Hinakah Cinta?



Terus menjejak ukhwah di alam maya.

Dan menyampaikan risalah kebaikan.

Baca tajuk di atas?

Ya, soal kali ini, saya ingin bicarakan perihal cinta. Tulisan ini adalah soal cinta yang ketiga yang saya tulis semenjak terciptanya teratak yang serba kekurangan ini. Biarlah, kalau hajat hati sudah ingin menulis, lebih baik jangan ditangguhkan, sebelum idea itu hilang semuanya.

Kita berjalan, diberi nikmat melihat dan minda untuk mentafsir.

Kita ini, apabila mula berjalan, kita akan mula melihat pelbagai benda di sekeliling kita. Seterusnya kita akan mula menafsir satu-persatu tentang apa yang kita lihat. Justeru, tulisan saya kali ini, adalah tafsiran saya berkenaan cinta.

Cinta yang hina.

Cinta yang tidak dipandang agama.

Sama sekali berlainan dengan cinta yang mulia.

Cinta

Sebelum berganjak ke langkahan seterusnya, saya kira saya ingin memberi buah pandangan saya akan perkataan cinta.

Pada saya, cinta itu seakan-akan satu ciptaan yang mempunyai kuasa yang sakti. Kuasa itu bukanlah ditunjukkan secara zahir, namun kesannya dapat kita lihat apabila cinta mengeluarkan kuasanya dalam bentuk batin. Tidak nampak oleh mata-mata.

Maka, pada saya cinta itu kuasa yang hebat.

Apatah lagi Pencipta kepada cinta itu sendiri.

Lagilah Maha Hebat.

Cinta ini, mampu mempengaruhi semua golongan, tidak kira tua mahupun muda, yang berisi, yang kurus, lelaki, perempuan dan pendek kata, semua sekali. Tidak ada yang terkecuali termasuklah orang yang mempunyai minda kelas pertama sekalipun.

Cinta mampu mempengaruhi dan mengubah personaliti seseorang menjadi perwatakan yang lain daripada sebelumnya, tanpa disedari. Perubahan ini boleh jadi kepada dua keadaan, iaitu kepada kebaikan ataupun sebaliknya.

Justeru, saya percaya.

Bahawa hinalah cinta itu, apabila kita salah dalam meletakkan matlamat akhir cinta kita itu, dan mulialah cinta itu, apabila kita sandarkan pada niat dan landasan yang betul.

Cinta Yang Hina

Betulkah ada cinta yang hina?

Awalnya, saya juga tidak pasti. Namun, frasa ini saya gunakan sekadar memberitahu bahawa ada cinta yang menyebabkan kita lupa akan Pencipta kita, lalu menyebabkan kita terjerumus ke dalam lembah maksiat. Itu, cinta yang kita namakan cinta yang hina.

Cinta berdasarkan nafsu semata-mata.

Bukankah kita diajar akan ungkapan, saya sayang kamu kerana Allah? Maka yang sebenarnya, kecintaan kita kepada seseorang itu sepatutnya akan lebih menguatkan cinta kita kepada Allah. Cinta, yang landasannya bukan kerana nafsu.

Tetapi kerana redha Allah.

Semata-mata.

Justeru, ketidakpastian saya berubah menjadi pasti.

Benarlah ada cinta yang hina di dunia ini.

Kita lihat satu persatu huruf yang melengkapkan cinta ini.

Cinta jenis ini, mendorong kita untuk berhajat dan menyukai seseorang itu hanya kepada pasangan yang ‘Cantik’ sahaja. Kecantikan ini bukanlah pada eloknya pekerti, tingkah laku, bahasa dan indahnya nilai diri yang ada pada seseorang, namun adalah pada cantiknya paras wajah dan bentuk badan mereka.

Namun hakikatnya, bukan itu sahaja faktor pendorongnya. Konsepnya yang sebenar adalah lebih luas dari itu. Seperti yang seringkali kita tonton dalam cerita drama, ia juga dikaitkan dengan kecenderungan kepada sesuatu yang lebih bersifat keduniaan, seperti darjat, pangkat, status kewangan dan sebagainya.

Seterusnya, pasangan yang bercinta ini akan selalu kelihatan ‘Intim’. Masing-masing kalau boleh tak mahu tinggal berjauhan. Ke mana-mana sahaja pasti akan berdua. Jika berjauhan, mereka akan menggunakan apa saja cara komunikasi untuk saling mengingati dan mendekatkan mereka.

Cinta ini juga adalah sarat dengan ‘Nafsu’. Apabila tiba suatu masa, masing-masing akan berada dalam situasi yang sungguh menguji iman. Andai iman itu tidak mampu bersuara untuk menegah, cinta ini membawa kepada maksiat.

Akhirnya, cinta ini menoda iman.

Seterusnya, cinta ini penuh dengan ‘Tipu’ daya. Sama halnya dengan lelaki dan perempuan. Apabila cinta ini mula berjangkit, jiwa-jiwa ini akan terpaksa menipu asalkan dapat memenuhi kehendak dan keperluan peribadi.

Semua ditipu, bahkan pasangan sendiri sekalipun.

Akhirnya, kita akan selalu dengar ungkapan ini.

Habis madu, sepah dibuang sahaja.

Akhir sekali, akibat cinta ini adalah mandi tak basah dan tidur tak lena. Kadang-kadang, makan pun tidak kenyang. Jadi, cinta jenis ini membuatkan kita menjadi 'Angau'. Kita semua boleh khayal akibat penangan cinta hina.

Bila tidak disapa teman yang istimewa itu, hati ini mula menjadi resah, perasaan pula terus jadi gelabah kerana takut akan ditinggalkan dan banyak lagi rasa hati yang akan timbul tanpa diundang. Hati tidak aman, tidak tenteram.

Cinta ini, akan mematikan jiwa.

Membunuh sifat-sifat yang baik dalam diri kita.

Saya pernah mendengar, bahawa cinta itu buta.

Saya spesifikkan lagi.

Cinta hina itu barulah buta.

Penutup : Cinta Yang Mana?

Itu tafsiran saya untuk cinta ini.

Bagaimana pula dengan cinta yang mulia, ya?

Sengaja saya tulis hanya untuk cinta yang hina sahaja. Kerana untuk cinta yang mulia nanti, biarlah saya dan kita semua berusaha mencari, menyelidiki dan memahaminya. Setiap huruf yang melengkapkan cinta itu, kita ubah kepada yang lebih baik, lebih mulia.

Saya ingin bawakan anda semua bersama-sama saya untuk berfikir akan soal cinta yang satu ini. Untuk kita melihat perbezaan apabila kita menyandarkan sesuatu atas landasan yang betul dan apabila sesuatu itu, kita letakkan atas landasan yang salah.

Maka, apabila kita semua telah menjumpai jawapannya, saya mengajak kita semua seterusnya pula untuk memilih, cinta yang mana? Adakah kita inginkan cinta yang hina, atau sebaliknya cinta yang mulia.

Apa-apapun, saya pasti akan sesuatu.

Semuanya, pasti memilih cinta mulia.

Saya pernah bertanyakan hal yang sama.

"Apa pendapat ana dalam hal ini?"

Pendapat saya?

Nampaknya, terpaksa saya keluar berjalan sekali lagi. Berjalan, melihat dan mentafsir sekali untuk meninjau tafsiran saya akan cinta yang mulia pula. Agaknya, bagaimana ya? Saya pasti tafsirannya pasti sangat berbeza dengan cinta tadi.

Mesti lebih indah.

Dan lebih bermakna pastinya.

Seperti gambar di atas.

Ataupun, anda sudah ada tafsiran sendiri.

Sudah ada?

Bagus, fikir-fikirkanlah.

Dan kalau sudi, berkongsilah.


Jika engkau mencintai bunga, sedarlah engkau bunga itu akan layu. Jika engkau cintakan manusia, sedarlah satu hari dia akan pergi. Jika engkau mencintai harta, harta itu nanti engkau akan tinggalkan. Jika engkau cintakan Ilahi, hanya Dia yang akan kekal abadi.

Saya jalan dahulu.

1 Komen:

Anonymous said...

cinta itu gila..

Post a Comment