Misi Menyimpul Ukhwah



Ah, rindunya dengan suasana ini.

Sudah sekian lama juga aku tidak menjengah ke teratak al-Hidayah di kolej tempat ku menimba ilmu dan meraih mutiara pengalaman yang berharga suatu ketika dahulu. Alhamdulillah, atas kesempatan yang Allah berikan pada awal tahun baru masihi dahulu, aku dan beberapa sahabat berpeluang mengikuti program malam keagamaan di sana.

Berkesempatan berjumpa dengan tampuk pimpinan Persatuan Pelajar Islam yang baru, kami diberikan sedikit masa (sekitar 30 minit) untuk berkongsikan pengalaman-pengalaman dan nasihat buat adik-adik, disamping berkenalan dengan wajah-wajah baru mujahid dan mujahidah al-Hidayah.

Malam itu, aktiviti yang dirancang adalah ta'aruf. Atau senang kita panggil sebagai sesi berkenalan atau ice breaking. Ta'aruf bersama warga baru al-Hidayah yang terdiri daripada pelajar cemerlang lepasan UPSR. Awalnya, kami ada merancang beberapa modul ta'aruf yang cukup menarik untuk digunakan sepanjang sesi kelak, namun atas beberapa sebab yang tidak dapat dielakkan, segala perancangan tidak terlaksana.

Allah jua yang menentukan segala perancangan hambanya.

Jadi, aku kira sesi ta'aruf malam itu agak bersahaja. Seorang demi seorang dipanggil untuk ke depan dan akan memperkenalkan diri masing-masing. Istimewanya, aneka ragam yang mencuit hati. Biasalah, semuanya masih kecil-kecil belaka.

Dalam kesempatan berkongsi pengalaman dan nasihat kepada semua adik-adik bersama sahabatku Ridhwan dan bro Syukrani, harapnya kami berhasil menyentuh hati adik-adik warga baru al-Hidayah dengan beberapa set soalan yang kami sertakan dengan hadiah. Saudara Ridhwan dengan hadiah berupa senaskhah al-Quran beserta terjemahan dan aku pula dengan sebuah buku motivasi islami, yang bertajuk 'I Love Quran, and You?".

Pemberian hadiah itu sebenarnya hanyalah sebagai wasilah.

Mesej yang cuba kami sampaikan adalah untuk mengingatkan adik-adik supaya sentiasa merapatkan diri dengan al-Quran. Supaya kelak, akan lahir golongan dan generasi teratak al-Hidayah yang cintakan al-Quran. Mengisi hati dan segala gerak-geri, membasahkan lidah dan menggetarkan jiwa masing-masing dengan ayat-ayat Allah.

Setelah tamat segala bicara, program berhenti lewat malam itu.

Dengan majlis ditutup dengan bacaan surah al-Mulk secara berjemaah.

Juga surah al-Asr dan tasbih kafarah.


Inilah aku dan sahabatku Ridhwan.

Mengambil kesempatan dengan bergambar berlatarbelakangkan ruangan dalam surau al-Hidayah. Surau yang banyak berjasa kepada kami suatu ketika dahulu. Surau yang banyak melahirkan lagenda-lagenda mujahid dan mujahidah yang hebat dalam bidang tertentu.

Dan juga surau yang menyaksikan kehadiran murabbi-murabbi yang hebat. Lantang suara mereka menyampaikan ayat-ayat Allah, tidak putus-putus usaha mereka membentuk peribadi muslim acuan nabi pada diri setiap anak didik, mentarbiyah, mendidik dan menyampaikan fikrah yang jelas.

Oh, rindunya dengan mereka.

Harapnya berkesempatan untuk bersama bertemu lagi.

Misi kami, untuk menyimpulkan ukhwah bersama barisan pimpinan Persatuan Pelajar Islam yang baru dan juga adik-adik warga al-Hidayah yang baru mula melangkah ke zaman menengah mudah-mudahan disisip dengan redha Allah. Tiada yang lebih kami harapkan pada pertemuan pada malam itu melainkan redha dan kasih sayang-Nya.

Baiklah, teruskan melangkah!

6 Komen:

Anonymous said...

Sebak baca post tok. Siktauk lah kenak, tapi nang sedeyh. Sa rindu jak ngan suro. T.T lamak dah sik ke sia eh...

AnaAzizul said...

hehe..

sebak? sedih? wah. ana pn rindu juak ngan suro actually. alhamdulillah, tok dah abis exam, ana bkesempatan datang ke sia tiap mlm jumat. dah deal ngn adik2. mun ana kuat, ana datang tiap minggu. mun sik kuat, duak minggu sekali..

insyaAllah..

bah, mun dah ada di miri kelak, sound2 jak. ana ajak anti ke suro.. boleh share pengalaman dengan adik2 muslimat. bleh share nasihat, mehnah and tribulasi etc.

kenak bentuk cidak seawal yang boleh..

Allahu'alam..

Anonymous said...

nyaman dirik cuti di Miri. hehe. bla nyambong gik tok? ibh lmk glak cuti ya. tok lamak gik mun ana nak balit ke miri tok. ada dalam bulan 7 kdk ya kali. hoho

AnaAzizul said...

hee. ylh tek. nyaman cuti kinek tok. cuma yg sik nyaman nya, sekda polah apa2 gik stakat tk. takut masa dibazir giya jak.. hehe

nyambong? ana cuti 9 bulan cik kakak. bulan 9 denganya baruk masuk u. hehe. so spanjang wktu ya, ana ng ada d miri jak lah.

bulan 7? sempat jumpa, insyaAllah.

sound2 jak klak :)

Anonymous said...

bna juak oh. mekorgg pun cuti smpe bulan 9. dak adik2 cuti ka temya?

AnaAzizul said...

hehe. really? bagus2.. ada banyak masa ya. lebih kurang sebulan lebih nak? good2. boleh la kita rencanakan apa2 aktiviti yang patut. lamak dah xnemu n b'program sama2..

erm, xtauk la juak. di tangan ana xda takwin penoh untuk kolej taun tok. hehe. sikpa lah, kelak boleh dirondeng.

insyaAllah, Allahu yusahhil..

Post a Comment