Ceremin Dirik



Ceremin.

Nakpa menda ceremin tuk, rasanya semua udah tauk.

Makey baju nok raged, ada gaya, ada kelip-kelip sikit, dan macam-macam lagik lah. Udah ya, mula la kita tuk tek, masang make up sikit (bukan ditujukan buat mpuan ajak, laki pun lebih kurang juak, ada makey make up juak, buat yang nisik tauk tek eh).

Apa lagik, ncapey la kita tuk tek minyak wangi, lalu disembor sik cukup duak tiga kali, ditambah-tambah sampey berkali-kali. Udah ya, nangga la ceremin tek. Dah nangga sekali, masok bilit. Padu tek pipi belah kanan belom letak podar (powder) lagik. Tegal ya tek, nangga ceremin lagik. Proses berulang sampeylah rasa semperna dah.

Lalu ngereco surang dirik.

Kacak/cantik juak aku hari tuk eh (Perasan mena).

Ha, nakpa menda ya?

Ya lah salah sigek sebab ceremin dicipta.

Standard lah, fungsi nok pertama tuk semua kita molah. Sebabnya kita tuk ada tanggungjawab. Islam ya indah, dan Allah pun sukakan keindahan. Jadi kita pun njaga perwatakan kita tuk sak nampak indah, sekaligus sak urang lain nangga betapa islam tuk adalah agama yang indah.

Tapi, apa yang nisik standardnya, kita lupak yang kita tuk pun berfungsi kedak ceremin juak. Kenak kamek madah giya? Sebabnya, saat lahirnya kita atas dunia tuk sebagai seurang islam, jadi tanggungjawab kita untuk jaga islam ya kedirik.

Kamek ngambik sigek contoh senang.

Hati ngan Akhlak.

Duak igek menda tuk, merupakan ceremin peribadi kita dirikmpun. Mun rupa gaya hati ngan akhlak kita rusak tek eh, kotor pa indah, jadi ya lah peribadi kita. Bukan takat ya jak, peribadi nok kita tunjokkan tek, paduhal ceremin juak kepada peribadi keluarga ngan agama kita.

Sebab ya lah tek, bila ada jak anak-anak molah kes nok ncemarkan nama keluarga tuk eh, kita selalu nengar urang madah sepa mak bapak nya kah? Nang sik mandey nak njaga anak lah urang tuk eh. Dan macam-macam lagik.

Padahal tek, bapak ahli mesjid (contoh).

Bila bapak udah giya, anak-anak mesti jadi antara salah sigek prioriti paling tinggi sidak nak? Nama pun pemimpin ummah masa depan. Jadi, wahai anak-anak, kenak kamboh ilak sikmaok dengar cakap urang nok melahirkan dan mendidik kita?

Lagik sigek, peribadi kita tuk, ncerminkan islam ya dirikmpun. Jadi, mun udah perange kedak urang nok sik tentu arah, giney pandangan urang lain dengan agama islam? Konfem urang madah islam tuk kedak tuk kedak ya (negatif). Dalam erti kata dakwah, kita dah memfitnahkan islam, sebab kita nyampeykan menda nok sik bait tentang islam.

Jadi, wahai dirik, hiasilah peribadi kita.

Jaga benar-benar keindahan islam.

Sabda Rasulullah :


"Mukmin yang paling sempurna imanya ialah yang paling baik akhlaknya. Dan yang paling baik di antara kamu ialah mereka yang paling baik terhadap isterinya."

(Hadis Riwayat Ahmad)

Lagik sigek nok sik standardnya.

Kita tuk suka ilak nak mburokkan ceremin urang lain (faham sik?) Sik cukup ceremin kedirik belom cukup terjaga, pande indah nak njaga ceremin urang. Sekali nanggar bukan nak njaga, malah makin dicemar nya ceremin urang ya. Maka terkantoi lah urang ya tek.

Maksud kamek di sia, kita tuk suka nak mbukak aib urang lain. Tuk sik tauk lah, rasanya dah jadi rutin masyarakat kita hari tuk. Kumpol-kumpol sigek tempat, lalu sik ada menda nak dikelakar tek eh, lalu lah nak ngereco sal urang lain. Masa makan, giya. Masa belajar, giya juak.

Entah bila masa kita nisik molah.

Rasa-rasa dalam kawasan mesjid suro ada sik ow?

Ingatlah pesan Allah buat kita :


"Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang,"

(Surah al-Hujurat ayat 12)

Jadi, yalah tek.

Kita tuk sanggup ka nak makan dagin-dagin sedara kedirik? Hoo, mun soalan ya diajukan rah kamek, belom jawab kamek lari dulok. Bayangkanlah jak, makan dagin urang dah mati? Sedara kedirik lagik. Mun sanggup juak makan, sik tauklah nafsu makan tahap keberapa ya.

Jadi, lari jaoh-jaoh dari ngumpat k?

Kita tuk kenak selalu ingat.

Allah merik ilham kat urang untuk molah ceremin tuk bukan atas sebarang sebab. Bukan takat nak nanggar pantolan rupa kita rah ceremin jak. Tapi juak Nya nak ngajar kita betapa kita tuk adalah ceremin kepada keluarga kita, kepada kawan-kawan kita dan juak kepada agama kita.

Sik salah mun kita maok perasan cantik, perasan kacak depan ceremin. Lumrah bah nak? Tapi apa yang lebih penting sebelom kita berperasan giya tek, kita ceremin dirik kita dulok. Apakah kita tuk layak jadi ceremin yang bait kepada keluarga kita, kepada kawan-kawan kita dan kepada agama kita kedirik?

Mun rasa-rasa belom, cereminlah puas-puas dirik kita nun.

Belom ada ceremin? Pegi beli dulok.

Selamat menjadi ceremin yang bait.


0 Komen:

Post a Comment