Rindunya Dengan Usrah



Teringat lagi ketika di teratak al-Hidayah dahulu.

Teratak yang meninggalkan seribu satu kenangan.

Setiap malam hari selasa dan khamis, sesi usrah akan diadakan bersama-sama selepas solat maghrib. Berkongsi ilmu sesama naqib dan naqibah dengan ahli-ahli usrah, akan tajuk yang akan dibincangkan pada ketika itu.

Membincangkan perihal akidah, ibadah dan akhlak, disamping pengetahuan-pengetahuan lain yang telah dipersetujui bersama seorang murabbi. Saya diajar, saya difahamkan, dan saya disuruh untuk mengamalkan.

Kadang-kadang, tajuk ditentukan.

Kadang-kadang, mengikut keputusan naqib masing-masing.

Bagusnya usrah. Mungkin sebab itu, apabila saya mendengar ada orang menyebut akan usrah atau mengajak saya mengikuti usrah, saya pasti gembira dan berusaha untuk mengikutinya.

Kerana saya percaya, pasti akan ada sesuatu yang bernilai akan saya dapat.

Saya dapat banyak ilmu, percuma pula.

Seusai membincang dan membicarakan berkenaan tajuk, sesi usrah akan diteruskan dengan perkongsian masalah sesama ahli. Berkongsi masalah, dengan naqib dan naqibah menjadi tempat mengadu dan ahli-ahli lain sebagai tempat meluahkan.

Saya ingat lagi pada suatu ketika.

Adik usrah saya sampai menangis menceritakan masalahnya.

Kami mendengar, dan turut merasai keadaannya. Kemudian, jelas kelihatan pada wajahnya, suasana yang sungguh tenang dan lega setelah menceritakan masalah, dan setelah berbincang untuk sebuah jawapan.

Itu usrah, mampu memberi ketenangan kepada hati yang resah.

Andai tiada kuliah maghrib, pasti usrah yang menjadi penggantinya. Ketika sedang duduk melepak di anjung surau, pasti akan ada insan yang memulakan perbincangan, memulakan sesi usrah.

Daripada masa dibiarkan berlalu begitu sahaja tanpa ada manfaat.

Ya, ketika masa kosong, usrahlah yang mengisinya.

Kami juga dilatih dan melatih untuk menjadikan sesama ahli dan jemaah seolah-olah seperti sebuah keluarga yang besar, sekaligus menjadikan kami sesama ahli mempunyai satu binaan ikatan yang sangat kuat dan ampuh.

Sebuah ikatan, yang tunjangnya kerana Allah.

Usrah itu, bukankah maksudnya keluarga?

Justeru, usrah adalah satu budaya yang pada saya, adalah sangat perlu, untuk kita saling ingat-mengingati antara satu sama lain, supaya apabila ada antara kita yang ingin dan telah bergerak selangkah ke jalan yang rosak, terus ditahan dan ditarik oleh sahabat-sahabat lain.

Mereka tarik kembali, dengan kasih-sayang.

Sekali kita dihembus angin mazmumah yang ingin melekakan dan melalaikan, kita terus diberikan nasihat dan teguran, bahawa syaitan itu sentiasa ingin mengganggu manusia sedari kecil hinggalah kiamat.

Baru ingin terpesong dari amanah, sudah ada yang ingatkan.

Seperti sebuah keluarga, yang apabila ada anak-anak yang melakukan sedikit kesalahan, dia sudah ditegur dan diberikan nasihat supaya tidak mengulangi kesalahan yang sama lagi. Di situ, peribadi dia dibentuk, untuk tidak melakukan kesalahan.

Bukankah itu menggembirakan?

Itulah usrah, ada ukhwah yang dapat menyelamat.

Saya, sudah lama meninggalkan usrah.

Namun alhamdulillah, hubungan saya dengan ahli-ahli usrah saya masih lagi mekar, masih kekal sehingga hari ini walaupun saya sudah hampir dua tahun meninggalkan sekolah.

Cuma, ada segelintir ahli usrah yang saya jarang berhubung. Namun, saya masih mendengar khabar mengenainya. Ada juga, kadang-kadang ada ketika di mana kami hanya berhubung melalui facebook atau berbual melalui Yahoo Messenger.

Namun, suasana itu bukanlah sama dengan ketika berusrah dalam satu bulatan, menatap satu-persatu wajah-wajah mereka dan merasakan kehangatan usrah itu.

Suasananya, jauh sekali tidak sama.

Dengan izin Allah, saya sangat berharap akan suatu hari nanti kami akan berkumpul kembali bersama-sama untuk berusrah, bercerita akan perkembangan masing-masing dan berkongsi ilmu antara satu sama lain.

Sungguh, saya sangat rindu akan saat-saat itu.

Perasaan ini seperti semakin hari semakin menebal.

Saya harap, semoga Allah kurniakan saya kesempatan, kurniakan pada saya peluang untuk merasai nikmat dan rahmat yang Dia curahkan pada kumpulan-kumpulan jemaah yang sentiasa berkumpul untuk mengingati-Nya.

Supaya hati-hati ini terus hidup.

Dan tidak lupa akan amanahnya.

InsyaAllah.


1 Komen:

job said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment