Mari Berhijrah



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Hari ini 25 Disember.

Sepatutnya saya menulis perihal Krismas.

Saya juga ingin menulis perkara-perkara yang berkaitan dengannya dari kacamata dan persepsi saya sebagai seorang muslim. Tetapi biarlah saya tinggalkan hasrat itu kerana saya ada membaca tulisan Ustaz Hasrizal berkenaan itu.

Maka, saya ingin berkongsi dengan anda, akan apa yang saya baca di teratak beliau di saifulislam.com. Sama-sama kita ambil pengajaran.

InsyaAllah.

Justeru, ganti kepada entri kali ini, saya tampilkan perihal hijrah.

Walaupun sudah lepas sambutan tahun baru hijrah, namun saya kira maksud dan peristiwa berkaitan hijrah itu tidak sepatutnya kita ingat dan fahami ketika awal tahun muharam sahaja dan melupakannya selepas itu.

Lagipun, sekarang masih dalam bulan muharam.

Masih di tahap yang sesuai.

Rasanya, kalian sudahpun tahu maksud hijrah dan peristiwa berkaitan, bukan? Justeru, entri kali ini, saya ingin menyuarakan satu ajakan kepada kita semua, untuk berhijrah, berhijrah dan terus berhijrah.

Berhijrahlah, berjalan dan berkorbanlah!

Ayuh berjalan, pasti kita akan dapatkan ganti apa yang kita tinggalkan dan sediakanlah bekalan, kerana kenikmatan hidup ini, akan diperoleh dan dirasai dalam kelelahan.

Air yang beku, mampu berubah menjadi busuk. Justeru, andai air itu bergerak, pasti jernih warnanya, baik rupanya dan pasti sejuk mata-mata yang memandangnya.

Haiwan tidak dapat makanan andai tidak keluar dari sarang.

Anak panah tidak akan mengenai sasaran andai tidak dilepaskan.

Rasulullah telah bersabda melalui hadis yang diriwayatkan Imam Bukhari dari Ibnu Umar, yang bermaksud :

“Jadilah kalian di dunia ini sebagaimana orang yang terasing atau bagai engkau dalam perjalanan musafir,”

Ayuh, mari bersiap-siaplah.

Arahkan tujuannya.

Pergilah kita kepada kebaikan, kepada ketaatan, kepada kebenaran, kepada islam sebenar, kepada keadilan dan kesejahteraan. Berangkatlah kita kepada kejujuran, keikhlasan dan istiqamah.

Sediakanlah bekal.

Kerana kita berjalan, bukan terbang.

Perjalanan ini panjang dan pasti bermacam ragamnya. Ragam kita, dan ragam duri-duri sepanjang perjalanan. Hidup kita diisi dengan nikmat dan kurnia yang melahirkan syukur. Juga musibah dan bencana yang menuntut kita sabar.

Justeru, hidup ini tidak lepas dari bentuk anugerah, ujian, cubaan bahkan peringatan dan azab. Maka, tidak ada bekalan yang setanding melainkan bekalan iman dan taqwa.

“Dan berbekallah, kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu adalah taqwa. Dan bertaqwalah kepada-Ku hai orang-orang yang berakal.”

Seterusnya, berhati-hatilah.

Kerana pasti ada penghalang di jalanan.

Penghalang yang akan menghabiskan bekalan kita tanpa belas kasihan. Sehingga nyaris menjadikan kita tidak lagi meneruskan perjalanan. Duri itu ada di sekeliling kita, bahkan ada pada kita.

Jangan terlena di tempat kita berteduh.

Memang, perjalanan ini adakalanya kita mesti singgah. Kerana kita perlukan sedikit masa, untuk kita duduk dan baring sejenak. Menikmati hidangan, mencari kekuatan untuk meneruskan jalan. Untuk menatap pemandangan, merehatkan mata.

Namun, awas!

Dunia mampu melekakan.

Takut-takut nanti, kita buang hasrat untuk berjalan.

Janganlah tinggalkan rombongan.

Hijrah kita ini adalah hijrah seorang musafir. Perubahan kita, pasti memerlukan peranan nasihat kawan-kawan dan juga teguran sahabat.

Jangan sesekali kita lepaskan diri dari kabilah ini. Kerana kekuatan perjalanan ini dipengaruhi juga oleh kekuatan ukhwah sesama kita.

Kita tidak boleh sendirian.

Kita perlu berjamaah.

“Bergabunglah kamu dalam khafilah jamaah, kerana sesungguhnya serigala itu akan menerkam domba yang sendirian,”

Marilah.

Kita berhijrah, berjalan, dan berkorbanlah.

Allah sentiasa bersama kita.

0 Komen:

Post a Comment