Promosi : Syahadah Gadis Ateis

(21 Januari 2011)

Ini kisah semalam.

Lantaran menyedari bahawa tiada apa yang akan aku lakukan di rumah hari itu, aku lantas menyetujui ajakan kakakku untuk pergi keluar berjalan-jalan ke pasar raya. Menghilangkan rasa bosan juga sebenarnya. Setelah diketahui latar tempat yang bakal dituju, iaitu ke sebuah pasar raya yang semakin ditambah-bina dengan gah di miri, maka mentalku yang sihat ketika itu lantas mengecam sebuah kedai - Popular - yang cukup popular dengan buku-bukunya.

Penat berjalan-jalan, kami pun tiba di hadapan kedai buku itu. Maka, aku dengan langkah yang tinggi velositi dan momentum itu meluru pantas ke dalam kedai, sambil mata ligat mencari dan meneliti, apakah ada novel menarik, yang belum ada dalam senarai simpananku.

Mencari dan terus meneliti, akhirnya sebuah novel ini menarik perhatianku.

Syahadah Gadis Ateis.

Melihat dan cuma memahami tajuknya sahaja sudah membuatkan kepala aku ligat berfikir dengan segala macam persoalan. Siapakah yang beragama Ateis itu? Apakah yang berlaku sehingga dia tertarik dengan Islam? Dan tentunya, bagaimana aturan Allah menyampaikan hidayah kepadanya? Banyak.

Setelah berjaya mendapatkan naskhah itu, aku pulang dengan gembira.

Aku buka plastik yang membalutnya.

Lalu tanpa membuang masa, aku baca.

Sedikit Cacatan : Syahadah Gadis Ateis

"Di dunia, pasport dan visa ke luar negara dibuat dahulu di negara asal sebelum memasuki negara lain. Begitu juga dengan proses melayakkan diri ke dalam syurga. Dua kalimah syahadah perlu diucap dan dipegang dengan erat dan betul sepanjang hidup di dunia sebelum memasuki alam akhirat,"

"Semua orang bercakap mengenai Tuhan. Tuhan itulah, Tuhan inilah. Semua orang mahu saya menyembah Tuhan. Tetapi, saya tidak akan menyembah Tuhan yang saya tidak kenal dan nampak. Buktikan Tuhan itu ada!"

(Tagline menarik Novel Syahadah Gadis Ateis)

Aku mungkin agak ketinggalan mendapatkan novel ini. Kerana ada seorang juniorku yang mengatakan bahawa dia sudah bertemu novel ini pada tahun 2009 lagi, dan aku membelinya pada awal Januari yang lepas. Kasihan buat diri sendiri, dua tahun rupanya aku terlambat.

Bertitik-tolak daripada sebuah e-Book yang menceritakan perihal seorang gadis berfahaman Ateis, akhirnya kemudian ianya dibukukan, mungkin sekitar penghujung tahun 2009. Apa-apa pun, tahniah atas usaha saudara Imraan Haaz menyatukan idea untuk menulis dan berkongsi pengalaman dengan pembaca.

Baiklah, sedikit tentang novel.

Ringkasnya, catatan ini mengisahkan perihal seorang gadis yang berfahaman Ateis bertemu dengan seorang pemuda berfahaman Islam. Pertemuan yang secara tiba-tiba dan tidak disangkakan itu (mungkin sudah susunan takdir Allah) akhirnya menjadi pertemuan yang menyelamatkan seorang gadis untuk kembali mengenali fitrah asalnya.

Untuk pengetahun, gadis tersebut dilahirkan sebagai seorang Islam. Namun, penafiannya terhadap kewujudan Allah yang begitu tegar dan kuat, menyebabkan dia termasuk kalangan orang yang berfahaman Ateis, yang menafikan kewujudan Tuhan (betulkan kalau aku salah).

Dengan perlahan-lahan dan tenang, lelaki Islam tersebut (yang mungkin, pada aku, merupakan pengalaman diri penulis sendiri) cuba menjawab pertanyaan demi pertanyaan gadis tersebut dan menguraikan segala kekusutan di dalam hatinya.

Ada lagi yang juga menarik.

Lelaki Islam tersebut cuba menguraikan segala ketidakfahaman yang ada pada diri si gadis, bukan sahaja dengan hujah-hujah dan dalil daripada al-Quran, tetapi juga kitab-kitab agama lain. Lontaran katanya cukup santai dan tidak sukar untuk dihadam.

Bila baca balik, teringat pula aku dengan sebuah video yang aku tonton pada suatu ketika dahulu, iaitu dialog antara Syeikh Ahmed Deedat dengan beberapa orang paderi, dan kemudian disusuli pula dengan dialog antara anak murid beliau, Doktor Zakir Naik, juga dengan beberapa orang paderi.

Ada sedikit persamaan lebih kurang.

Rasanya, itu sahaja setakat ini.

Ingin tahu lagi, ada masa, silalah beli.

Sila klik : Syahadah Gadis Atheis

Allahu'alam

2 Komen:

ieyba said...

hehe..xpa la..lmbat beli pun..yg pntg dah ada d tgn nak??

buku2 cmtok..bukan crita2 hits@top cm melodi ya..tok buku sepanjang hidup..bila2 pun bole baca..yg pntg pngetahuan dan pengajaran yg kita dpt ya kan??

mun crita2 artis..gosip2 ya..sebulan lmbt...cita dh basik da:)

AnaAzizul said...

alhamdulillah..

hehe. aok lah. sik apa. lambat laun pun, yang paling penting lah kita ada niat nak tambah ilmu pasal segala hujah n dalil, yang menjadi asbab kita hari tok bergelar seorang muslim (dan juak insyaAllah mukmin)

which mean, kita bukan mengaku/ mengucap syahadah sekadar urang-ucap-so-kita-pun-ucap, tapi dengan kefahaman syahadah yang benar dan jelas

teringat abg syukrani dengan kata-kata femesnya : apakah kita faham dengan makna syahadatain? hehe

erm, maybe the easier words to say is that, buku yang ada tema2 kedak tok is always 'evergreen'.. kata urang, sik lapuk dek ujan, sik lekang dek panas :)

artis-artis? gosip-gosip?

oh please, no komen :)

Post a Comment