Merinduimu Rasulullah

Muhammad sallallahu 'alaihi wa sallam.

Setiap kali apabila kita membuka lembaran sejarah, menyoroti setiap langkahan kehidupan baginda, kita sedia faham akan segala dugaan yang baginda tempuhi untuk meyebarkan kalimah tauhid, menyebarkan Islam di seluruh alam.

Betapa dugaan berupa tentangan, baik dari mulut yang memaki hamun, batu-batuan yang dilontar, malahan juga tawaran berupa pangkat dan wanita, semuanya dibiarkan berlalu bagaikan angin. Kesabaran dan gantung harap kepada Allah menjadi benteng kuat baginda. Semua tawaran dinafikan dan diketepikan, semata-mata untuk menyampaikan kalimah Allah di bumi.

Berbicara tentang Rasulullah.

Cukup banyak sudut dalam diri baginda yang dapat kita jadikan sebagai contoh ikutan dan teladan. Baik sebagai seorang anak, seorang sahabat kepada temannya, seorang ayah kepada anak-anaknya, seorang saudara kepada saudara lainnya, malahan juga sebagai seorang pemimpin dan ketua kepada rakyatnya.

Kerana jerih payah baginda dan sahabat menyampaikan Islam dengan berbekalkan ketaqwaan kepada Allah, kita hari ini berjalan di atas muka bumi dengan agama kebenaran, kita menerima cahaya Islam, dan kita bergerak sebagai seorang Islam.

Mengenangkan cinta dan sayang baginda kepada umatnya di saat baginda sedang bermati-matian bertarung dengan sakaratul maut, sempat lagi baginda bertanyakan kepada Jibrail perihal umatnya di akhirat kelak. Dan apabila seorang sahabat mendekatkan telinganya dengan mulut Rasulullah, terdengar baginda mengungkapkan kata ummati sebanyak tiga kali. Sehingga begitu dalam sekali cinta baginda terhadap kita.

Namun, seringkali kita leka dan lalai.

Segala pengorbanan yang baginda berikan, malah nyawa baginda sendiri yang dijadikan taruhan semata-mata untuk menegakkan Islam, seringkali tidak kita kenang dan hargai. Seringkali kita terlupa untuk menyampaikan hanya selawat dan doa kita kepada baginda. Sepertinya kita ini, apakah kita layak untuk menjadi umat baginda?

Sungguh, ucapan yang ringan dan tidak memerlukan pengorbanan yang perit seperti yang dialami oleh baginda dalam berdakwah itu pun mudah kita lupa dan lalai untuk mengucapkannya.

Ya, begitu besar pengorbanan Rasulullah.

Betapa mudah pula kita untuk melupakan baginda.

Maka selayaknya bagi jiwa-jiwa yang mengaku dirinya sebagai umat Muhammad, sama-samalah kita melaksanakan hijrah kita untuk lebih mencintai Rasulullah. Perbanyakkanlah selawat kita kepada baginda, dan perbanyakkanlah juga amalan-amalan sunnah yang baginda anjurkan. Sesungguhnya, segala kebaikan itu hadirnya daripada Allah jua.

Dan selayaknya juga bagi kita yang ingin memperbaharui rasa cinta dan keimanan kita kepada Allah dan Rasulullah khususnya, dan juga kepada kita yang ingin berubah ke arah yang lebih baik, maka jangan kita lambat-lambatkan hijrah kita.

Semoga sambutan Maulud Nabi pada kali ini benar-benar memberikan manfaat kepada kita semua khususnya dalam meningkatkan kefahaman kita terhadap agama Islam yang syumul sekaligus menanamkan rasa cinta kita kepada Allah dan Rasul-Nya.

Mari sama-sama berselawat :

"Ya Allah, Limpahkanlah selawat ke atas Muhammad dan ke atas keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau limpahkan selawat ke atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan keluarga muhammad, sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung,"

Sekian.

Salam Maulidurrasul dari saya.

Wallahu'alam.

0 Komen:

Post a Comment