Fikir Dengan Logik

"Salam, apa maksud taakulan?" Mesej memasuki ruang inboxku.

Lalu aku yang tahu serba sedikit bahasa arab pun terus berfikir dengan logik. Akal fikiran aku mengatakan taakulan itu ada kaitan dengan akal (atau fikiran). Namun aku sangsi, lalu aku buka kamus dewan bahasa dan aku temui perkataan taakulan dengan maksud membuat pertimbangan atau penilaian dengan akal atau logik.

Baiknya aku sehingga sanggup menolong mencari maksud ayat tersebut, sedangkan dalam hemat pemikiran aku, orang tersebut tentu ada kamus beliau yang tersendiri di rumah atau tempat kerja atau asrama.

Aku fikir lagi, beliau ini terdesak barangkali.

Maka aku membalas mesej tersebut dengan maksud serupa seperti di atas, namun tentunya tidak sepanjang lebar itu apabila berkomunikasi dengan telefon bimbit. Seperti kalian juga, aku menggunakan bahasa singkat. Dan bahasa singkat yang digunakan pula aku sudah sedaya upaya susun (tidak terlalu singkat) untuk membuatkan beliau senang tangkap.

Tamat cerita.

Beliau faham maksud taakulan, dan aku gembira menolong.

Cerita pasal mesej pesanan ringkas atau SMS (Short Message Service) ini, aku ingat lagi ketika aku masih seorang budak kecil. Sehingga sekarang, aku masih tidak tahu, entah betul atau tidak khabar yang aku dengar tentang ucapan salam melalui mesej pesanan ringkas itu. Rasanya, kalian pun tahu kan?

Yang awal-awal sekali aku dengar adalah perkataan 'akum' yang dikhabarkan bermaksud gelaran bagi orang yahudi kepada orang-orang bukan yahudi yang dikhabarkan bermaksud binatang dalam bahasa ibrani. Siap bagi ayat penuh 'akum' lagi, lebih kurang 'avde kokhavim u mazzalot' yang juga dikhabarkan bermaksud hamba-hamba binatang dan orang-orang sesat. Ada lagi, perkataan 'samekom' yang dikhabarkan bermaksud (tak elok aku tulis di sini).

Maka, aku yang menggunakan perkataan 'akum' untuk bermesej ketika itu terpinga-pinga (rasa bersalah pun ada seperti menyebut seseorang sebagai binatang) memikirkan apa yang perlu digunakan. Kalau nak tekan penuh assalamu'alaikum, leceh pulak. Maka, aku datang dengan idea untuk terus tidak memulakan mesej dengan salam, sebaliknya terus kepada nama seseorang itu.

"Wan, apa khabar Hong Kong?" Sebagai contoh.

"Akhi, free tak? Jom pergi Sembang-Sembang Kafe?" Pun contoh.

Itu awal-awal dahulu.

Kemudian, aku diperkenalkan dengan penggunaan perkataan 'salam' sebagai ucapan salam kita kepada penerima mesej. Lalu selama beberapa tahun kemudiannya, aku terus menggunakan perkataan salam sebagai permulaan mesej pesanan ringkas kepada keluarga, saudara dan teman-teman yang satu akidah dengan aku.

Perkataan yang ringkas dan aku pun faham. Apabila orang menghantar mesej dengan perkataan 'salam', maka aku tahu yang niat mereka adalah secara tidak langsung mengucapkan assalamu'alaikum kepada aku. Dan apabila aku membalas dengan perkataan 'wasalam' kembali kepada mereka, maka mereka pun faham bahawa niat aku adalah secara tidak langsung mengucapkan wa'alaikumussalam kepada mereka.

Aku rasa ini logik, dan memang masuk akal. Aku percaya, walaupun umat Islam hari ini punya masalah sendiri dengan akhlak, aurat, pergaulan dan sebagainya, namun sampai bab menyampaikan salam, tidak mungkin kita berniat menyampaikan ucapan salam yang buruk kepada orang lain. Betul bukan? (angguk-angguk)

Tambahan pula, nama pun Short Message Service.

Kita tulis seringkas yang kita mahu, yang penting maksud kita baik.

Sehinggalah pada suatu ketika, aku terima mesej dalam mukabuku, juga perihal ucapan salam dalam mesej pesanan ringkas. Apa lagi, aku mula excited. Timbul lagi isu ini setelah sekian abad diam terkubur.

Kali ini lagi seronok. Entah siapa penulis asal mesej tersebut (yang sekarang ini sudah banyak disebarkan), beliau menegah atau melarang penggunaan perkataan 'salam', sebaliknya menggunakan perkataan as-Salam. Siap bagi dalil dari al-Quran lagi yang tentunya bermaksud ingin menguatkan hujah penegahan dan perlarangan penggunaan perkataan 'salam' tadi.

Oh, ramai dah bincang soal salam ni, jadi aku malas nak ulas.

Rajin-rajin, boleh baca di sini (recommended)

Nota Kaki :

Aku lebih cenderung untuk menggunakan ucapan penuh assalamu'alaikum apabila bersua muka dan menggunakan 'salam' apabila bermesej (ringkas lagi dari as-Salam dan orang faham yang maksud kita sama untuk kedua-duanya).

Aku kira ada baiknya kita sumbangkan buah fikiran pada benda yang sesetengah orang anggap remeh ni, yang hakikatnya boleh selesai hanya dengan logik akal dan fikiran. Kerana melalui penelitian benda-benda remeh inilah kita secara tidak langsung membina penelitian kepada benda-benda besar (contohnya, membina negara Islam). Cumanya, biarlah berpada. Sebelum nak sebar sesuatu artikel tu, silalah telitikan dahulu ya? Terima kasih.

Tabik springg kepada seorang sahabatku, yang ada membuat satu kertas kerja untuk membincangkan dengan lebih mendalam tentang soal salam ini, dan untuk memahamkan masyarakat di tempat beliau (siap meminta aku untuk berbincang dengan rakan-rakan non-muslim yang faham bahasa ibrani lagi untuk mendapat kesahihan).

Semoga tulisan ini membantu serba sedikit.

Sekian.

Wallahu'alam.

Nikmat Dan Musibah

Ah, kehilangan momentum menulis seminggu dua ini menyebabkan aku sedikit kaku untuk menekan butang create new post dan papan kekunci. Aku agak, seperti biasa aku akan mulakan proses penghapus-kakuan ini dengan read and paste (bukan copy and paste) beberapa petikan kisah dan cerita hasil dari beberapa sumber bacaan.

Terimalah, antara nikmat dan musibah.

Seorang pemuda menjaga kambing-kambing peliharaannya dengan menunggang seekor kuda. Kemana-mana dia pergi untuk memastikan keadaan kambing peliharaannya dalam keadaan yang baik, dia akan bergerak dengan kudanya. Suatu hari, kuda kesayangannya hilang dari kandang. Puas pemuda itu mencari namun tidak dijumpa.

"Ayah, kuda kesayangan saya hilang," Adunya kepada si ayah.

"Tidak mengapa, pasti ada hikmahnya," Jawab ayahnya tenang.

"Apalah hikmahnya," Bisik hati pemuda.

Selang beberapa hari, tanpa disangka-sangka kuda kesayangannya itu pulang tanpa ada cacat cela sedikitpun. Sihat, dan bukan itu sahaja, banyak kuda-kuda liar yang lain bersama-sama kuda tersebut pulang ke tempat asalnya.

"Ayah, kita sungguh bernasib baik. Sekarang kita sudah ada beberapa ekor kuda. Kuda kita bertambah," Pemuda tersebut bersuara gembira.

Si ayah tenang seperti biasa.

"Belum tentu kita bernasib baik anakku. Apa yang pasti, semua ini insyaAllah pasti ada hikmahnya," Kata ayahnya tenang.

Si pemuda terus tertanya-tanya.

Setiap hari pemuda tersebut asyik dengan kuda-kuda barunya. Kesemuanya sedang diusahakan untuk dijinakkan. Ketika sedang melatih salah seekor daripada kudanya, pemuda tersebut terjatuh lalu terpatah kakinya.

"Malang sungguh nasib saya ayah. Apalah gunanya kuda yang banyak dengan keadaan kaki saya yang patah seperti sekarang," Rungut pemuda tersebut.

Ayah tetap seperti biasa.

"Tidak mengapa anakku. Janganlah bersedih. Apa yang menimpa dirimu insyaAllah pasti ada hikmah," Jawabnya.

"Apa hikmahnya ayah? Sekarang saya tidak boleh berjalan lagi. Kuda-kuda kita akan terbiar tanpa penjagaan dan tidak diberi makan," Balas anaknya.

Beberapa hari kemudian, kampung mereka diserang oleh sekumpulan penjahat. Selain merompak harta benda penduduk, mereka turut menangkap semua lelaki muda untuk dilatih sebagai ahli kumpulan mereka. Semua lelaki muda di kampung tersebut ditangkap, kecuali seorang.

Pemuda tadi, dia tidak ditangkap kerana tiada upaya berjalan.

"Ayah, sekarang saya sedar, apa yang tersirat di sebalik kata-kata ayah. Semua yang berlaku memang ada hikmahnya," Bisik pemuda tersebut.

Ibrah dari kisah ini, adalah perihal peri penting husnuzon (bersangka baik) dalam kehidupan kita. Lumrahnya, andai musibah datang menimpa kita, kita mula bersangka buruk, dan sebaliknya. Sedangkan, dalam al-Quran ada tercatat :

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.

(Surah al-Baqarah ayat 216)

Jadi, bersangka baiklah selalu.

Nota kaki :

Alhamdulillah, cuti teramat panjang yang dikhabarkan sehingga bulan sembilan kelak dapat aku isi dan manfaatkan untuk mengajar budak-budak kecil (taknak sebut anak-anak, sebab aku dengan mereka pun bertaraf abang).

Diterima sebagai guru KAFA (Kelas Asas Fardhu Ain) di Sekolah Kebangsaan Pujut Corner mungkin peluang untuk aku belajar bagaimana untuk memberi. Bukan hanya kepada budak-budak, tetapi juga kepada sekolah dan masyarakat.

Result sudah keluar. Tidaklah cemerlang dan tidaklah tidak. Cuma sederhana. Apa-apapun, perjalanan (sungguh) masih panjang, dan mudah-mudahan setiap langkahan ini senantiasa diiringi dengan redha dan maghfirah-Nya. Ameen.

Upcoming event, Introduction To Usrah (Kolej).

Sekian.

Wallahu'alam.

Merinduimu Rasulullah

Muhammad sallallahu 'alaihi wa sallam.

Setiap kali apabila kita membuka lembaran sejarah, menyoroti setiap langkahan kehidupan baginda, kita sedia faham akan segala dugaan yang baginda tempuhi untuk meyebarkan kalimah tauhid, menyebarkan Islam di seluruh alam.

Betapa dugaan berupa tentangan, baik dari mulut yang memaki hamun, batu-batuan yang dilontar, malahan juga tawaran berupa pangkat dan wanita, semuanya dibiarkan berlalu bagaikan angin. Kesabaran dan gantung harap kepada Allah menjadi benteng kuat baginda. Semua tawaran dinafikan dan diketepikan, semata-mata untuk menyampaikan kalimah Allah di bumi.

Berbicara tentang Rasulullah.

Cukup banyak sudut dalam diri baginda yang dapat kita jadikan sebagai contoh ikutan dan teladan. Baik sebagai seorang anak, seorang sahabat kepada temannya, seorang ayah kepada anak-anaknya, seorang saudara kepada saudara lainnya, malahan juga sebagai seorang pemimpin dan ketua kepada rakyatnya.

Kerana jerih payah baginda dan sahabat menyampaikan Islam dengan berbekalkan ketaqwaan kepada Allah, kita hari ini berjalan di atas muka bumi dengan agama kebenaran, kita menerima cahaya Islam, dan kita bergerak sebagai seorang Islam.

Mengenangkan cinta dan sayang baginda kepada umatnya di saat baginda sedang bermati-matian bertarung dengan sakaratul maut, sempat lagi baginda bertanyakan kepada Jibrail perihal umatnya di akhirat kelak. Dan apabila seorang sahabat mendekatkan telinganya dengan mulut Rasulullah, terdengar baginda mengungkapkan kata ummati sebanyak tiga kali. Sehingga begitu dalam sekali cinta baginda terhadap kita.

Namun, seringkali kita leka dan lalai.

Segala pengorbanan yang baginda berikan, malah nyawa baginda sendiri yang dijadikan taruhan semata-mata untuk menegakkan Islam, seringkali tidak kita kenang dan hargai. Seringkali kita terlupa untuk menyampaikan hanya selawat dan doa kita kepada baginda. Sepertinya kita ini, apakah kita layak untuk menjadi umat baginda?

Sungguh, ucapan yang ringan dan tidak memerlukan pengorbanan yang perit seperti yang dialami oleh baginda dalam berdakwah itu pun mudah kita lupa dan lalai untuk mengucapkannya.

Ya, begitu besar pengorbanan Rasulullah.

Betapa mudah pula kita untuk melupakan baginda.

Maka selayaknya bagi jiwa-jiwa yang mengaku dirinya sebagai umat Muhammad, sama-samalah kita melaksanakan hijrah kita untuk lebih mencintai Rasulullah. Perbanyakkanlah selawat kita kepada baginda, dan perbanyakkanlah juga amalan-amalan sunnah yang baginda anjurkan. Sesungguhnya, segala kebaikan itu hadirnya daripada Allah jua.

Dan selayaknya juga bagi kita yang ingin memperbaharui rasa cinta dan keimanan kita kepada Allah dan Rasulullah khususnya, dan juga kepada kita yang ingin berubah ke arah yang lebih baik, maka jangan kita lambat-lambatkan hijrah kita.

Semoga sambutan Maulud Nabi pada kali ini benar-benar memberikan manfaat kepada kita semua khususnya dalam meningkatkan kefahaman kita terhadap agama Islam yang syumul sekaligus menanamkan rasa cinta kita kepada Allah dan Rasul-Nya.

Mari sama-sama berselawat :

"Ya Allah, Limpahkanlah selawat ke atas Muhammad dan ke atas keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau limpahkan selawat ke atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan keluarga muhammad, sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung,"

Sekian.

Salam Maulidurrasul dari saya.

Wallahu'alam.

Hari Kasih Sayang?

Alhamdulillah.

Aku cukup bersyukur apabila orang kedua kuat dalam negara kita melontarkan pandangan (mungkin lebih baik disebut kenyataan) berkaitan sambutan hari valentine menurut pandangan Islam dalam saluran media buletin utama malam semalam (12 Februari 2011).

Kerana kadang-kadang (atau kebiasaannya?), kita lebih mudah menerima apa yang orang berpangkat tinggi katakan berbanding apa yang sudah lama sering diingatkan oleh para ustaz dan ustazah ketika kita di bangku sekolah dulu, berkaitan sambutan hari tersebut menurut Islam.

Baik, hari ini aku tidak berani mengulas panjang.

Maka, aku tulis sedikit sebagai peringatan.

Peringatan Pertama

Sebagai seorang yang berpegang pada kalimah tauhid, kita diseru malah diperingatkan, untuk saling kasih-mengasihi antara satu dengan yang lain. Tidak cukup dengan itu, kita diajar untuk sentiasa menanamkan benih-benih kasih dan sayang dalam diri masing-masing, yang mana pertama sekali adalah kepada Allah, kemudian kepada Rasulullah, keluarga dan kaum kerabat baginda, golongan alim, kepada ibu bapa, keluarga, saudara seakidah, sanak saudara, malah kawan-kawan.

Lihatlah betapa Islam sangat menitik beratkan soal kasih sayang sesama manusia, sehingga ada sebuah hadis Rasulullah yang menyangkut-pautkan soal kasih sayang dengan perkara pokok yang penting dalam kehidupan kita, iaitu keimanan.

Sabda Rasulullah :

“Tidak seorangpun di antara kamu yang beriman, sehingga kamu mengasihi orang lain, sebagaimana kamu mengasihi diri kamu sendiri,”

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Justeru, Islam sama sekali tidak menghalang malah menyeru umatnya untuk berkasih sayang. Apatah lagi apabila mengasihi orang lain sebagaimana kita mengasihi diri kita sendiri itu adalah merupakan antara kunci untuk menggapai keimanan seperti yang telah diriwayatkan.

Pokoknya, niat dan batasan itu perlu kita jaga dan disiplinkan.

Diulangi, niat dan batasan perlu kita disiplinkan.

Peringatan Kedua

Islam sangat prihatin dan memerintahkan agar umatnya mempunyai satu identiti yang tersendiri, yang mana cukup berbeza dengan identiti umat yang lain. Oleh kerana itu, kita dapat lihat bukan sahaja dari segi penghayatan akidah, penghayatan ibadah, malah juga dari segi muamalah, akhlak dan sebagainya, kita memang berbeza berbanding mereka. Dalam erti kata lain, umat Islam tidak boleh mencampuradukkan akidah dan peribadatan agamanya dengan akidah dan peribadatan agama lain.

Firman Allah :

“Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah, dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Bagi kamu agamamu, bagi aku agamaku,"

(Surah al-Kafirun)

Begitu juga dengan penampilan peribadi umat Islam, yang tidak boleh sama dengan umat lain dalam hal-hal yang bersifat individu contohnya berpakaian dari segi penutupan aurat, makanan dan minuman dari segi halal haram, akhlak, pergaulan dari segi kebebasan dan sebagainya.

Kita tidak dapat meniru, apatah lagi untuk menyerupai.

Kerana apabila kita menirunya, seolah-olah kita telah mengenepikan hukum Islam.

Penutup

Jadi, kita sama-sama beringatlah ya?

Kepada kalian umat Islam yang sedang mabuk dan tenggelam dalam arus cinta dan kasih sayang, dan sedang menanti kehadiran tarikh keramat dan hari istimewa tanggal 14 Februari itu, aku berpesan supaya kita sama-sama mengingatkan diri kita dengan ayat-ayat Allah. Kerana bagi aku, sambutan itu hanya mendekatkan kita dengan bibit-bibit dan bintik-bintik kecil penzinaan.

Apa kata, kita sama-sama kita tanamkan rasa cinta dan sayang kita pada Rasulullah? Aku kira, menyibukkan diri untuk menghias sepanduk dan berlatih untuk perarakan maulud nabi yang akan tiba kelak lebih seronok berbanding sambutan yang satu tadi.

Nota kaki :

Aku tidak berani mengatakan ianya haram untuk disambut.

Cuma aku berani katakan, yang ianya dilarang untuk disambut oleh umat Islam.

Hal ini kerana, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) ada mengeluarkan satu kenyataan media (klik sini), yang mana merujuk kepada Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam Malaysia ke-71 (22 - 24 November 2005) memutuskan bahawa amalan merayakan hari tersebut tidak pernah dianjurkan dalam Islam.

Tambahan lagi, roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang dalam Islam.

Sekian, peringatan untuk hari kasih sayang.

Ingat, bagi kita, agama kita.

Wallahu'alam.