Kebiasaan Itu, Sampai Bila?



Ramadhan semakin ke penghujung.

Sedih? Gembira? Nanti cerita.

Malam semalam, ada diadakan majlis khatam al-Quran di masjid tempat saya pergi terawih. Dua malam sebelumnya pula, masjid yang saya pergi terawih juga mengadakan majlis khatam al-Quran. Ramainya budak-budak dan remaja lelaki dan perempuan yang baru baligh.

Eh, bagaimana saya tahu?

Entahlah, agak-agak saja.

Kerana saya melihat dari sudut seperti yang saya biasa lihat. Setiap tahun, suara budak-budak kecil lah yang akan memenuhi ruangan masjid untuk majlis khatam. Saya berfikir, kemana perginya suara-suara yang lebih tua? Sepertinya menghilang, tapi entah ke mana.

Lagi, bilangan jemaah ke masjid pula? Oh, seperti yang biasa berlaku juga. Dahulu, masjid dan surau dibanjiri lautan jemaah. Ada yang berdiri elok, bahkan ada juga yang duduknya di atas kerusi. Tinggal lagi Ramadhan dalam empat lima hari, rumah Allah itu mulai surut bilangan tetamunya.

Yang sembahyang duduk, setia sehingga akhir.

Yang berdiri elok pula yang tinggalkan masjid lebih awal.

Setiap masjid ada bilangan rakaat terawihnya yang tersendiri. Ada yang lapan, ada dua puluh rakaat. Lagi tiga rakaat, solat sunat witir. Awal Ramadhan, masjid yang buat lapan dan dua puluh rakaat semuanya penuh dengan jemaah sehingga akhir. Kalau boleh, tidak cukup barisan saf untuk surau yang kecil.

Ada pula, terawih hanya lapan rakaat. Selebihnya disambung dengan tadarus al-quran. Tiba waktu untuk solat witir, dia bingkas bangun mengerjakan. Hebat, semuanya tidak ingin melepaskan peluang kemanisan ibadah.

Akhir Ramadhan, Seperti biasa juga.

Masjid dan surau semakin lengang dari lautan jemaah.

Adapun yang hadir, hanya sedikit jika dibandingkan dengan awal Ramadhan dahulu. Kalau boleh, sejadah yang tidak digunakan itu dilipat dan disimpan tepi sahaja. Dua saf sudah memadai. Saf-saf yang kosong, kini menjadi tempat permainan anak-anak kecil.

Berlari sana-sini, berkejar-kejaran.

Sedangkan, yang dituntut untuk memperbanyakkan ibadah adalah pada malam-malam akhir Ramadhan. Kerana pada sepuluh malam terakhir itu, salah satunya diletakkan malam mulia Lailatul Qadar. Oh, mengapa kita seolah-olah tidak punya fikiran?

Lagi, jarang-jarang kedengaran suara-suara halus yang bertadarus. Adapun suara yang membasahkan lidah dengan al-Quran, hanyalah kebanyakannya suara budak-budak dan sebilangan remaja yang akan mengikuti majlis khatam kelak.

Tidak lupa juga, suara guru yang mengajar mereka seorang demi seorang, dan juga suara jiwa-jiwa yang duduk di sudut-sudut masjid, di tepi-tepi parit dan halaman surau yang bergurau senda, bercerita itu ini.

Suara-suara tadarus yang seakan lebah dahulu itu, menyepi.

Menyepi menjadi bunyi tiupan angin.

Biasa. Sudah hampir ke penghujung Ramadhan, itulah yang akan berlaku. Tandanya, lagi beberapa hari, Syawal pula datang menjengah. Banyak rumah yang saya lihat, sudah dipasang lampu-lampu raya, berubah-ubah warnanya. Kagum.

Namun kekaguman saya pada malam itu, tidak dapat dibandingkan lagi dengan kekaguman saya pada malam-malam awal ramadhan. Buka sahaja siaran televisyen, sana-sini sudah dimainkan lagu raya. Ramadhan yang baru tiba dua tiga hari, sudah disambut dengan lagu lebaran.

Siap ada iklan raya lagi. Oh, awalnya.

Sungguh, saya kagum dengan apa yang dilihat.

Sekarang, saya perasan berfikir.

Sampai bila kebiasaan ini akan tetap sama?


Ya Allah, bantulah aku dalam mentaatimu, perelokkanlah amal ibadahku. Berilah kekuatan kepada hambamu ini untuk rajin menunaikan ibadah dan buangkanlah rasa malas dalam mentaatimu. Lembutkanlah hati ini, untuk sentiasa mengingati-Mu.

Jika tidak kerana hidayah ilmu dan hidayah amal yang Engkau berikan tidak mungkin aku mampu untuk melakukan ketaatan kepada-Mu. Ya Allah, bantulah hamba-Mu dan janganlah Engkau palingkan pandangan dan perhatian-Mu kepada hamba-Mu ini walaupun hanya dalam sekelip mata. Amin.

Saya akan tetap berharap.

Agar Ramadhan yang akan kita lalui akan datang.

Semuanya berbeza, lebih baik dari yang biasa.

Sesungguhnya, tiada bulan yang lebih istimewa dari Ramadhan. Tiada bulan yang mampu menawarkan ganjaran kebaikan sebesar dan sebanyak bulan Ramadhan. Tiada bulan yang Allah bukakan pintu syurga seluas-luasnya dan ditutup pintu neraka serapat-rapatnya melainkan Ramadhan. Tiada bulan, yang Allah gandakan pahala ibadah kita selain dari bulan Ramadhan.

Hanya Ramadhan.

Sebulan dalam setahun.

Ubahlah kebiasaan itu untuk Ramadhan akan datang, insyaAllah.

Barakumullahu fikum.


0 Komen:

Post a Comment