Ma'an Najah Fil Imtihan



Saya biarkan jari ini menari.

Untuk menulis, dan menyampaikan sesuatu terutama kepada diri saya yang seringkali lalai dan leka dengan nikmat dunia yang sementara, juga buat kalian pembaca yang sudi menjenguk teratak ini.

Kala ini, saya menulis bertemankan buku.

Sebagai peringatan ketika saya menulis entri ini, bahawa minggu hadapan saya bakal menghadapi peperiksaan pertengahan semester. Takut-takut nanti, masa ini terus terlajak di hadapan komputer, dengan kerja-kerja yang sesungguhnya tidak begitu penting pada ketika ini.

Sekurang-kurangnya, apabila saya terlihatkan buku ekonomi di sebelah, saya akan segera meninggalkan komputer ini, dan segera membuka dan menyambung pengajian. Jasad ini diharapkan agar tidak leka dengan permainan dunia.

Seminggu tempohnya.

Saya harus bersabar, dan harus tabah.

Kini, saya dapat rasakan, bahawa bisikan-bisikan lembut sedang menghembus-hembus telinga ini supaya meninggalkan dan melepaskan jihad menuntut ilmu. Bermacam-macam perkara yang bermain di fikiran.

Kesukaran untuk memahami, kekeliruan dan sebagainya.

Itu saya pasti puncanya.

Hati ini sekarang didalam keadaan yang tidak tenteram. Sambil berfikir akan hasil yang bakal diterima, segala kekecewaan yang akan lahir dari wajah-wajah yang telah mengajar saya sejak dahulu, dan wajah-wajah yang harapan mereka menggunung untuk kejayaan saya nanti.

Hati ini tidak aman, yang hakikatnya sedang berperang dengan godaan melalui bisikan lembut dari makhluk yang tahu, bila saat yang paling sesuai untuk membisikkan perasaan yang sungguh tidak menyenangkan ini.

Justeru, keyakinan kepada Allah itu tunjangnya.

Saya percaya, bahawa Allah sentiasa ada bersama walaupun hati ini seringkali tidak hadir kepada-Nya. Saya yakin, bahawa Allah tidak melihat hasilnya, tetapi melihat akan kesungguhan dan usaha seseorang itu.


“Orang-orang yang menyampaikan risalah Allah, mereka takut kepada-Nya dan tidak merasa takut kepada siapa pun selain kepada Allah. Dan cukuplah Allah sebagai pembuat perhitungan”

(Surah al-Ahzab ayat 39)

Yakinlah, yakinlah pada Allah.

Ujian : Medan Muhasabah Diri

Hati ini sedang dalam dilema kekeliruan.

Pandai betul makhluk itu memilih waktu untuk berbisik dengan kuat.

Tidak mengapa, jangan dilayan bisikan itu.

Di saat sibuk dengan memahami segala macam formula dan menghafal fakta, kadang-kadang terfikir juga takut-takut kesibukan yang sedang melanda ini, mampu menjauhkan saya daripada tanggungjawab seorang hamba kepada Tuhannya.

Tersentak seketika.

Ambil sedikit masa untuk muhasabah.

Mengenangkan kehidupan para sahabat, para salaf yang dipenuhi ujian yang bertalu-talu datangnya daripada Allah, tidak sedikitpun menggoyahkan iman mereka. Malah semakin dekat dan utuh pula cinta mereka kepada Yang Maha Agung Itu.

Muhasabah lagi dengan sabda Rasulullah.

"Dan barangsiapa yang menjalani satu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah mudahkan baginya jalan kepada syurga,"

(Hadis riwayat Muslim)

Biarlah kesibukan ini terus menghimpit, namun saya harus tetap dengan niat yang asal, untuk menggapai redha Allah. Untuk menegakkan kalimah-Nya dan bergerak atas nama dan tanggungjawab seorang hamba dan khalifah.

Ya Allah, bantulah aku.

Jauhkanlah aku dari hati yang kotor.

Selamat Bermujahadah Wahai Diri

Saya masih lemah.

Saya juga tidak kuat.

Maka, saya berharap semoga dengan tulisan ini, saya seringkali ingat akan tanggungjawab yang harus dipikul dan kepada siapa saya harus bergantung-harap selain dari Allah. Tiada kuasa yang harus lebih diperlukan melainkan-Nya.

Untuk pengetahuan semua, insyaAllah saya akan menghadapi empat kertas semuanya, dan empat kertas itu dibahagikan kepada dua bahagian. Maka, saya perlu tempuhi lapan kertas.

Kepada diri ini, selamat bermujahadah.

Dekatkanlah diri kepada Allah.


"Ya Allah, Engkau berikanlah kejayaan kepadaku dalam imtihan ini, Engkau cabutkanlah ketakutan dari hati ini dan gantikanlah ia dengan ketenangan yang mendamaikan. Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah yang menyaksikan usaha ini, maka permudahkanlah aku dalam perjuangan ini,"

Berusahalah wahai diri ini.

Allah bersama kamu.

Ma'an najah fil imtihan ... !


Cinta Seorang Rasul



Dengan nama Allah saya mulakan.

Artikel ini ditulis seusai kepulangan saya dari sekolah setelah menyiapkan sepanduk untuk perarakan. Biarlah badan ini terasa penat, namun saya gagahkan juga untuk menulis dan menyampaikan. Supaya saya, dan kita semua sentiasa beringat.

Azan maghrib tadi menandakan hari ini genap 12 Rabiulawal.

Tarikh yang tidak asing bagi kita, umat islam.

Kita semua sering mensinonimkan hari ini sebagai hari untuk kita memperingati Rasulullah, insan mulia yang merupakan penghulu sekalian nabi, Rasul terakhir yang diutuskan oleh Allah kepada ummah zaman mutakhir.

Hari ini, kita memperingati dan membesarkan baginda, mengungkapkan rasa rindu untuk bertemu dengan baginda, atas segala pengorbanan dan curahan cinta dan kasihnya kepada kita sebagai umatnya, walaupun baginda telah meninggalkan kita 1400 tahun lampau.

Namun tanpa kita mengetahui, baginda sudah lama mengungkapkan rasa rindunya untuk bertemu dengan kita, umatnya.

Rasulullah pernah berkata kepada para sahabat.

"Aku sangat rindu untuk bertemu saudara-saudaraku," Baginda berkata.

"Bukankah kami ini juga saudaramu?" Kata Abu Bakar.

"Kami juga ikhwanmu, wahai Rasulullah," kata sahabat yang lain pula.

Baginda menggeleng-gelengkan kepala, tersenyum.

"Kamu adalah sahabat-sahabatku," kata baginda.

"Saudaraku yang aku maksudkan ialah mereka yang belum pernah melihatku tetapi mereka beriman kepadaku sebagai pesuruh Allah dan mereka sangat mencintaiku. Malah, kecintaan mereka kepadaku melebihi cinta mereka kepada anak-anak dan orang tua mereka," Jawab Rasulullah, tenang.

Ya, itu cinta seorang rasul kepada umatnya.

Maka, kita terjemahkan pula cinta seorang umat kepada Rasulnya.

Balaslah dan curahkanlah kembali rasa cinta itu. Kita basahkanlah lidah ini setiap hari dengan zikir, dan selawat kepada baginda. Kita penuhkan dan hidupkanlah hari-hari kita dengan sunnah baginda yang kian ditinggalkan.

Lakukanlah, dengan rasa penuh cinta.

Tak kenal maka tak cinta

Hari ini, kita bangun awal pagi.

Kita pasangkan pakaian yang indah dan mengenakan sedikit wangian, untuk pergi berarak sempena hari mengingati baginda. Petang dan malamnya pula, kita padatkan dengan mengikuti program-program ceramah yang diadakan di masjid dan surau.

Kita juga melakukan selawat yang luar biasa banyak dari hari-hari yang sebelumnya, dan melipatgandakan amalan sunnah yang dianjur supaya dilakukan. Kita lakukan solat sunat, berpuasa sunat dan sebagainya.

Namun, pernahkah kita fikirkan.

Apakah kita ini kenal dengan Rasulullah?

Sejauh manakah tahap kecintaan kita kepada kekasih Allah ini?

Apakah kita benar-benar cinta akan Rasulullah?

Kita lihat peribadi kita, dan peribadi baginda. Kita lihat ketaatan baginda mengerjakan amanah, dan lihat bagaimanakah pula ketaatan kita. Kita selami pengorbanan Rasulullah kepada agama, dan lihat pula apakah yang telah kita korbankan?

Ya, tidak kenal maka tidak cinta.

Andai kita belum mengenali peribadi, pengorbanan dan kisah kehidupan baginda, maka sukar untuk kita mencintai baginda. Kita lihat sahaja insan-insan yang sering mengamalkan sunnah baginda.

Mengerjakan solat-solat sunat di sudut-sudut masjid, membasahkan lidah-lidah dengan zikir dan selawat, membaca kitabullah dengan tekun dan hikmah dan lain-lainnya. Saya yakin, mereka inilah insan yang benar-benar cinta akan Rasulullah.

Justeru, marilah sama-sama kita berusaha untuk mencontohi baginda dalam segenap segi. Kita amalkan pula segala sunnah baginda dan dengan itu, insyaAllah kita sedikit demi sedikit telah berusaha untuk menyisipkan rasa cinta kepada Rasulullah.

Marilah, sama-sama kita usahakan.

Jadilah, orang yang mencintai baginda.

Cintailah Rasulullah

Terkadang, saya rasa sedih.

Terkadang, saya juga rasa malu.

Seperti saya ini, tidak layak menjadi umat baginda.

Saya berasa sedih apabila mengenangkan sejauh mana rasa cinta saya kepada rasulullah berbanding rasa cinta baginda kepada saya. Baginda sungguh rindu untuk bertemu dengan umat selepasnya, namun sedikit sekali rasa rindu saya pada baginda.

Malunya rasa saya apabila dengan mudah mengaku bahawa saya adalah antara jutaan umat baginda, sedangkan saya ini seringkali tidak mengenangkan segala pengorbanan baginda kepada agama dan juga umat pada hari ini.

Baginda bersengkang mata, mengenepikan segala penat lelah untuk mengerjakan segala suruhan Allah sehingga bengkak, walhal baginda sudah dijamin akan masuk syurga. Sedangkan saya, lemah sekali rasa saya untuk mencontohi baginda walaupun sedikit.

Namun, saya tetap masih bersyukur, kerana saya dipilih oleh Allah sebagai salah seorang antara jutaan umat Rasulullah, selaku pewaris yang akan meneruskan kesinambungan panji perjuangan baginda.

Saya bersyukur, dan sangat-sangat bersyukur.

Justeru, sempena Maulidur Rasul ini, saya ingin ingatkan diri saya dan kalian pembaca semua, marilah kita tingkatkan rasa cinta kita kepada Rasulullah. Selamilah rasa rindu kepada susuk tubuh yang mulia itu.

Azamkanlah dalam hati kita, untuk mengerjakan amalan sunnah yang dianjurkan. Contohilah peribadi baginda yang mulia, dan teruskanlah perjuangan baginda untuk menyebarkan dan menyampaikan islam, yang pada hari ini telah dicemari dan difitnah.

Semoga Rasulullah, mengakui kita sebagai umatnya di akhirat kelak.

Allahumma solli 'ala Muhammad.

Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad.

Allahumma solli wasallim 'ala sayyidina wa habibina wa syafi'ina wa zukhrina wa maulana Muhammad.

Kepada semua, katakanlah.

"Ya Rasulullah, aku cintakan engkau,"

Semoga kata-kata itu ikhlas dari hati kita.

Allahu'alam.

Langkahan Ini Perlu Kuat



Apa khabar iman kita?

Apa khabar hendaknya amalan kita?

Apa khabar hak-hak yang wajib kita tunaikan?

Doa saya, semoga semuanya sejahtera.

Khabar ini saya tujukan buat diri saya dan sekalian pembaca, yang imannya seringkali berlaku turun naik, seperti ombak di lautan. Lalu ombak iman itu tadi, memberi kesan kepada amalan yang dilakukan sehari-hari.

Khabar yang saya tujukan, supaya kita sentiasa berwaspada.

Berwaspada dengan keadaan iman kita ini.

Supaya apabila ia jatuh, turun menjunam seperti sebuah kapal terbang yang rosak di tengah lautan angin kencang, atau turunnya seperti dedaun kering perlahan-lahan ke tanah, perlu kita naikkan semula, kita baiki supaya tidak terus turun.

Dibiarkan rosak sepanjang jalan.

Turunnya iman itu terus-menerus tanpa ada usaha keras untuk membinanya kembali, adalah antara tanda bahawa hati ini telah mati. Mati dari mengingati zat yang Maha Kuasa. Maka bergembiralah sang durjana syaitan, kerana berjaya membisikkan kata-kata rayuannya.

Menolak manusia jauh dari Allah.

Naiknya iman itu kembali dari kerosakan, menunjukkan jiwa dan roh itu masih bernyawa dan bernafsu untuk mengerjakan suruhan, kembali kepada Tuhannya. Lalu mengalahkan bisikan syaitan, yang berjanji akan menyesatkan manusia sehingga akhir keturunan.

Namun, kita diciptakan lemah.

Kita perlukan sesuatu untuk membakar jiwa yang sedang dalam keadaan nazak ini. Kita sentiasa perlukan peringatan, sebelum tibanya peringatan dari Allah yang sesungguhnya tidak terfikirkan dahsyatnya.

Maka, saya ingin sisipkan sebuah kisah.

Sebagai ingatan, dan pesanan dari saya.

Buat pemangkin, dan semangat untuk terus ikhlas.

Dan bernafsu untuk melonjakkan iman.

Mengubati jiwa yang nazak ini.

Terimalah.

Kisah Batu Pengisar

Suatu hari, Rasulullah menziarahi Siti Fatimah.

Fatimah ketika itu menangis.

"Apakah yang menyebabkan engkau menangis, wahai Fatimah?" Baginda nabi bertanya kepada Fatimah.

"Wahai ayahanda, aku menangis kerana aku amat letih mengisar tepung dan menjalankan kerja-kerja rumah. Sekiranya dapat, ayahanda tolonglah suruh Ali belikan seorang hamba untuk menolong kerja-kerja ini," Jawab Fatimah.

"Dan ia pasti menjadi kurniaan yang besar buat anakanda," Sambungnya.

Begitu sedih bunyinya.

Rasulullah juga turut merasakan kesedihan yang dialami anaknya yang tercinta itu, sehingga mengalirkan air mata. Lalu baginda berkata kepada Fatimah.

"Wahai Fatimah, jika engkau letih melakukan kerja-kerja rumah, maka bacalah Subhanallah 33 kali, Alhamdulillah 33 kali dan Allahuakbar 33 kali. Nescaya engkau akan dapati kalimah-kalimah ini merupakan penolongmu yang lebih hebat daripada seorang khadam yang sememangnya dapat aku berikan," Kata Rasulullah, tenang.

Baginda kemudiannya menghampiri batu pengisar itu.

Lalu memasukkan segenggam gandum sambil membaca Bismillah.

Tiba-tiba, batu pengisar itu bergerak mengisar gandum dengan sendirinya sambil melafazkan ucapan tasbih dengan bahasa yang sangat indah. Setelah habis gandum itu dikisar, Rasulullah seraya menyuruh supaya batu itu diam dan berhenti.

"Diamlah wahai batu pengisar. Cukup, tidak perlu kisar lagi," Kata baginda.

Ketika itu, Allah mengizinkan batu itu berkata-kata.

Dengan izin-Nya, batu itu berkata dengan fasih.

"Demi Allah yang mengutusmu dengan kebenaran seorang rasul, bahawa aku tidak akan diam selagi engkau tidak memberikan jaminan kepadaku bahawa aku akan ditempatkan di dalam syurga dan dijauhkan daripada api neraka," Batu berbicara, fasih.

"Sesungguhnya aku mendengar satu ayat daripada al-Quran," Katanya.

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka, yang bahan pembakarnya adalah manusia dan batu-batu. Di atasnya terdapat malaikat yang amat garang dan tidak pernah ingkar daripada melaksanakan perintah Allah," Batu itu membacakan ayat al-Quran.

"Maka, apabila aku mendengarkan ayat ini, aku taku bahawa aku nanti akan dimasukkan ke dalam api neraka," Kata batu pengisar.

Rasulullah mendoakan batu tersebut.

Lalu Allah utuskan Jibril kepada baginda.

"Wahai Muhammad, Tuhan yang bagi-Nya segala puji-pujian dan yang maha tinggi penghormatan kepadamu, berpesan kepadamu untuk sampaikan berita gembira kepada batu itu bahawa Allah telah melepaskannya dari api neraka," Kata Jibril.

"Allah akan meletakkannya bersama-sama batu-batu syurga di dalam mahligai Fatimah di akhirat, yang mana batu ini nanti akan mengeluarkan cahaya yang terang menyinari mahligai itu bagai sinar matahari yang menyinari dunia ini," Sambungnya.

Penutup : Kuatkan Langkah

Cerita sebuah batu pengisar.

Sebuah batu, yang tinggi gerunnya kepada neraka Allah.

Tinggi rasa takutnya kepada Allah, sehinggakan setelah menyedari bahawa dirinya bakal menjadi antara jutaan batu yang menjadi bahan bakar di neraka kelak, dia meminta agar Rasulullah memberikan jaminan untuknya selamat.

Batu itu hanya sekadar batu.

Batu itu, hanya batu.

Yang pada kita, tidak langsung merasakan apa-apa kesakitan kerana bentuk semula jadinya yang keras. Lontarlah batu itu pada lantai, di mana kesudahannya hanyalah pecah dan tidak langsung menjerit sakit.

Bakarlah batu itu dengan api lilin, yang akhirnya tiada kesan lain melainkan batu itu menjadi panas dan kehitam-hitaman, lantas menyebabkan kita melepaskannya lantaran panas akibat dibakar.

Kita pula yang menjerit.

Itu sifatnya batu.

Namun, kita ini manusia.

Kita, manusia.

Bukannya batu.

Yang hakikatnya punya deria untuk merasa.

Lontarlah apa-apa batu pada diri kita, dan dengan mudah kita akan berasa sakit, luka parah. Bakarlah hanya sekadar jari kita ini dengan api, yang akhirnya akan menyebabkan air mata mengalir, menahan panas yang sungguh memeritkan.

Justeru, apakah ada alasan untuk kita tidak bersungguh-sungguh dalam mengelakkan diri kita dari neraka Allah? Apakah ada alasan untuk kita tidak mengerjakan segala suruhan dan hak-hak yang Dia amanahkan dan kita tunaikan?

Sungguh, neraka itu panas.

Panasnya lebih dari panasnya api dunia.

Maka, bersungguh-sungguhlah.

Bersungguh-sungguhlah menjadi seorang muslim, seorang muslim yang mukmin. Bersungguh-sungguhlah untuk mencapai nilai taqwa yang tinggi disisi Allah. Bersungguh-sungguhlah kita dalam mendapatkan syurga Allah. Bersungguh-sungguhlah dalam amalan kita sehari-hari., bersungguh-sungguhlah dalam keihlasan.

Cekalkanlah hati dalam keikhlasan.

Kejarlah redha Allah, kejar kasih-Nya, mohonlah hidayah-Nya.

Supaya akhirnya nanti, kita akan menjadi seperti batu tadi. Yang bersinar menyinari padang mahsyar seperti matahari yang menyinari bumi.

Langkah itu, kuatkanlah.

Biar ranjau itu berduri, panas menyengat.

Cuba tahan, lawan sekuat hati.

Kerana Allah ada bersama kita.


Risalah Itu ...



Ada satu risalah.

Boleh tahan juga tebalnya.

Ciptaannya, adalah antara ciptaan yang agung dan mulia oleh Penciptanya, dan antara benda yang sangat berharga dimiliki oleh manusia. Melaluinya, manusia seakan-akan dikurniakan satu petunjuk dalam kehidupan mereka. Justeru, risalah ini diturunkan adalah sebagai satu petunjuk, pedoman dan juga peringatan.

Tulisan yang digunakan pula adalah tulisan yang sangat unik, iaitu tulisan jawi. Kehalusan dan keindahan unsur sastera yang digunakan dalam bahasa arab itu, adalah melebihi kehebatan sastera yang diolah oleh mana-mana sasterawan.

Sungguh, tidak terjangkau keindahannya.

Tambahan pula, risalah itu sangatlah mulia, kerana apa yang terkandung dalamnya dan yang tertulis di atas setiap helaian kertas risalah itu, adalah kata-kata dari Penciptanya. Kata-kata seolah nasihat, pengajaran, selain terdapat kisah-kisah teladan dan sebagainya.

Maka, risalah itu digelar kalamullah.

Kata-kata daripada Allah.

Ya, Dia yang menciptakan risalah itu.

Risalah Yang Istimewa

Rasanya, semua muslim kenal dengan risalah itu.

Risalah yang nilainya tinggi disisi Allah.

Diciptakan penuh dengan hikmah dalamnya.

Diturunkan kepada Muhammad secara beransur-ansur, bermula dari surah iqra' yang menyeru sekalian manusia, supaya membaca dan sehinggalah sempurnanya risalah itu, dengan kandungan sebanyak 114 surah dan 6666 ayat semuanya.

Memang tebal.

Namun tebalnya berbaloi.

Kenapa?

Kerana Pencipta risalah itu telah menyediakan ganjaran kebajikan yang besar kepada setiap jasad yang membacanya. Setiap ayat yang diturunkan itu, apabila kita membacanya, kita sudah memperoleh satu ganjaran. Satu ganjaran itu pula, bukanlah dikira berdasarkan satu ayat yang dibaca, tetapi dikira berdasarkan setiap huruf yang membentuk ayat tersebut.

Percayalah, akan kata-kata Rasulullah :


Barang siapa membaca satu huruf daripada kitabullah, maka baginya satu kebajikan dan tiap-tiap kebajikan sepuluh kali gandanya. Aku tidak mengatakan Alif-Lam-Mim itu satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf.

Setiap huruf diambil kira.

Kemudian, digandakan sepuluh pula.

Itu baru membaca. Belum lagi dikira jika kita mampu memahami setiap bait ayat yang ditulis di dalamnya, apatah lagi jika kita mampu menghafal risalah itu dan memahami maksudnya sekaligus. Sudah tentu, lebih dan lebih besar ganjaran kebajikan yang kita perolehi.

Saya pernah mandengar akan satu golongan, yang mengangkat tinggi martabat risalah itu. Dahulu, pada zaman Rasulullah sehinggalah pada zaman ini, mereka adalah golongan yang sentiasa ada disisi dan sudut masjid, mengajarkan kandungan risalah itu kepada orang lain.

Ya, mereka adalah golongan Rabbani.

Mereka belajar al-Quran, mereka jugalah yang mengajarkannya.

Mereka mengangkat tinggi mertabat risalah itu.

Jika dikira dengan formula satu ayat satu pahala dan digandakan dengan sepuluh, sudah berapa pahala ganjaran yang golongan seperti mereka ini miliki. Belum lagi dikira dengan nilai keikhlasan mereka.

Banyaknya pahala ganjaran mereka.

Itulah, antara keistimewaan yang Allah berikan.

Risalah itu juga diciptakan secara percuma.

Tiada langsung bayaran yang dikenakan kepada Rasulullah walau sedikit. Apatah lagi untuk mendapatkan keuntungan yang besar. Tidak dapat digambarkan sekiranya pemberian risalah itu kepada Rasulullah dikenakan bayaran.

Pasti tidak mampu dibayar.

Terlalu bernilai.

Namun, Allah tidak menghendaki begitu.

Dia mahu manusia lihat dan faham sendiri hikmahnya.

Risalah itu, terlalu banyak keistimewaannya.

Dan banyak lagi kelebihannya kepada kita.

Jika ingin dikira dan diutarakan semuanya, pasti tidak cukup untuk dimuatkan semuanya dalam tulisan ini. Risalah itu, Allah cipta untuk kegunaan manusia dari awal kehidupan mereka, sehinggalah mereka dijemput ajal, dan sehinggalah untuk kegunaan manusia selepas mereka sehinggalah hari kiamat.

Justeru, kita lihat, berapa banyak kebaikannya kepada manusia?

Sebagai panduan hidup.

Sebagai pengajaran.

Sebagai lautan ilmu untuk kita timba.

Sebagai lautan jawapan kepada segala masalah kita.

Banyak.

Memang banyak.

Syukur kepada Allah.

Risalah Itu Pada Hari ini

Hari ini, risalah itu sudah tersebar.

Luas keseluruh pelosok dunia.

Semenjak turunnya risalah tersebut secara beransur-ansur kepada Rasulullah sehinggalah sempurna, risalah itu kemudiannya dibukukan.

Para alimin yang mengerah tenaga dan ilmu dalam jihad untuk membukukan risalah itu, sungguh telah melakukan satu tugas yang mulia kepada kita, kepada ummah keseluruhannya. (Baca : Pembukuan al-Quran)

Semoga Allah merahmati mereka di atas jihad itu.

Risalah yang telah tersebar itu diterima, dan diamalkan oleh setiap jasad yang beriman, bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan nabi Muhammad itu pesuruh-Nya. Disebabkan tidak semua yang menguasai bahasa arab, tafsir dan terjemahannya pula dikeluarkan untuk memudahkan kita memahami kandungan dalam risalah tersebut.

Terbaru di Sarawak, golongan pencinta risalah itu yang prihatin terhadap bangsa majoriti negeri tersebut yang menghadapi kesukaran dalam memahami al-Quran, telah meminta agar dikeluarkan terjemahan khas untuk mereka. (Baca : Terjemahan al-Quran dalam bahasa iban).

Akhirnya, terjemahan al-Quran dalam bahasa iban dikeluarkan.

Tahniah, semoga Allah merahmati kalian.

Semoga kalian dimudahkan Allah untuk memahami al-Quran.

Seolah-olah Ditinggalkan

Risalah itu, adalah risalah yang mulia.

Dan kita tahu, banyak yang kita dapat melaluinya.

Namun begitu, walaupun terdapat banyak kelebihan yang terdapat pada risalah tersebut, masih terlalu ramai yang tidak memilikinya. Adapun seseorang itu memilikinya, namun jarang sekali untuk membaca dan mentelaahnya.

Ya, risalah itu seolah-olah ditinggalkan.

Dilayan seperti sebuah risalah biasa.

Tidak ramai membaca dan cuba memahami isinya. Tidak ramai yang cuba mengamalkan isi-isi kandungannya. Tak ramai cuba mandalami maksud-maksud, dan menyampaikannya kepada orang lain, menyampaikan firman-Nya.

Sedangkan kita beriman, bahawa al-Quran itu datangnya dari Allah.

Segala kandungannya, adalah kata-kata dari Allah.

Disinilah masalah kita, yang perlu kita lihat dan tinjau semula.

Kita tahu, tetapi kita pandang enteng.

Justeru, kita tanya diri kita.

Apa khabar agaknya risalah itu dengan kita hari ini?

Adakah khabarnya baik, kerana kita ini selalu rajin membaca dan mengamalkan, ataupun khabarnya risalah itu selalu sakit-sakit kerana diserang habuk-habuk disekitar rumah. Betul, ramainya pemilik risalah itu pada hari ini, menjadikan risalah itu sekadar hiasan.

Tidak kurang juga sebagai benteng dan senjata untuk menghalau dan melawan makhluk-makhluk halus yang sentiasa mengganggu rumah. Sekadar digantung dengan kemas di dinding-dinding, tetapi tidak dipandang.

Hubungan ini perlu kita betulkan.

Supaya risalah itu, kita jadikan bukan sekadar risalah.

Tetapi panduan hidup yang sempurna.

Penutup : Jadilah Pencinta Al-Quran

Risalah ini, adalah al-Quran yang mulia.

Sebaik-baik risalah yang diciptakan.

Kita perlu ingat, bahawa al-Quran adalah senjata yang paling mujarab untuk membersihkan hati dan jiwa kita yang seringkali kotor dengan maksiat. Juga mata air yang tidak mungkin kering, yang sentiasa menyampaikan dan mengajarkan ilmu, firman-Nya kepada kita.

Dalamnya penuh dengan nur hidayah dan rahmat-Nya yang sangat luas.

Justeru, jadilah pencinta risalah ini.

Kejarlah rahmat-Nya yang luas itu.

Cintalah risalah ini, seolah-olah apabila kita membaca dan mengamalkannya, kita seperti berhubung dengan Allah dan telah mengamalkan suruhan dan perintah yang telah Dia amanahkan.

Jadilah seperti imam as-Syafie, yang telah menjadikan al-Quran itu, seperti nadi dalam kehidupannya. Berjaya menghafal sedari usia yang begitu muda, dan menyampaikan pula kandungannya bila meningkat usia.

Jadilah seperti para alim ulama' yang sentiasa membaca al-Quran dengan penuh ikhlas dan seringkali menangis apabila membaca ayat-ayatnya yang penuh dengan lautan petunjuk dan bimbingan itu.

Jadilah seperti mereka.

Genggamlah dengan erat risalah itu.

Istiqamahlah dengan al-Quran.

Cintailah al-Quran.


Kasih Sayang : Sejauh Mana?



Hari ini 14 Februari tahun 2010.

Dikatakan hari berkasih-sayang.

Antara hari yang dinantikan.

Terutama bagi kita yang sedang mabuk dan tenggelam dalam arus cinta dan kasih sayang. Maklumlah, semua sedia maklum bahawa hari ini, adalah hari besar dimana semua jiwa yang bercinta akan menterjemahkan cinta mereka dalam bentuk apa sekalipun kepada insan yang mereka sayang.

Kenapa agaknya?

Kerana kita sejak dahulu lagi sudah diberitahu dan dipengaruhkan dengan kenyataan, bahawa hari itu adalah hari cinta dan kasih-sayang. Sedangkan kita tidak tahu, adakah kenyataan itu bersumberkan ajaran islam ataupun tidak. Maka, kita akan lihat ramai khususnya remaja akan menggunakan sepenuhnya hari ini, untuk berkepit, rapat dengan pasangan mereka.

Saya? Maaflah, saya tidak menyambutnya.

Saudara saya sekalian?

Muslim?

Semoga anda juga bersama saya.

Tidak perlulah saya menceritakan lagi akan apakah sebabnya. Cukuplah sekadar memberitahu bahawa sambutan perayaan itu langsung tidak bersumberkan ajaran islam. Maka, cukuplah saya mengingatkan diri saya dan kita semua, akan sebuah hadis :

Rasulullah bersabda :


Sesiapa yang meniru sesuatu kaum, maka dia adalah dari kaum tersebut.

(Hadis riwayat Tarmizi)

Justeru, kita langsung tiada hak untuk merayakannya. Para sahabat, para salaf dan tabi'in yang hidup sebelum kita juga tidak pernah menyambut perayaan seumpamanya. Sepertinya kita ini mengubah tradisi.

Kita sepatutnya hanya sekadar menghormati. Menghormati insan-insan yang merayakannya. Samalah juga seperti perayaan-perayaan lainnya yang terdapat di negara kita, yang tidak bersumberkan daripada ajaran islam.

Baik, terus kepada tajuk.

Hari ini, bicara perihal kasih-sayang.

Sejauh Mana Kasih-Sayang?

Pernahkah dalam kehidupan, kita fikirkan sejauh mana kasih dan sayang kita sebenarnya? Sedalam mana dan seikhlas mana kasih kita kepada ibu bapa, adik beradik, kaum keluarga, sahabat dan rakan, guru-guru, sehinggalah kepada insan-insan di sekeliling kita.

Sejauh mana ikhlasnya kasih-sayang kita kepada mereka. Adakah hanya pada waktu dan hari yang tertentu sahaja kita mencurahkan kasih kita yang terbaik kepada mereka? Atau seperti biasa, tiada yang istimewa.

Mari tanya diri kita.

Ibu kita melahirkan, membesarkan dan menjaga kita semenjak kita kecil sehinggalah kita mampu berfikir dengan waras pada hari ini. Ayah kita pula berhempas-pulas mencari rezeki untuk santapan dan keselesaan kita sekeluarga.

Mereka memberikan belanja. Menunaikan segala kehendak dan keinginan dan memberikan sepenuh tumpuan dan perhatian kepada kita, supaya kita nanti, apabila dewasa menjadi orang yang berguna. Setiap masa dan ketika, mereka menyayangi kita.

Kita pula?

Hanya mencurahkan kasih dan sayang kita pada mereka pada hari ibu, hari bapa dan harijadi mereka sahaja. Hari-hari lain, jarang sekali. Sesetengahnya pula langsung tidak mengucapkan selamat walaupun pada hari yang istimewa bagi mereka.

Adakah cukup sekadar itu?

Guru-guru telah menyumbangkan ilmu dan mengajar kita akan pengetahuan-pengetahuan yang berguna untuk kita pada masa hadapan. Mereka memberi tunjuk ajar, menyampaikan kalam-kalam nasihat, memberi semangat dan sebagainya.

Sepanjang di sekolah, mereka mencurahkan kasih-sayang kepada kita.

Kita pula hanya mencurahkan kasih kita kepada mereka pada tanggal 16 Mei sahaja. Kita lakukan aktiviti-aktiviti bersama mereka lalu selepas tarikh itu, kita seringkali menyakiti hati mereka. Melanggar suruhan, tidak mendengar kata.

Menyebabkan mereka bermasam muka, menangis.

Adakah sejauh itu sahaja?

Penutup : Atas Dasar Apa?

Kita perlu muhasabah kembali.

Akan dasar yang kita pegang.

Atas dasar apa kita bina kasih dan sayang kita kepada mereka-mereka yang kita sayang? Dan kita perlu tahu, atas dasar apa pula binaan itu akan rosak. Adakah binaan kasih itu kukuh dan kuat apabila hadirnya hari-hari tertentu, lalu rosak dan tidak dijaga pada hari-hari lainnya.

Justeru, dasar ini perlu kita lihat dan fahami.

Perlu kita cuci dan baiki setiap hari.

Kasih-sayang yang kita bina itu, biarlah paksi dan tunjangnya kerana Allah. Apabila paksinya sudah lurus dan betul, maka kita akan bertindak menterjemahkan kasih sayang itu pula dengan mengikut aturan yang betul.

Lalu kita akan melihat, tiadalah manusia yang akan berlebih-lebihan mengagungkan cinta dan sayang seperti pada hari ini. Tidak akan ada lagi jiwa yang menjual dan menggadaikan dengan murah nilai sebuah maruah.

Akhirnya, saya yakin dan percaya.

Bahawa setiap hari adalah hari yang istimewa.

Untuk kita curahkan kasih pada insan yang kita sayang.

Dengan tetap berpegang teguh kepada syara' dan juga patuh pada batasnya. Tidak berlebih-lebihan sehingga mengakibatkan kita terjerumus ke dalam lembah kekotoran, sehingga mendatangkan mudarat.

Dasar ini, perlu kita pegang, kita genggam.

Agar nilai cinta dan maruah itu, terus suci berseri.

Tanpa disentuh budaya yang cemar.