Teknologi Luar Biasa



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Lihat sekeliling kita.

Penuh dengan segala macam teknologi.

Kita lihat bahawa kehidupan kita ini penuh diisi dengan banyak teknologi. Dari sekecil-kecil dan seringkas-ringkas teknologi sehinggalah sebesar-besar ciptaan oleh manusia.

Jam dinding, telefon tangan, radio, televisyen, komputer, internet, dan banyak lagi ciptaan yang kita lihat dan kita gunakan hari ini, semuanya teknologi. Semuanya memberi kemudahan, meringankankan kita sebenarnya.

Macam-macam lagi, dunia kini serba-serbi dipacu teknologi.

Sekiranya kita hayati, diri kita sendiri juga merupakan sebuah teknologi. Malah antara teknologi yang paling rumit pernah diciptakan dan tidak mungkin dapat ditiru oleh kita, hatta ilmuan dan cendekiawan terkenal sekalipun.

Kerana itulah, jika kita pernah mendengar, bahawa ada sekelompok manusia yang ingin mebuat klon manusia, mereka ini tidak pernah berjaya. Mereka cuba dan cuba, akhirnya pasti ada kecacatan di sana sini.

Seharusnya mereka tahu dan sedar, bahawa manusia tidak mungkin dapat mencipta manusia. Hanya Allah yang mampu melakukan sedemikian rupa, kerana Dia Maha Menciptakan.

Teknologi Yang Ada Pada Kita

Lihat sahaja pada diri kita sendiri, bahawa terdapat teknologi-teknologi yang Allah cipta dan pinjamkan kepada kita secara percuma. Teknologi yang lebih rumit daripada teknologi ciptaan manusia.

Teknologi pada diri kita, adalah teknologi luar biasa.

Kita ada akal fikiran, teknologi yang membezakan antara kita dengan binatang. Juga mampu memberi kita kemampuan untuk membezakan antara baik dan buruk, halal haram, yang benar dan yang batil dan sebagainya.

Teknologi ini juga, membolehkan kita berfikir akan kebesaran Pencipta kita.

Seterusnya, kita dikurniakan sepasang mata.

Mata yang sihat. Dapat melihat dengan tajam dan jelas.

Dengannya, kita dapat melihat keindahan dan keagungan ciptaan Allah di muka bumi, melihat wajah-wajah dunia, mengenal saudara-saudara dan sahabat kita. Dengannya, kita melihat betapa hidup ini sungguh indah.

Penuh dengan warna, tidak gelap dan gelita.

Kita dianugerahkan juga sepasang kaki.

Untuk kita gunakan ketika bangun pagi untuk ke bilik air, ke dapur, sekolah, pejabat dan sebagainya untuk kita melaksanakan tanggungjawab yang tidak pernah surut.

Sepasang kaki yang pernah merasa, betapa pedihnya untuk bangun kembali pada saat dan ketika kita jatuh. Merasai pahit manis kehidupan dengan tiada rasa mahu mengalah dan penat lelah.

Kaki yang sentiasa terus berjalan dan berjalan.

Dengannya, kita semua memijak bumi Allah ini.

Dan sepasang kaki ini jugalah yang mendiri dan merebahkan kita di hadapan Yang Maha Esa tatkala menunaikan hak-Nya lima waktu sehari semalam.

Hidung, telinga, jari-jemari dan banyak lagi teknologi pinjaman daripada Allah kepada kita yang kita nikmati.

Sungguh, teknologi yang memang luar biasa.

Teknologi Ini, Gunakanlah Sebaiknya

Sesetengah daripada kita, ada semua itu.

Namun, mugkin sesetengah yang lain, tidak ada.

Justeru, saya ingin mengajak kita semua yang ada cukup dan lengkap segala-galanya, yang tidak cacat dan serba kekurangan ini, supaya gunakanlah teknologi yang telah Allah kurniakan pada kita itu dengan baik.

Teknologi akal fikiran yang ada pada kita, pandulah ia kepada sentiasa ingat dan berfikir akan kebesaran Allah. Gunakanlah akal yang ada pada kita untuk berfikir akan langkah-langkah yang harus kita gunakan, untuk meningkatkan lagi martabat agama kita.

Mata kita, gunakanlah untuk melihat kebesaran dan keindahan ciptaan Allah. Tidak melihat perkara-perkara maksiat dan perkara yang haram bagi kita untuk melihatnya. Mata kita, usahakanlah untuknya menitiskan airmata lantaran takut akan Allah.

Kaki dan tangan kita, pandulah ke jalan yang lurus dan benar.

Berjalanlah, dan mohonlah pada Allah supaya kita berjalan di landasan kebenaran. Bantulah saudara-saudara kita dan lakukanlah amal kebajikan sebelum segalanya ditarik balik oleh Peminjamnya.

Segala-galanya.

Gunakanlah, dan pandulah dengan baik.

Semata-mata kerana Allah.

Penutup : Bersyukurlah

Bersyukurlah.

Bersyukurlah kepada Allah kerana telah menciptakan kita dengan sempurna tanpa cacat-cela. Kerana mungkin ramai lagi yang tidak berpeluang merasa nikmat teknologi kurniaan Allah ini dalam kehidupan mereka.

Mereka merintih dan mendamba, namun tidak diberi.

Kita tidak meminta, namun diberi secara percuma.

Maka, bersyukurlah.

Selama-lamanya, saya akan dan sungguh bersyukur dengan segala nikmat teknologi yang ada pada saya. Kerana mungkin apa yang ada pada saya, tidak ada pada orang lain. Saya harap, anda juga begitu.

Mari, hayati dan syukuri teknologi yang ada pada kita.

Pandulah, dan gunakanlah dengan baik.

Semata-mata ke jalan Allah.

0 Komen:

Post a Comment