redha dengan kita.

0 Komen:

Post a Comment