Think Again

(14 Januari 2011)

Seketika pada penghujung bulan Disember 2010 yang lepas, diajak oleh beberapa orang kenalan, aku berkesempatan untuk hadir di dalam satu ijtima', yang senang kalian fahamkan sebagai satu perjumpaan. Perkampungan yang diadakan selama lebih kurang lima hari dan empat malam itu ternyata meninggalkan kepadaku banyak mutiara yang sangat bernilai.

ijtima' diadakan di bandaraya Kuching, iaitu ibu negeri sarawak.

Aku yang tinggal di bandaraya Miri menggagahkan diri dan semangat untuk ke sana, walhal aku tidak mengetahui apa-apapun tentang program, dari segi pengisian, aktiviti dan sebagainya. Aku bersangka baik, sekaligus terus menanamkan niat untuk belajar sesuatu yang berharga di sana kelak.

Alhamdulillah, aku peroleh mutiara-mutiara bernilai sepanjang program.

Dan ternyata, mutiara yang aku dapat bukanlah sebarang mutiara.

Ianya mutiara yang tidak ternilai!

Firman Allah :

"Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan satu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?"

"(iaitu) kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang terbaik bagimu, jika kamu mengetahui,"

"Nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkanmu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam jannah 'Adn. Seseungguhnya itulah keberuntungan yang besar,"

(Surah as-Saff ayat 10, 11 dan 12)

Dari salah satu aktiviti, iaitu slot forum yang disediakan, aku diperdengarkan dengan ayat Allah dari surah as-Saff ini melalui salah seorang ahli panel. Sepanjang forum, dan malah sepanjang lain-lain aktiviti juga, program tampaknya lebih banyak berkisar akan perjuangan, perjuangan dan perjuangan.

Memang benar.

Hidup ini sesungguhnya adalah merupakan satu perjuangan. Satu jihad!

Dibincang-jelaskan oleh ahli panel berkaitan petikan ayat dari surah as-Saff tadi, adanya sebuah perniagaan yang lebih menguntungkan dari segala perniagaan yang wujud di sekeliling kita, iaitulah beriman kepada Allah dan rasul-Nya, dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa kita.

Dan sungguh, itu yang terbaik bagi kita, andai kita mengetahui.

Hari ini, kita diiklankan dengan pelbagai jenis perniagaan yang dikhabarkan membawa keuntungan demi keuntungan (pastinya wang ringgit). Ada antara kita yang menikmati keuntungan itu, dan pasti ada juga yang meratapi (tidak mendapat untung, ditipu dan sebagainya).

Namun, apalah sahaja keuntungan itu jika dibandingkan dengan keuntungan yang dikhabarkan melalui surah as-Saff tadi? Diampuni segala dosa dan ditempatkan di dalam syurga. Sungguh, ianya malah lebih menguntungkan. Untung yang tiada nilainya di kedua-dua daerah.

Daerah dunia dan daerah akhirat!

Telinga dan minda ini menangkap laju, tidak ingin melepaskan walau sebutir pun mutiara yang dilepas-keluarkan dari bicara-bicara ahli panel. Bicara yang penuh dengan jiwa perjuangan. Hati tenang sahaja mendengar.

Merenungi hari-hari semalam, aku pernah mengikuti beberapa program. Mendidik, dan menyampaikan kepada adik-adik (dan juga diriku sendiri) akan ayat-ayat Allah. Dalam menyedari makna petikan surah as-Saff, ya, aku telah melakukan sebuah perniagaan yang sangat menguntungkan itu.

Tetapi.

Hari ini, sambil-sambil aku blogwalking (blog-berjalan?), aku dipertemukan dengan firman Allah yang satu ini. Rupa-rupanya, dalam memberitahu adanya sebuah perniagaan yang sangat menguntungkan, Allah ingin kita tahu, bahawa ada juga sebuah jual beli yang buruk. Sangat buruk. Apa itu?

Firman Allah :

"Dan ingatlah, ketika Allah mengambil janji dari orang-orang yang telah diberikan kitab (iaitu) : "Hendaklah kamu menerangkan isi kitab itu kepada manusia, dan jangan kamu menyembunyikannya," lalu mereka melemparkan janji itu ke belakang punggung mereka dan menukarnya dengan harga yang sedikit. Amatlah buruk tukaran yang mereka terima,"

(Surah Ali Imran ayat 187)

BOOM!

Terkesima, terkejut. Seperti bangun dari mimpi.

Kita disuruh, untuk menerangkan isi kitab itu (al-Quran) kepada manusia, dan jangan sembunyikannya. Tidaklah kita sedar, betapa mungkin selama ini kita lebih banyak menyembunyikan daripada menyampaikan? Betapa mungkin selama ini, keuntungan yang ingin Allah beri dan janjikan kepada kita, kita tukarkan dengan harga yang murah!

Sungguh, amatlah buruk tukaran yang kita terima.

Huh, need to think all over once again, twice, or maybe everytime.

Ya Allah, sesungguhnya tiadalah hamba-Mu ini mengharapkan selain belas ihsan dan kekuatan dari-Mu. Sesungguhnya hamba-Mu ini tersangatlah kerdil dan lemah dihadapan-Mu. Sesungguhnya Engkaulah yang menciptakan kekuatan, dan sesungguhnya, kekuatan yang engkau salurkan pada nadi dan urat saraf ini tidak pernah putus.

Muhasabahlah jijul!

Muhasabah!

0 Komen:

Post a Comment