Syukur, Syukur



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Teknologi.

Betapa teknologi itu penting pada kita.

Entri yang saya tulis kali ini, adalah dengan bantuan teknologi. Komputer riba yang kerdil ini pula, dihidupkan denga kehadiran bateri dan bateri itu pula, diisi dengan bantuan tenaga elektrik yang sentiasa mengalir dan mengalir.

Banyak lagi.

Semuanya teknologi, teknologi dan teknologi.

Namun, bukanlah entri kali ini ingin saya tulis fasal teknologi, tetapi sekadar kata-kata syukur dan terima kasih kepada Allah, Tuhan yang telah menciptakan sekalian sumber-sumber alam untuk menghidupkan sekalian banyak teknologi di dunia.

Teknologi, yang Allah pinjamkan kepada saya. Biarlah kata-kata syukur saya kali ini, diterjemahkan dalam bentuk tulisan pula.

Semoga Allah redha dengan saya.

Dan kita semua juga.

Segala puji bagi Allah yang telah meminjamkan kami sebahagian teknologi dari sekian banyak teknologi yang Engkau miliki. Engkau telah memberikan kami kemudahan untuk urusan hidup kami.

Wahai Tuhanku, aku merasa betapa ringannya hidupku atas kemudahan yang Engkau berikan. Benar-benar terasa nikmatnya. Urusanku telah dipermudahkan dengan nikmat yang engkau kurniakan.

Urusanku, dapat diatur dengan baik.

Melalui teknologi yang Engkau kurniakan ini, dapatlah aku menggunakan kesempatan itu untuk aku mencari ilmu untuk menambahkan lagi ilmuku yang hanya setitis ini berbanding ilmu-Mu yang seluas lautan.

Tetapi.

Aku takut jika kemudahan ini menjauhkan aku dari-Mu.

Aku sungguh risau jika hatiku terhijab oleh kecanggihan dunia ini. Aku takut mata hatiku menjadi buta dan tidak nampak lagi kebesaran-Mu kerana sibuk melihat dan mengejar kecanggihan-kecanggihan itu.

Janganlah kerana kemudahan ini aku menjadi manja dan tidak tabah menanggung kesulitan dan kepayahan sepanjang perjalanan hidupku.

Ya Allah moga-moga janganlah kemudahan yang ada ini menjadikan aku mengambil mudah dengan urusanku, kerana aku pasti akan dipertanggungjawabkan di atas segala tanggungjawabku di dunia ini.

Peliharalah aku ya Allah.

Segala puji bagi-Mu.

0 Komen:

Post a Comment