Hari Kasih Sayang?

Alhamdulillah.

Aku cukup bersyukur apabila orang kedua kuat dalam negara kita melontarkan pandangan (mungkin lebih baik disebut kenyataan) berkaitan sambutan hari valentine menurut pandangan Islam dalam saluran media buletin utama malam semalam (12 Februari 2011).

Kerana kadang-kadang (atau kebiasaannya?), kita lebih mudah menerima apa yang orang berpangkat tinggi katakan berbanding apa yang sudah lama sering diingatkan oleh para ustaz dan ustazah ketika kita di bangku sekolah dulu, berkaitan sambutan hari tersebut menurut Islam.

Baik, hari ini aku tidak berani mengulas panjang.

Maka, aku tulis sedikit sebagai peringatan.

Peringatan Pertama

Sebagai seorang yang berpegang pada kalimah tauhid, kita diseru malah diperingatkan, untuk saling kasih-mengasihi antara satu dengan yang lain. Tidak cukup dengan itu, kita diajar untuk sentiasa menanamkan benih-benih kasih dan sayang dalam diri masing-masing, yang mana pertama sekali adalah kepada Allah, kemudian kepada Rasulullah, keluarga dan kaum kerabat baginda, golongan alim, kepada ibu bapa, keluarga, saudara seakidah, sanak saudara, malah kawan-kawan.

Lihatlah betapa Islam sangat menitik beratkan soal kasih sayang sesama manusia, sehingga ada sebuah hadis Rasulullah yang menyangkut-pautkan soal kasih sayang dengan perkara pokok yang penting dalam kehidupan kita, iaitu keimanan.

Sabda Rasulullah :

“Tidak seorangpun di antara kamu yang beriman, sehingga kamu mengasihi orang lain, sebagaimana kamu mengasihi diri kamu sendiri,”

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Justeru, Islam sama sekali tidak menghalang malah menyeru umatnya untuk berkasih sayang. Apatah lagi apabila mengasihi orang lain sebagaimana kita mengasihi diri kita sendiri itu adalah merupakan antara kunci untuk menggapai keimanan seperti yang telah diriwayatkan.

Pokoknya, niat dan batasan itu perlu kita jaga dan disiplinkan.

Diulangi, niat dan batasan perlu kita disiplinkan.

Peringatan Kedua

Islam sangat prihatin dan memerintahkan agar umatnya mempunyai satu identiti yang tersendiri, yang mana cukup berbeza dengan identiti umat yang lain. Oleh kerana itu, kita dapat lihat bukan sahaja dari segi penghayatan akidah, penghayatan ibadah, malah juga dari segi muamalah, akhlak dan sebagainya, kita memang berbeza berbanding mereka. Dalam erti kata lain, umat Islam tidak boleh mencampuradukkan akidah dan peribadatan agamanya dengan akidah dan peribadatan agama lain.

Firman Allah :

“Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah, dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Bagi kamu agamamu, bagi aku agamaku,"

(Surah al-Kafirun)

Begitu juga dengan penampilan peribadi umat Islam, yang tidak boleh sama dengan umat lain dalam hal-hal yang bersifat individu contohnya berpakaian dari segi penutupan aurat, makanan dan minuman dari segi halal haram, akhlak, pergaulan dari segi kebebasan dan sebagainya.

Kita tidak dapat meniru, apatah lagi untuk menyerupai.

Kerana apabila kita menirunya, seolah-olah kita telah mengenepikan hukum Islam.

Penutup

Jadi, kita sama-sama beringatlah ya?

Kepada kalian umat Islam yang sedang mabuk dan tenggelam dalam arus cinta dan kasih sayang, dan sedang menanti kehadiran tarikh keramat dan hari istimewa tanggal 14 Februari itu, aku berpesan supaya kita sama-sama mengingatkan diri kita dengan ayat-ayat Allah. Kerana bagi aku, sambutan itu hanya mendekatkan kita dengan bibit-bibit dan bintik-bintik kecil penzinaan.

Apa kata, kita sama-sama kita tanamkan rasa cinta dan sayang kita pada Rasulullah? Aku kira, menyibukkan diri untuk menghias sepanduk dan berlatih untuk perarakan maulud nabi yang akan tiba kelak lebih seronok berbanding sambutan yang satu tadi.

Nota kaki :

Aku tidak berani mengatakan ianya haram untuk disambut.

Cuma aku berani katakan, yang ianya dilarang untuk disambut oleh umat Islam.

Hal ini kerana, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) ada mengeluarkan satu kenyataan media (klik sini), yang mana merujuk kepada Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam Malaysia ke-71 (22 - 24 November 2005) memutuskan bahawa amalan merayakan hari tersebut tidak pernah dianjurkan dalam Islam.

Tambahan lagi, roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang dalam Islam.

Sekian, peringatan untuk hari kasih sayang.

Ingat, bagi kita, agama kita.

Wallahu'alam.

0 Komen:

Post a Comment