Dunia, Biar Di Tangan



Seorang guru berpesan kepada muridnya.

Bahawa dunia ini hanyalah ibarat bayang-bayang. Jangan sesekali cuba untuk mengejar, kerana sesungguhnya kita tidak akan mampu untuk mengejarnya. Kita hanya mampu untuk mengekori, tidak mampu melepasinya.

Jika dikejar dan tidak mampu, selagi itu kita tidak akan berpuas hati.

Samalah seperti kita yang hidup menapak di bumi ini semata-mata untuk mengejar kemewahan, kemasyuran. Pasti kita tidak akan berpuas hati pada satu tahap sahaja. Kita pasti inginkan lebih, dan lebih dari sekadar itu.

Maka, kita harus letakkan dunia di belakang.

Biarlah kita yang meninggalkan bayang-bayang itu.

Kemana kita pergi, dia hanya mengikut, mengejar kita.

Saya selalu ingatkan diri saya. Supaya meletakkan dunia itu sekadar hanya ditangan, bukanlah dihati. Melebihkan akhirat, tanpa meninggalkan keperluan di dunia.

Kerana andai saya letakkan ditangan, maka saya mampu menggenggamnya. Mungkin akan terlepas, namun saya tidak perlu risau kerana saya masih berpeluang untuk mengutipnya kembali.

Saya mengingatkan, supaya tidak diletakkan di hati.

Andai saya letakkan dihati, maka saya pasti akan berasa sayang untuk melepaskannya, lantaran rindu dan cinta akannya. Justeru, apabila cinta dan rindu saya melebihi cinta dan rindu saya pada akhirat, maka saya tidak akan kemana-mana.

Kerana akhirat, adalah destinasi saya, dan kita semua.

Saya pasti, kita punya keinginan untuk bertemu dengan Allah.

Dan juga bertemu dengan rasul-Nya.

Maka, akhirat itu saya mohon agar Allah simpankan di hati saya, agar saya selalu rindu. Juga saya harap, akan memberi motivasi kepada saya untuk menyampaikan yang terbaik dalam mengerjakan setiap amanah-Nya.

Moga Allah berikan kita kekuatan itu.


"Dunia ini, adalah ibarat bangkai kambing, yang tidak diingini dan dihajati oleh setiap manusia walaupun diberikan secara percuma. Manusia yang mengejar dunia melebihi akhirat adalah ibarat anjing yang mengejar bangkai,"

"Ya Allah, Engkau simpankanlah dunia di tanganku, biar aku genggam. Engkau simpanlah, dan kekalkanlah akhirat di hatiku, biar aku rindu. Sesungguhnya, hanya Engkaulah yang mampu membolak-balikkan hati ini,"

Bantulah Ya Allah.

Dunia ini, biarlah sekadar di tanganku.


0 Komen:

Post a Comment