Pada Ketawa Itu



"Hahahahaha ... " Berdekah dia ketawa.

"Kahkahkah ... " Sahut ketawa seorang lagi.

Lalu ketawa dia itu, disambut dengan riang oleh rakan-rakannya yang lain pula. Menyebabkan terbina satu rantaian ketawa yang panjang dan semakin panjang sehinggalah satu tahap ia akan berhenti. Sehingga semuanya penat tertawa.

"Dah, cukup. Boleh pecah perut aku ketawa," Katanya.

"Ya, ya. Cukup, aku juga tidak tahan," Kata kawannya yang lagi satu.

Muka mereka berubah merah padam.

Mata mereka juga kelihatan merah, dengan bebola mata yang penuh diselaputi linangan air, menampakkan rasa puas mereka setelah ketawa. Yang tadinya bersedih, lalu selepas ketawa dia menjadi gembira. Yang sedia gembira pula, menjadi semakin gembira sehingga lagak ketawanya menampakkan dia seperti orang yang kurang waras, seperti lupa akan dunia.

Ah, itu dia kekuatan yang ada pada ketawa.

Seperti penawar pada segala duka.

Dan tambahan perisa kepada yang sedang bergembira.

Betulkah begitu?

Entahlah. Pada saya, mungkin juga ada benarnya.

Kerana saya juga pernah merasainya.

Baiklah, artikel yang ingin saya tulis ini, saya dapat ilham daripada sebuah artikel yang diberikan oleh guru kami yang mengajarkan mata pelajaran Pengajian Am. Asalnya, artikel yang diberikan itu digunakan untuk proses pembelajaran, namun saya kira ilmu yang saya dapat pada artikel itu tidak berguna andai tidak saya kongsikan bersama kalian pembaca.

Justeru, apa pendapat anda terhadap ketawa?

Marilah, ingin saya kongsikan.

Pada Ketawa Itu

Saya tanyakan pada anda satu soalan.

Siapakah yang tidak pernah ketawa sepanjang hayat kehidupannya? Berikan pada saya siapa orangnya. Ha, saya pasti ramai yang akan menjawab bahawa Nabi Muhammad lah satu-satunya insan yang tidak pernah ketawa dalam hidupnya.

Yalah, bukankah kita pernah mendengar kisah-kisah yang selalu diceritakan kepada kita oleh ustaz dan ustazah dalam pelajaran Pendidikan Islam, bahawa Rasulullah ini sifatnya lebih suka menangis berbanding ketawa? Apakah kita tahu?

Ya, baginda lebih banyak menangis berbanding ketawa.

Baginda seringkali menangis, kerana memikirkan masalah-masalah ummah dan juga perihal status baginda dan ummah baginda, iaitu kita di hari akhirat kelak. Justeru, baginda bukanlah jenis yang suka pada ketawa.

Namun, saya menyangkal jawapan ini.

Saya mengatakan bahawa baginda Rasulullah juga dalam hidupnya pernah ketawa, cuma ketawa baginda adalah senyum, bukannya berdekah-dekah. Sekuat-kuat ketawa baginda hanyalah sehingga senyum menampakkan gigi sahaja. Berbeza bukan, istilah dan perilaku ketawa kita berbanding baginda?

Sungguh, akhlak itu sangat indah dan mulia.

Justeru, itulah dia ketawa.

Yang hakikatnya dalam kehidupan, semua dapat merasai.

Ketawanya seseorang itu, tidak kisahlah dalam bentuk apa sekalipun, sama ada terbahak-bahak, berdekah-dekah mahupun secara sinis, sudah cukup memberitahu kita bahawa mereka sedang suka dan gembira. Ketawa, adalah lumrah.

Itu semua kita selalu fikirkan.

Namun, selalukah dan pernahkah kita fikirkan bahawa ketawa adalah merupakan nikmat yang sangat besar yang Allah kurniakan kepada hamba-hambanya? Ha, soal ini selalu kita abaikan dan kita anggap biasa-biasa sahaja.

Cuba kita lihat pada kejadian Allah yang satu ini, iaitu kita, manusia. Seawal usia tiga bulan, seorang bayi sudah pandai berketawa, walaupun tanpa diajar. Malah, dia lebih awal pandai ketawa berbanding pandai berkata-kata. Aneh, dan menakjubkan bukan?

Seterusnya, kita lihat pula pada insan-insan yang Allah jadikan dia sedikit istimewa daripada kita. Mereka-mereka yang cacat pendengaran, cacat penglihatan dan sebagainya, mereka juga masih lagi mampu ketawa.

Ada keanehan pada ketawa itu, yang semua dapat merasainya.

Dan itulah kurniaan Allah kepada kita.

Apa Pandangan Islam Tentang Ketawa?

Cendekiawan Islam ada mengatakan.

Bahawa senyum itu adalah satu sedekah.

Namun, gelak ketawa yang berlebihan adalah sangat-sangat dilarang dalam Islam. Ibnu Mas'ud pernah meriwayatkan daripada Auf bin Abdullah, menyatakan bahawa Rasulullah biasanya tidak ketawa melainkan senyum simpul dan tidak suka meleret, iaitu tidak menoleh kecuali dengan semua wajahnya.

Dan meninggalkannya pula, akan mendapat darjat yang tinggi di sisi Allah.

Hal ini ada dinyatakan pada sabda baginda :


"Sesiapa yang meninggalkan gurau senda akan diberikan wibawa dan keindahan. Sesiapa yang meninggalkan ketawa, dialah yang berwibawa dan hebat. Dan sesiapa yang tidak menginginkan kekayaan orang, maka dia dicintai,"

Lihat, siapa yang tinggalkan ketawa, dia hebat.

Siapa yang tinggalkan gurau senda pula, dia berwibawa.

Teladan yang ditunjukkan oleh baginda Rasulullah sekaligus memberikan kepada kita satu mesej yang penting, dimana amalan senyum itu adalah sunat. Sebaliknya, ketawa terbahak-bahak yang berlebihan itu adalah makruh malah boleh mengeraskan hati.

Justeru, kepada kita yang mengaku bahawa Islam itu adalah satu cara hidup yang sempurna, cubalah untuk melihat kepada petunjuk yang telah digariskan dalam ketawa itu. Bukanlah untuk mengatakan bahawa kita tidak boleh ketawa.

Tetapi ada batas-batas padanya yang mesti kita jaga.

Ada pepatah yang mengatakan, bahawa banyak ketawa ketika di dunia itu akan menyebabkan kita banyak menangis di akhirat kelak. Maka di sini, sangatlah molek jika kita amalkan akhlak baik baginda Rasulullah, yang banyak menangis berbanding ketawa.

Justeru, mari kita usaha.

Sesungguhnya Allah bersama kita.

Penutup : Ingat Allah, Lihat Pada Rasulullah

Susah bukan, untuk hentikan tabiat ketawa?

Ya, tidak saya nafikan itu.

Saya dahulu, boleh dikatakan agak sukar untuk ketawa. Namun sejak akhir-akhir ini, saya perasan akan satu perubahan pada diri saya, yang semakin mudah untuk ketawa, ketawa dan asyik ketawa. Ya, perubahan ini adalah negatif.

Dan saya juga pasti, di luar sana juga banyak yang masih belum sedar. Justeru, kita perlu kembali muhasabah diri, memperbetulkan gelak tawa kita yang selama ini, sudah terkandas jauh dari garis-garis batasan yang sepatutnya. Sikap ini, perlu kita sisihkan.

Caranya, lihat sahaja pada idola kita, Rasulullah.

Baginda juga bergurau dengan keluarga baginda.

Namun, sepanjang hayat baginda tidak pernah pula ketawa berdekah-dekah. Sebaliknya, hanya tersenyum. Kemudian, baginda juga bergurau dengan para sahabat. Namun, gurauan baginda bukanlah bersumberkan pembohongan dan penipuan. Setiap kata-kata yang keluar dari mulut baginda, adalah benar.

Ya, akhlak ini perlu kita contohi, kita amalkan.

Dan akhirnya, jika kita susah sangat untuk berhenti ketawa, saya kira satu cara ini pasti dapat membuatkan kita berhenti ketawa. Caranya, ingat Allah. Kita ingatkan diri kita pada hakikat tanggungjawab kita di sini.

Sedangkan Rasulullah yang sudah dijamin untuk memasuki syurga pula banyak menangis daripada ketawa, apatah lagi kita yang hanya orang biasa, yang sepatutnya lebih-lebih lagi perlu banyak menangis dari ketawa.

Ingatkan diri kita selalu.

Apakah kita ingin ketawa di dunia, atau ketawa di akhirat?

Atau apakah kita ingin menangis di dunia, atau di akhirat kelak?

Bila ketawa, ingatkan diri kita akan hakikat ini.

Lagipun, jarang kita jumpa orang yang bergurau cara Rasulullah.

Apa kata, kita yang mulakan?

Allahu'alam.

Tunaikanlah, Jangan Berdalih



"Akhi, boleh ana tanya sikit?" Tanya seseorang.

"InsyaAllah, boleh saja. Silakan," Saya balas.

"Apa pendapat anta, apabila anta melihat seseorang perempuan yang memakai tudung, tetapi masih lagi menampakkan aurat? Contohnya, dia pakai tudung, dia tutup seluruh badannya tetapi bahagian lehernya terdedah, tidak ditutup," Soalnya lagi.

"Lebih baik tak perlu pakai tudung," Tiba-tiba disampuk.

Suaranya berbunyi tegas, seperti itu yang sepatutnya.

Belum pun saya menjawab soalan yang ditanya, peluang saya untuk bersuara telah dicuri dengan pantas oleh seseorang, selaku kawan saya. Jawapan yang dikeluarkan olehnya, membuatkan hati saya sedikit tidak nyaman.

Ditambah pula dengan bunyinya yang tegas.

Lantas, perhatian saya terus beralih kepada empunya suara tadi, sambil kembali menyoal akan alasan untuknya berkata sedemikian.

"Apasal anta cakap macam tu?" Saya soal.

"Err ... " Terdiam.

Tiada apa yang keluar dari mulutnya.

Saya sebenarnya faham apa yang ingin dia utarakan, cuma dia tidak berani bersuara. Mungkin kerana suara saya juga pada ketika itu sedikit tegas, kerana ingin membalas ketegasannya sebentar tadi.

Andaian saya jika dia berani menjawab :

"Alah, pakai tudung tetapi menampakkan batang leher, bukankah itu nampak pelik? Lagipun, sama sahaja dengan orang yang tidak memakai tudung, sama juga dapat dosa kerana lelaki dapat melihatnya," Itu andaian saya.

Biarlah dia terdiam, yang penting saya sudah menjelaskan kepadanya.

Jika ditanya, apa pendapat saya?

Maka saya akan menjawab, bahawa saya sangat menghormati wanita-wanita yang menutup auratnya secara keseluruhan. Dan saya lebih menghormati wanita yang menutup kepalanya walaupun tidak sempurna, berbanding wanita yang langsung tidak menutup kepalanya.

Kenapa?

Kerana saya percaya, bahawa mereka mengetahui kewajiban menutup aurat, dan mereka berusaha untuk menurut suruhan Allah dalam al-Quran. Cuma tinggal, mereka belum menutup aurat bahagian kepala itu dengan sempurna sahaja.

Justeru, di situlah tanggungjawab kita untuk menegur mereka.

Tidak Menyarungkan Tudung?

"Buat apa pakai tudung, kalau hati tidak betul," Kata si A.

"Alah, aku tak pakai tudung tapi akhlak, maruah aku jaga," Kata si B.

"Aku yang tak pakai tudung ni lagi baik dari yang pakai tudung. Tengok, ada seorang tu pakai tudung, tapi perangai? Mengumpat dia, mencaci dia, semuanya dia. Baik tak payah pakai tudung," Kata si C pula.

Kata-kata seperti itu, adalah tidak lain kerap menjadi alasan dan dalih kepada sebahagian wanita untuk tidak menyarungkan tudung. Kadang-kadang, ada juga yang beralasan sedemikian untuk menyatakan bahawa mereka masih lagi belum bersedia, atau sebagai alasan untuk menangguh sementara pamakaiannya.

Ketahuilah, kepada sesiapa yang pernah mengeluarkan kata-kata seperti itu, itu sudah menunjukkan satu musibah terhadap diri kamu.

Sekiranya kamu berkata begitu kerana kejahilan, satu musibah terhadap diri kamu. Dan jika kamu berkata kerana sebagai helah semata-mata, sedangkan kamu tahu besarnya dosa meninggalkannya, maka pada kamu ada satu musibah yang sangat besar.

Kerana kata pepatah arab :

Jika engkau tidak tahu, ia satu musibah.

Jika engkau tahu, maka musibahnya lebih besar.

Maka, apakah ada alasan untuk tidak menutupnya?

Lontaran Alasan Dan Dalih

Cuba tanyakan kepada para wanita yang tidak bertudung.

Mengapa mereka tidak menutup aurat mereka.

Lumrahnya, apabila kita bertanyakan kepada sesetengah golongan wanita yang tidak bertudung ini akan sebab mereka untuk tidak melaksanakan ketetapan yang diwajibkan itu, pasti akan ada bermacam alasan yang akan mereka utarakan.

Dan bermacam dalih yang mereka lontarkan.

Antara lain, adalah seperti yang boleh dibaca dalam artikel ini.

Mereka beralasan, bahawa penutupan aurat itu akan dilaksanakan pada ketika hati mereka sudah benar-benar lurus dan betul. Dengan kata lain, mereka tidak akan menutup aurat selagi niat mereka belum ikhlas sepenuhnya kepada Allah. Dan apabila iman sudah sempurna dan bersedia, barulah bergerak untuk melaksanakannya.

Bergerak bila bersedia, kerana bimbang tidak ikhlas.

Alasan ini, secara zahirnya boleh diterima.

Kerana benar, apabila sesuatu ibadah itu dilakukan dengan tidak ikhlas dan terpaksa, maka amalan itu adalah sia-sia sahaja. Bukankah Rasulullah pernah bersabda, bahawa setiap amalan itu bergantung kepada niat seseorang itu?

Sekiranya hijrah seseorang itu adalah niatnya semata-mata kerana Allah dan rasul-Nya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan rasul-Nya. Namun sekiranya hijrah seseorang itu adalah kerana terpaksa, maka tidak lain hijrahnya itu hanya akan mengundang penat sahaja.

Justeru, ini alasan yang mereka gunakan untuk menolak tuntutan itu.

Namun, apakah semudah itu untuk mereka melontarkan alasan sebegitu? Mungkin, mereka belum mendalami apa yang telah Allah sebutkan dalam al-Quran :


"Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan khumur (jilbab) ke dadanya,"

(Surah an-Nur ayat 31)

Andai seseorang itu faham akan kewajiban tuntutan menutup aurat, saya pasti mereka tidak akan keluarkan pelbagai alasan, malah akan diam dan tertunduk sahaja sekiranya ditanya. Yang melontarkan bermacam dalih itu, saya yakin bahawa mereka adalah golongan yang belum faham dan belum mengetahui.

Justeru, golongan seperti ini kita perlu fahamkan mereka.

Kita perlu memberi mereka tahu.

Bahawa penutupan aurat itu, adalah satu tuntutan yang Allah wajibkan ke atas setiap jiwa yang beriman yang sudah mencapai umur balighnya. Tuntutan Allah, yang sudah terang-terangan disebutkan melalui kalam-Nya yang agung.

Ibrah Pada Peraturan Jalan

Sungguh, aturan dan perancangan Allah pada perjalanan dan pergerakan seluruh makhluknya di dunia ini adalah sangat sempurna dan tiada cacat cela. Dan setiap apa yang berlaku pada setiap perbuatan manusia itu, ada padanya hikmah yang tersembunyi.

Cuma tinggal, manusia ingin atau tidak mencari hikmah itu.

Justeru, dalam memahami persoalan pada artikel yang ditulis ini, saya suka mengajak kalian pembaca untuk merenungi dan mengambil iktibar dari susunan perancangan Allah pada peraturan jalan raya yang dicipta oleh manusia itu sendiri.

Sekaligus, mematahkan alasan dan dalih yang dicipta untuk tidak menunaikan kewajiban menutup aurat, yang mana dalam konteks ini, lebih ditekankan kepada pemakaian tudung oleh para wanita yang sudah baligh.

Pertama, kita melihat kepada penunggang motosikal.

Yang tertulis pada peraturan, wajib memakai topi keledar.

Undang-undang ini, sekiranya kita perhatikan pada penggunaan perkataan wajib itu sendiri, para penunggang mahu atau tidak, wajib untuk patuh pada peraturan tersebut, menolak kira soal selesa mahupun tidak. Sama ada untuk memakai secara ikhlas, patuh kepada peraturan mahupun secara terpaksa.

Sekiranya penunggang ini ditangkap dan ditahan kerana tidak menggunakan topi keledar ketika menunggang, apakah dengan mudah alasannya yang belum bersedia menggunakan topi keledar itu diterima?

Tentunya tidak.

Dan begitulah juga halnya pada penutupan aurat oleh wanita-wanita.

Tuntutan ini, adalah merupakan satu ketetapan yang telah diwajibkan oleh Allah secara terang ditulis pada kalam-Nya, ke atas setiap mukallaf tanpa mengira tahap imannya yang bersedia atau tidak. Tanpa mengira keikhlasan hati dan ketulusannya.

Setiap yang bergelar muslim dan muslimah, wajib untuk menunaikannya sama ada suka atau tidak, rela mahupun terpaksa. Hati mereka bersih dan bersedia atau tidak, itu sepatutnya tidak boleh dijadikan alasan untuk meninggalkan kewajiban penutupan aurat, yang sudah terang lagi bersuluh.

Pendek kata, terpaksa pun wajib kita tunaikan.

Apatah lagi jika dilakukan dengan ikhlas, pasti Allah lebih suka.

Seterusnya, kita lihat lagi pada penunggang motosikal, yang kononnya adalah seorang yang cermat di jalan raya. Menunggang motosikal pada tahap kelajuan yang telah ditetapkan, dan tidak melanggar lampu isyarat.

Peraturan itu dia genggam, dan patuh seeratnya.

Melihat kepada lagak pemandu ini, seperti tidak mungkin dia akan mengalami kemalangan dan kecederaan di jalan raya. Namun, apakah alasan sedemikian boleh diterima untuk mengecualikannya daripada menggunakan topi keledar? Sudah tentu tidak.

Walaupun dia seorang yang cermat di jalanan, dia tidak boleh menjamin bahawa pemandu lain juga adalah sepertinya. Berapa ramai pengguna jalan raya yang terkorban bukan kerana kesilapan yang dilakukannya, tetapi atas kesilapan yang dilakukan oleh pemandu yang lain. Ramai bukan?

Begitulah juga hakikatnya pada tuntutan menutup aurat.

Seseorang itu boleh mendakwa, bahawa imannya cukup kuat dan dia mampu menjaga dirinya untuk tidak melakukan perkara-perkara maksiat. Ya, kita mungkin boleh percaya pada kata seseorang itu.

Namun, bolehkah dia menjamin bahawa lelaki-lelaki di hadapan dan belakang yang melihat auratnya juga mempunyai iman yang tinggi setinggi imannya dan mampu menjaga diri mereka untuk tidak bergerak melakukan perkara maksiat?

Apakah mereka pasti bahawa aurat mereka yang dipertontonkan secara percuma itu tidak memberi kesan dan tidak membangkitkan nafsu lelaki-lelaki yang berada di sekeliling mereka?

Apakah mereka mampu mengawal semua itu?

Apakah mereka pernah fikirkan?

Ah, menarik untuk kita sama-sama renungi.

Penutup : Tunaikan kewajiban Itu

Sekali lagi, perlu kita tanamkan di hati.

Bahawa kewajiban menutup aurat ini, adalah salah satu perkara asas dalam agama Islam. Dan soal ini adalah termasuk dalam kategori perkara yang sudah dijelaskan di dalam Islam secara terang-terangan dan pasti.

Maka sepatutnya, tiada alasan mahupun dalih untuk kita menolak kewajiban itu. Walaupun rasa terpaksa, kita wajib juga melaksanakannya. Sekurang-kurangnya, kita sudah melaksanakan tuntutan wajib dalam agama.

Dan perlahan-lahan, kita cuba berbiasa dengannya.

Mengingatkan ini, saya terkenangkan seorang sahabat. Saya sering berbincang dengannya akan masalah saya terhadap hidupnya yang boleh juga dikatakan bebas. Dan sahabat saya ini, sangat-sangat saya ingin selamatkannya daripada terus dibelenggu dengan dunianya itu.

Suatu hari, dia bertanya.

"Ana boleh ikut kata-kata anta," Katanya.

"Tetapi ana tidak dapat berubah secara terus," Sambungnya.

Ah, itu saya juga pasti. Sesiapa yang sudah terbiasa dengan hidupnya yang selama ini dibentuk dengan acuan sebegitu, memang sedikit susah untuk kita kembalikan kepada acuan asal yang sebenar-benarnya.

Lagipun, itulah ujian yang ingin Allah tunjukkan kepada manusia-manusia yang ingin berubah kepada kebaikan, kembali kepada jalan yang lurus. Justeru, sabar itu adalah antara banyak kunci untuk menempuh ujian itu. Sabar, dan tawakkal kepada-Nya.

Lalu saya menjawab.

"Tidak mengapa, ana lebih suka orang yang berubah secara perlahan-lahan, tetapi istiqamah pada jalan yang dipilihnya, berbanding orang yang berubah secara terus, tetapi tidak istiqamah malah kembali kepada jalannya yang dahulu,"

Kepada sahabat saya itu, doa saya panjatkan untuknya.

Dan kepada kalian yang ingin berubah, doa saya juga untuk kamu.

Tunaikanlah kewajiban itu.

Janganlah berdalih !


Bersatulah Wahai Ummah



Kita berdebat, kita bersengketa

Ketika kita seharusnya bersatu

Banyaknya perselisihan antara kita

Hendakkan aman, kita pula yang tidak bersatu


Hadir begitu banyak alasan

Untuk kita melepaskan ikatan persaudaraan

Penyatuan ini diheret ke lorong kehinaan

Untuk kita tidak melayan satu dengan yang lain

Sikap yang seharusnya kita tinggalkan


Kita semua punya satu keyakinan

Namun masih membawa satu sama lain turun

Seperti tidak mampu kita lihat dan fikirkan

Bahawa penyatuan akan pasti memberi bantuan

Andai semua perbezaan kita tenggelamkan


Allah menghendakkan kita dalam kesatuan

Berdiri dan bersama-sama bertahan

Dengan kesatuan yang tiada tandingan

Namun kita memilih untuk mengabaikan

Menyerah pada sekalian tekanan


Persaudaraan yang kuat dahulu kini tiada

Tinggal sejarah dan bahan bicara

Setiap tempat lahir kumpulan yang berbeza

Saban hari kita semakin lemah, parah

Kerana jika bersama, kita tidak bersatu arah


Penyatuan adalah satu-satunya jawapan

Jawapan yang sangat perlu untuk dilaksanakan

Kita lebih kuat, dengan satu persaudaraan

Dan hanya kemudian kita tidak akan tumbang

Ummah kita kumpulkan, bersatu dengan keberanian


Wahai ummah marilah bersatu

Perjuangkan kebenaran itu

Wahai ummah, jangan kita takut

Sesungguhnya Allah bersama kamu