Nikmat Dan Musibah

Ah, kehilangan momentum menulis seminggu dua ini menyebabkan aku sedikit kaku untuk menekan butang create new post dan papan kekunci. Aku agak, seperti biasa aku akan mulakan proses penghapus-kakuan ini dengan read and paste (bukan copy and paste) beberapa petikan kisah dan cerita hasil dari beberapa sumber bacaan.

Terimalah, antara nikmat dan musibah.

Seorang pemuda menjaga kambing-kambing peliharaannya dengan menunggang seekor kuda. Kemana-mana dia pergi untuk memastikan keadaan kambing peliharaannya dalam keadaan yang baik, dia akan bergerak dengan kudanya. Suatu hari, kuda kesayangannya hilang dari kandang. Puas pemuda itu mencari namun tidak dijumpa.

"Ayah, kuda kesayangan saya hilang," Adunya kepada si ayah.

"Tidak mengapa, pasti ada hikmahnya," Jawab ayahnya tenang.

"Apalah hikmahnya," Bisik hati pemuda.

Selang beberapa hari, tanpa disangka-sangka kuda kesayangannya itu pulang tanpa ada cacat cela sedikitpun. Sihat, dan bukan itu sahaja, banyak kuda-kuda liar yang lain bersama-sama kuda tersebut pulang ke tempat asalnya.

"Ayah, kita sungguh bernasib baik. Sekarang kita sudah ada beberapa ekor kuda. Kuda kita bertambah," Pemuda tersebut bersuara gembira.

Si ayah tenang seperti biasa.

"Belum tentu kita bernasib baik anakku. Apa yang pasti, semua ini insyaAllah pasti ada hikmahnya," Kata ayahnya tenang.

Si pemuda terus tertanya-tanya.

Setiap hari pemuda tersebut asyik dengan kuda-kuda barunya. Kesemuanya sedang diusahakan untuk dijinakkan. Ketika sedang melatih salah seekor daripada kudanya, pemuda tersebut terjatuh lalu terpatah kakinya.

"Malang sungguh nasib saya ayah. Apalah gunanya kuda yang banyak dengan keadaan kaki saya yang patah seperti sekarang," Rungut pemuda tersebut.

Ayah tetap seperti biasa.

"Tidak mengapa anakku. Janganlah bersedih. Apa yang menimpa dirimu insyaAllah pasti ada hikmah," Jawabnya.

"Apa hikmahnya ayah? Sekarang saya tidak boleh berjalan lagi. Kuda-kuda kita akan terbiar tanpa penjagaan dan tidak diberi makan," Balas anaknya.

Beberapa hari kemudian, kampung mereka diserang oleh sekumpulan penjahat. Selain merompak harta benda penduduk, mereka turut menangkap semua lelaki muda untuk dilatih sebagai ahli kumpulan mereka. Semua lelaki muda di kampung tersebut ditangkap, kecuali seorang.

Pemuda tadi, dia tidak ditangkap kerana tiada upaya berjalan.

"Ayah, sekarang saya sedar, apa yang tersirat di sebalik kata-kata ayah. Semua yang berlaku memang ada hikmahnya," Bisik pemuda tersebut.

Ibrah dari kisah ini, adalah perihal peri penting husnuzon (bersangka baik) dalam kehidupan kita. Lumrahnya, andai musibah datang menimpa kita, kita mula bersangka buruk, dan sebaliknya. Sedangkan, dalam al-Quran ada tercatat :

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.

(Surah al-Baqarah ayat 216)

Jadi, bersangka baiklah selalu.

Nota kaki :

Alhamdulillah, cuti teramat panjang yang dikhabarkan sehingga bulan sembilan kelak dapat aku isi dan manfaatkan untuk mengajar budak-budak kecil (taknak sebut anak-anak, sebab aku dengan mereka pun bertaraf abang).

Diterima sebagai guru KAFA (Kelas Asas Fardhu Ain) di Sekolah Kebangsaan Pujut Corner mungkin peluang untuk aku belajar bagaimana untuk memberi. Bukan hanya kepada budak-budak, tetapi juga kepada sekolah dan masyarakat.

Result sudah keluar. Tidaklah cemerlang dan tidaklah tidak. Cuma sederhana. Apa-apapun, perjalanan (sungguh) masih panjang, dan mudah-mudahan setiap langkahan ini senantiasa diiringi dengan redha dan maghfirah-Nya. Ameen.

Upcoming event, Introduction To Usrah (Kolej).

Sekian.

Wallahu'alam.

0 Komen:

Post a Comment