Hidup Hanya Sementara



Pantas sekali masa ini berlalu.

Dalam sedar atau tidak, kesempatan dan peluang masa cuti yang Allah kurniakan selama seminggu pada saya nampaknya sudah sampai ke penghujung. Esok, saya akan kembali ke sekolah.

Menyegarkan kembali minda dan fikrah.

Walaupun kebanyakan masa yang saya gunakan adalah di rumah, namun saya kira lebih baik daripada saya keluar dengan tanpa ada tujuan yang pasti.

Cuma sesekali, saya dan kawan saya berkumpul untuk menyiapkan kerja-kerja dan tugasan yang tertangguh. Juga, sempat saya menajamkan ukhwah dengan sahabat saya, yang sudah lama tidak ketemu.

Walaupun hanya sebentar, pada saya saat itu sangat bermakna.

Apa-apapun, muhasabah saya pada cuti kali ini membawa saya untuk mengingat kembali akan tiga persoalan yang kita seringkali lupa. Mungkin, ada antara kita tidak pernah terfikirkan.

Manusia, sikapnya banyak, kualitinya lain-lain.

Ada manusia yang berilmu, namun ilmu itu tidak dia amalkan. Samalah seperti sebuah kereta yang punya enjin penggerak namun tiada tayar. Tidak akan kemana-mana hanya dengan enjin, iaitu ilmunya jika tiada tayar, amalnya.

Ada pula yang hanya pandai berkata-kata, menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran, namun dia sendiri yang melanggar dan menafikan kata-kata dan cegahannya.

Banyak lagi, yang akan kita jumpa dan lihat di sekeliling kita. Mungkin juga, sifat-sifat itu ada pada diri kita sendiri. Kita mungkin tidak sedar, dan hanya akan sedar apabila ditegur.

Justeru, tiga soalan ini adalah penting.

Untuk kita kembali muhasabah diri kita.

Betapa hidup ini, hanyalah sementara.

Mari, kita hisab diri, sebelum dihisab disana.

Dari Mana Kita Datang?

Mari, kita hayati firman Allah dalam kalam-Nya.


"Dan sungguh, Kami telah menciptakan manusia (berasal) dari tanah,"

"Kemudian, Kami menjadikannya air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (rahim),"

"Kemudian, air mani itu Kami jadikan sesuatu yang melekat, lalu yang melekat itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu kami Bungkus dengan daging. Kemudian, Kami menjadikannya makhluk yang (berbentuk) lain. Maha Suci Allah, Pencipta yang paling baik,"

(Surah al-Mukminun ayat 12, 13 dan 14)

Cuba kita amati.

Betapa susun atur penciptaan kita begitu rumit dan kompleks. Dari setitis air mani, dijadikan segumpal daging, kepada tulang belulang dan dibalut pula dengan daging. Lalu, kita lihat sepertimana kita hari ini.

Sekujur jasad yang lengkap.

Semua ini, sudah tentu tidak dapat dilakukan oleh sesiapa.

Tanyakan soalan ini pada diri kita.

Dan kita akan sedar, bahawa hanya Dialah yang berkuasa menjadikan kita. Maka, kehadiran kita di bumi ini seharusnya dengan rasa penuh syukur.

Ya, tanyakan pada diri kita.

Dan ingatlah Allah, Yang Maha Menciptakan.

Kenapa Kita Didatangkan?

Mengapa Allah jadikan kita.

Ini soalan yang seharusnya datang dalam benak kita setelah mengetahui dari mana datangnya kita dan siapa yang menciptakan kita. Kehadiran kita, dan kewujudan kita di dunia, pasti mempunyai sebabnya.

Tiada syak, kehadiran kita adalah untuk beribadah.

Dan ini Allah nyatakan melalui firman-Nya.

Firman-Nya dalam al-Quran :


"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku,"

(Surah az-Zariyat ayat 56)

Justeru, hidup kita adalah untuk beribadah kepada Allah.

Bukankah kita sudah melafazkan janji dalam solat lima waktu pada doa iftitah? Sesungguhnya solatku, segala ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah semata-mata untuk Allah, Tuhan sekalian alam.

Justeru, semua tindakan kita, setiap langkahan kita, perbuatan kita, segala niat yang kita hadirkan dalam melakukan segala kerja, hubungan yang kita jalinkan, dan segalanya, semuanya adalah kerana Allah.

Tiada alasan yang dapat kita berikan untuk meninggalkan segala amanah dan tanggungjawab yang Dia berikan buat kita.

Hidup kita, adalah untuk mengabdikan diri pada-Nya.

Tanyakan pada diri kita soalan ini.

Dan ingatlah untuk menunaikan amanah-Nya.

Ke Mana Kesudahan Kita?

Akhirnya, kita tanya pula ke mana kesudahan kita.

Janji Allah dalam kalam-Nya :

"Dan sesungguhnya kepada Tuhanmulah kesudahannya (segala sesuatu),"

(Surah an-Najm ayat 42)

Saya ingat lagi bahawa guru saya pernah berkata, bahawa asalnya kita dari tanah, maka akhirnya nanti kita juga akan kembali kepada tanah. Ya, asalnya kita dari Allah maka nanti kita juga akan kembali kepada Allah.

Kita akan dihidupkan semula di padang mahsyar kelak, dengan membawa amalan masing-masing yang telah dilakukan ketika di dunia. Dan dengan amalan, dan keredhaan Allah ke atas kita, kita akan selamat di sana.

Ya, akhirnya kita perlu bertanya.

Bagaimana kesudahan kita kelak, dan bagaimana pengakhiran hidup kita di sana nanti. Ini semua adalah bergantung pada hubungan dan penunaian amanah, hak kita pada Allah.

Al-Quran ada menerangkan.

Bahawa antara lain ciri-ciri penghuni syurga adalah manusia yang ketika hidupnya dia beriman, khusyuk dalam solatnya, menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang tiada berguna, menunaikan zakat, menjaga kemaluan dari maksiat, memelihara amanah, menepati janjinya dan menjaga solatnya.

Dan saya kira, sebaliknya adalah ciri-ciri penghuni neraka.

Justeru, kita perlu lalui disiplin yang kuat.

Untuk kita mencontohi ciri-ciri yang telah digariskan dalam kalamullah itu, sebagai panduan untuk kita meraih kasih sayang, redha Allah dan syurganya.

Kita tanyakan pula soalan ini pada diri kita.

Renungkan sedalamnya.

Dan bergeraklah, kejarlah redha dan kasih-Nya.

Penutup : Ingatkan Diri Kita

Dari mana kita datang?

Kenapa kita didatangkan?

Kemana kesudahan kita?

Ya, ketiga-tiga soalan ini, sentiasalah tanyakan pada diri kita.

Supaya nanti, kita akan selalu beringat akan hakikat kewujudan kita di dunia. Tanyakan, kerana kita perlu mengingatkan dan menghisab diri kita. Saidina Umar bukankah pernah berkata?

Hisablah diri kamu sebelum kamu dihisab oleh Allah.

InsyaAllah, pertanyaan inilah yang pada saya akan menjadi pembakar semangat buat kita untuk menjadi insan, malah hamba yang terbaik sebagaimana yang digariskan oleh Allah. Sungguh, bukankah Allah ingin kita menjadi hamba-Nya yang terbaik?

Ya, kita hari ini tampak seperti lupa pada fitrah.

Oleh itu, kita perlu selalu mengingatkan diri kita, merasakan bahawa kita ini adalah milik-Nya dan segala-gala yang ada di dunia ini adalah pinjaman.

Lantas kita akan bergerak dengan langkah yang berhati-hati, langkah yang didasari rasa penuh kehambaan dan penuh rasa tanggungjawab sebagai seorang khalifah di bumi. Menyampaikan kebaikan, dan membina acuan Islam pada jiwa yang lain pula.

Justeru, ingatkan diri kita dengan pertanyaan ini.

Semoga kita sentiasa beringat, dan merenung diri.

Akan Dia yang menciptakan kita.

Dan kita, yang hanyalah hamba-Nya.

Ingatlah, hidup hanya sementara.


0 Komen:

Post a Comment