Tunaikanlah, Jangan Berdalih



"Akhi, boleh ana tanya sikit?" Tanya seseorang.

"InsyaAllah, boleh saja. Silakan," Saya balas.

"Apa pendapat anta, apabila anta melihat seseorang perempuan yang memakai tudung, tetapi masih lagi menampakkan aurat? Contohnya, dia pakai tudung, dia tutup seluruh badannya tetapi bahagian lehernya terdedah, tidak ditutup," Soalnya lagi.

"Lebih baik tak perlu pakai tudung," Tiba-tiba disampuk.

Suaranya berbunyi tegas, seperti itu yang sepatutnya.

Belum pun saya menjawab soalan yang ditanya, peluang saya untuk bersuara telah dicuri dengan pantas oleh seseorang, selaku kawan saya. Jawapan yang dikeluarkan olehnya, membuatkan hati saya sedikit tidak nyaman.

Ditambah pula dengan bunyinya yang tegas.

Lantas, perhatian saya terus beralih kepada empunya suara tadi, sambil kembali menyoal akan alasan untuknya berkata sedemikian.

"Apasal anta cakap macam tu?" Saya soal.

"Err ... " Terdiam.

Tiada apa yang keluar dari mulutnya.

Saya sebenarnya faham apa yang ingin dia utarakan, cuma dia tidak berani bersuara. Mungkin kerana suara saya juga pada ketika itu sedikit tegas, kerana ingin membalas ketegasannya sebentar tadi.

Andaian saya jika dia berani menjawab :

"Alah, pakai tudung tetapi menampakkan batang leher, bukankah itu nampak pelik? Lagipun, sama sahaja dengan orang yang tidak memakai tudung, sama juga dapat dosa kerana lelaki dapat melihatnya," Itu andaian saya.

Biarlah dia terdiam, yang penting saya sudah menjelaskan kepadanya.

Jika ditanya, apa pendapat saya?

Maka saya akan menjawab, bahawa saya sangat menghormati wanita-wanita yang menutup auratnya secara keseluruhan. Dan saya lebih menghormati wanita yang menutup kepalanya walaupun tidak sempurna, berbanding wanita yang langsung tidak menutup kepalanya.

Kenapa?

Kerana saya percaya, bahawa mereka mengetahui kewajiban menutup aurat, dan mereka berusaha untuk menurut suruhan Allah dalam al-Quran. Cuma tinggal, mereka belum menutup aurat bahagian kepala itu dengan sempurna sahaja.

Justeru, di situlah tanggungjawab kita untuk menegur mereka.

Tidak Menyarungkan Tudung?

"Buat apa pakai tudung, kalau hati tidak betul," Kata si A.

"Alah, aku tak pakai tudung tapi akhlak, maruah aku jaga," Kata si B.

"Aku yang tak pakai tudung ni lagi baik dari yang pakai tudung. Tengok, ada seorang tu pakai tudung, tapi perangai? Mengumpat dia, mencaci dia, semuanya dia. Baik tak payah pakai tudung," Kata si C pula.

Kata-kata seperti itu, adalah tidak lain kerap menjadi alasan dan dalih kepada sebahagian wanita untuk tidak menyarungkan tudung. Kadang-kadang, ada juga yang beralasan sedemikian untuk menyatakan bahawa mereka masih lagi belum bersedia, atau sebagai alasan untuk menangguh sementara pamakaiannya.

Ketahuilah, kepada sesiapa yang pernah mengeluarkan kata-kata seperti itu, itu sudah menunjukkan satu musibah terhadap diri kamu.

Sekiranya kamu berkata begitu kerana kejahilan, satu musibah terhadap diri kamu. Dan jika kamu berkata kerana sebagai helah semata-mata, sedangkan kamu tahu besarnya dosa meninggalkannya, maka pada kamu ada satu musibah yang sangat besar.

Kerana kata pepatah arab :

Jika engkau tidak tahu, ia satu musibah.

Jika engkau tahu, maka musibahnya lebih besar.

Maka, apakah ada alasan untuk tidak menutupnya?

Lontaran Alasan Dan Dalih

Cuba tanyakan kepada para wanita yang tidak bertudung.

Mengapa mereka tidak menutup aurat mereka.

Lumrahnya, apabila kita bertanyakan kepada sesetengah golongan wanita yang tidak bertudung ini akan sebab mereka untuk tidak melaksanakan ketetapan yang diwajibkan itu, pasti akan ada bermacam alasan yang akan mereka utarakan.

Dan bermacam dalih yang mereka lontarkan.

Antara lain, adalah seperti yang boleh dibaca dalam artikel ini.

Mereka beralasan, bahawa penutupan aurat itu akan dilaksanakan pada ketika hati mereka sudah benar-benar lurus dan betul. Dengan kata lain, mereka tidak akan menutup aurat selagi niat mereka belum ikhlas sepenuhnya kepada Allah. Dan apabila iman sudah sempurna dan bersedia, barulah bergerak untuk melaksanakannya.

Bergerak bila bersedia, kerana bimbang tidak ikhlas.

Alasan ini, secara zahirnya boleh diterima.

Kerana benar, apabila sesuatu ibadah itu dilakukan dengan tidak ikhlas dan terpaksa, maka amalan itu adalah sia-sia sahaja. Bukankah Rasulullah pernah bersabda, bahawa setiap amalan itu bergantung kepada niat seseorang itu?

Sekiranya hijrah seseorang itu adalah niatnya semata-mata kerana Allah dan rasul-Nya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan rasul-Nya. Namun sekiranya hijrah seseorang itu adalah kerana terpaksa, maka tidak lain hijrahnya itu hanya akan mengundang penat sahaja.

Justeru, ini alasan yang mereka gunakan untuk menolak tuntutan itu.

Namun, apakah semudah itu untuk mereka melontarkan alasan sebegitu? Mungkin, mereka belum mendalami apa yang telah Allah sebutkan dalam al-Quran :


"Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan khumur (jilbab) ke dadanya,"

(Surah an-Nur ayat 31)

Andai seseorang itu faham akan kewajiban tuntutan menutup aurat, saya pasti mereka tidak akan keluarkan pelbagai alasan, malah akan diam dan tertunduk sahaja sekiranya ditanya. Yang melontarkan bermacam dalih itu, saya yakin bahawa mereka adalah golongan yang belum faham dan belum mengetahui.

Justeru, golongan seperti ini kita perlu fahamkan mereka.

Kita perlu memberi mereka tahu.

Bahawa penutupan aurat itu, adalah satu tuntutan yang Allah wajibkan ke atas setiap jiwa yang beriman yang sudah mencapai umur balighnya. Tuntutan Allah, yang sudah terang-terangan disebutkan melalui kalam-Nya yang agung.

Ibrah Pada Peraturan Jalan

Sungguh, aturan dan perancangan Allah pada perjalanan dan pergerakan seluruh makhluknya di dunia ini adalah sangat sempurna dan tiada cacat cela. Dan setiap apa yang berlaku pada setiap perbuatan manusia itu, ada padanya hikmah yang tersembunyi.

Cuma tinggal, manusia ingin atau tidak mencari hikmah itu.

Justeru, dalam memahami persoalan pada artikel yang ditulis ini, saya suka mengajak kalian pembaca untuk merenungi dan mengambil iktibar dari susunan perancangan Allah pada peraturan jalan raya yang dicipta oleh manusia itu sendiri.

Sekaligus, mematahkan alasan dan dalih yang dicipta untuk tidak menunaikan kewajiban menutup aurat, yang mana dalam konteks ini, lebih ditekankan kepada pemakaian tudung oleh para wanita yang sudah baligh.

Pertama, kita melihat kepada penunggang motosikal.

Yang tertulis pada peraturan, wajib memakai topi keledar.

Undang-undang ini, sekiranya kita perhatikan pada penggunaan perkataan wajib itu sendiri, para penunggang mahu atau tidak, wajib untuk patuh pada peraturan tersebut, menolak kira soal selesa mahupun tidak. Sama ada untuk memakai secara ikhlas, patuh kepada peraturan mahupun secara terpaksa.

Sekiranya penunggang ini ditangkap dan ditahan kerana tidak menggunakan topi keledar ketika menunggang, apakah dengan mudah alasannya yang belum bersedia menggunakan topi keledar itu diterima?

Tentunya tidak.

Dan begitulah juga halnya pada penutupan aurat oleh wanita-wanita.

Tuntutan ini, adalah merupakan satu ketetapan yang telah diwajibkan oleh Allah secara terang ditulis pada kalam-Nya, ke atas setiap mukallaf tanpa mengira tahap imannya yang bersedia atau tidak. Tanpa mengira keikhlasan hati dan ketulusannya.

Setiap yang bergelar muslim dan muslimah, wajib untuk menunaikannya sama ada suka atau tidak, rela mahupun terpaksa. Hati mereka bersih dan bersedia atau tidak, itu sepatutnya tidak boleh dijadikan alasan untuk meninggalkan kewajiban penutupan aurat, yang sudah terang lagi bersuluh.

Pendek kata, terpaksa pun wajib kita tunaikan.

Apatah lagi jika dilakukan dengan ikhlas, pasti Allah lebih suka.

Seterusnya, kita lihat lagi pada penunggang motosikal, yang kononnya adalah seorang yang cermat di jalan raya. Menunggang motosikal pada tahap kelajuan yang telah ditetapkan, dan tidak melanggar lampu isyarat.

Peraturan itu dia genggam, dan patuh seeratnya.

Melihat kepada lagak pemandu ini, seperti tidak mungkin dia akan mengalami kemalangan dan kecederaan di jalan raya. Namun, apakah alasan sedemikian boleh diterima untuk mengecualikannya daripada menggunakan topi keledar? Sudah tentu tidak.

Walaupun dia seorang yang cermat di jalanan, dia tidak boleh menjamin bahawa pemandu lain juga adalah sepertinya. Berapa ramai pengguna jalan raya yang terkorban bukan kerana kesilapan yang dilakukannya, tetapi atas kesilapan yang dilakukan oleh pemandu yang lain. Ramai bukan?

Begitulah juga hakikatnya pada tuntutan menutup aurat.

Seseorang itu boleh mendakwa, bahawa imannya cukup kuat dan dia mampu menjaga dirinya untuk tidak melakukan perkara-perkara maksiat. Ya, kita mungkin boleh percaya pada kata seseorang itu.

Namun, bolehkah dia menjamin bahawa lelaki-lelaki di hadapan dan belakang yang melihat auratnya juga mempunyai iman yang tinggi setinggi imannya dan mampu menjaga diri mereka untuk tidak bergerak melakukan perkara maksiat?

Apakah mereka pasti bahawa aurat mereka yang dipertontonkan secara percuma itu tidak memberi kesan dan tidak membangkitkan nafsu lelaki-lelaki yang berada di sekeliling mereka?

Apakah mereka mampu mengawal semua itu?

Apakah mereka pernah fikirkan?

Ah, menarik untuk kita sama-sama renungi.

Penutup : Tunaikan kewajiban Itu

Sekali lagi, perlu kita tanamkan di hati.

Bahawa kewajiban menutup aurat ini, adalah salah satu perkara asas dalam agama Islam. Dan soal ini adalah termasuk dalam kategori perkara yang sudah dijelaskan di dalam Islam secara terang-terangan dan pasti.

Maka sepatutnya, tiada alasan mahupun dalih untuk kita menolak kewajiban itu. Walaupun rasa terpaksa, kita wajib juga melaksanakannya. Sekurang-kurangnya, kita sudah melaksanakan tuntutan wajib dalam agama.

Dan perlahan-lahan, kita cuba berbiasa dengannya.

Mengingatkan ini, saya terkenangkan seorang sahabat. Saya sering berbincang dengannya akan masalah saya terhadap hidupnya yang boleh juga dikatakan bebas. Dan sahabat saya ini, sangat-sangat saya ingin selamatkannya daripada terus dibelenggu dengan dunianya itu.

Suatu hari, dia bertanya.

"Ana boleh ikut kata-kata anta," Katanya.

"Tetapi ana tidak dapat berubah secara terus," Sambungnya.

Ah, itu saya juga pasti. Sesiapa yang sudah terbiasa dengan hidupnya yang selama ini dibentuk dengan acuan sebegitu, memang sedikit susah untuk kita kembalikan kepada acuan asal yang sebenar-benarnya.

Lagipun, itulah ujian yang ingin Allah tunjukkan kepada manusia-manusia yang ingin berubah kepada kebaikan, kembali kepada jalan yang lurus. Justeru, sabar itu adalah antara banyak kunci untuk menempuh ujian itu. Sabar, dan tawakkal kepada-Nya.

Lalu saya menjawab.

"Tidak mengapa, ana lebih suka orang yang berubah secara perlahan-lahan, tetapi istiqamah pada jalan yang dipilihnya, berbanding orang yang berubah secara terus, tetapi tidak istiqamah malah kembali kepada jalannya yang dahulu,"

Kepada sahabat saya itu, doa saya panjatkan untuknya.

Dan kepada kalian yang ingin berubah, doa saya juga untuk kamu.

Tunaikanlah kewajiban itu.

Janganlah berdalih !


2 Komen:

Anonymous said...

mohon share tok ow..pnah dityk..hujah2 tok cukup bernas..syukran ya akhi:)

AnaAzizul said...

silakan..

mudah2an berhasil menyampaikan yang benar kepada para muslimah bertudung di luar ya. 'ala kulli hal, Allah juak yang Maha membolak-balikkan hati kita. mohonlah petunjuk dari-Nya

Allahu'alam

Post a Comment