Ibrah Dari Sang Ketam

Baiklah, apa yang istimewanya dengan ketam.

Ketam, hakikatnya tidak lebih dari sekadar makhluk kerdil dari jutaan makhluk ciptaan Tuhan Yang Maha Menciptakan segala sesuatu. Sama seperti kita juga, ketam dihidupkan untuk memakmurkan bumi, yang juga ciptaan-Nya.

Kita, manusia, yang diperintahkan untuk sentiasa mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah, samalah juga seperti sang ketam, yang pada hakikat yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar kita, senantiasa bertasbih dan mengagungkan Allah, setiap masa dan ketika.

Pada sesetengah orang, ketam ini ada erti yang tersendiri dalam kamus kehidupan mereka. Bagi seorang nelayan, ketam adalah sumber makanan untuknya terus hidup. Manakala pada seseorang yang mempunyai alahan terhadap makanan laut, contohnya ketam, maka ketam adalah bencana besar yang akan menyebabkan seluruh tubuhnya terasa gatal dan pedih jika dimakan.

Banyak lagi, dan silalah kalian senaraikannya.

Cumanya, aku tertarik dengan erti ketam dalam kehidupan seorang pencinta ilmu sastera. Tanpa adanya ketam, maka tiadalah kita pada hari, saat dan ketika ini, mendengar pepatah atau istilah yang biasa kita dengar, iaitu umpama ketam mengajar anaknya berjalan lurus.

Aku begitu pasti, ramai antara kita yang sudah sedia maklum dengan maksud pepatah yang tertera di atas. Ada yang belum faham? Silalah kalian buka buku atau kamus peribahasa. Ada perincian maksud pepatah ini di dalamnya.

Bagi pencinta sastera, pada ketam itu terdapat ibrah yang bermakna.

Dan salah satunya adalah pada pepatah itu sendiri, iaitu umpama ketam mengajar anaknya berjalan lurus. Sejak berzaman mengkaji dan meneliti, maka lahirlah perumpamaan itu lalu dimuatkan ke dalam buku. Dalam diam, mereka ingin kita faham akan ibrah yang ingin disampaikan.

Apa pengajaran itu?

"Ali, kenapa sampai macam tu sekali kau herdik budak tu? Sekalipun kau nak tegur, tegurlah dengan cara yang betul. Cara kau tegur tadi tu salah," Tegur Abu, dengan nada berbaur sedikit kecewa dan marah.

"Eh, jangan sibuk tepi kain orang boleh tak? Macam lah kau tu betul sangat. Diri sendiri pun tak betul lagi, ada hati nak betulkan aku? Pergilah, takde masa aku nak layan kau," Ali membalas tidak endah.

Mulut Abu terkatup rapat. Serba salah, dia diam seribu bahasa.

Baik. Lupakan dialog dan lihat pada pepatah. Melihat pada pepatah berkenaan ketam di atas, ibrah yang perlu kita renungi adalah, kita manusia, walupun berjalan lurus dan tidak senget seperti ketam, namun kita tetap merupakan makhluk yang senget dan bengkok. Dalam ertikata lain, kita adalah manusia yang banyak malah sentiasa melakukan kesilapan.

Ibrah pertama.

Kita tidak sempurna, dan tidak akan pernah sempurna.

Ada sahaja kekhilafan yang akan berlaku pada kita, sama ada secara sengaja mahupun tidak. Kita ambil contoh lidah. Lidah yang hanya satu ini sahaja sudah banyak melakukan kesilapan. Dalam kita berusaha menjaga tutur kata, namun masih juga tetap bicara kita itu menyinggung hati orang lain tanpa kita sedar. Belum lagi ditambah contoh lain, yang menunjukkan banyak ketidaksempurnaan kita.

Seterusnya, menyedari betapa kita ini adalah manusia yang selama-lamanya senget, kita lantas menjadikan ketidaksempurnaan itu sebagai alasan dan dalih untuk kita tidak menegur dan berusaha membetulkan kesilapan orang lain. Itulah sebagaimana yang ditunjukkan oleh olahan dialog di atas.

Tersedar akan ketidaksempurnaan dirinya, si Abu terdiam oleh kata-kata Ali.

Kita terlampau percaya, bahawa usaha untuk menegur dan membetulkan kesalahan orang lain adalah hanya setelah kita ini benar-benar sempurna. Kita tunggu sehingga kita tidak lagi melakukan apa-apa salah dan silap, sengaja mahupun tidak. Selagi ada kesilapan yang kita lakukan, kita takut dan malu untuk menegur orang lain, kerana kita tahu, orang akan menembak kita kembali dengan kekurangan kita.

Oleh kerana terlampau berpegang pada kepercayaan itu, kita juga nampaknya terlampau lupa, bahawa betapa baik pun kita di atas muka bumi ini, adalah jauh sekali untuk kita menyamai tingkah laku malaikat. Dan kita juga terlupa, betapa mata, tangan, kaki dan lidah yang mampu kita kawal ini juga adakalanya tidak dapat ditahan dari melakukan sesuatu yang tidak patut.

Ya, kita terlupa itu semua.

Kita terlupa yang kita tidak akan mampu mencapai tahap maksum!

Selami sabda Rasulullah :

Daripada hazrat Anas R.A beliau meriwayatkan bahawa kami berkata : “Wahai Rasulullah, adakah betul bahawa kami tidak patut menyeru manusia kepada amalan-amalan yang baik sehingga kami beramal dengan semua kebaikan, dan kami tak patut mencegah mereka daripada kemungkaran sehingga kami sendiri menjauhi kesemuanya?" Maka baginda berkata : “Bukan begitu, serulah kepada amalan-amalan yang baik walaupun kamu belum beramal dengan semuanya dan cegahlah kemungkaran walaupun kamu belum menjauhi kesemuanya,”

(Riwayat Tabrani)

Maka, ibrah kedua.

Meskipun kita ini adalah manusia yang senget dan bengkok, janganlah berhenti untuk menegur kesalahan dan kesilapan yang kita lihat dan nampak. Senang kata, cegahlah kemungkaran yang kita nampak dan teruslah menyeru kepada kebaikan.

Ketahuilah, syaitan sesungguhnya gembira dengan sikap kita yang senget ini, yang tidak menyampaikan kebaikan dan mencegah kemungkaran kerana ketidaksempurnaan diri kita. Kerana pada akhirnya kelak, pasti tiada siapa yang akan menjalankan tugas menyampaikan kebaikan dan mencegah kemungkaran, lantaran banyaknya lompang yang tidak sempurna dalam diri masing-masing.

Maka ubah persepsi kita.

Alangkah baik kalau kita jadikan cemuhan itu sebagai motivasi?

Dari satu sisi yang lain, tindakan untuk terus berusaha memperbaiki diri sendiri adalah sangat penting dan perlu diutamakan. Biarlah orang lebih percaya dan terkesan dengan kata-kata teguran dan nasihat kita. Iaitu apabila kita melakukan apa yang kita suruh mereka lakukan, dan kita jauhkan apa yang kita larang mereka daripada melakukannya.

Ingatlah teguran Allah pada surah as-Saff ayat 2 dan 3.

Mari, perbaiki diri kita, dan ajak orang lain.

2 Komen:

tronx013 said...

Salam,

minta izin,untuk dikongsikan dalam FB saya. :)

Maaf,kerana ketika tuan blog ini membaca komen ini, saya sudah link di FB. :)

AnaAzizul said...

w'salam..

silakan, no problem :)

moga bermanfaat hendaknya

Post a Comment