Ingatlah Dia Sepanjang Waktu

Sedikit tulisan, untuk pedoman.

Mutiara ibrah yang aku kutip pada PMGS yang lepas.

"Sebelum memulakan perkongsian, ustaz meminta kita semua untuk menyanyikan sebuah lagu yang boleh membangkitkan semangat beliau untuk berceramah. Diminta semua untuk menyanyi dengan semangat," Ujar saudara pengerusi majlis.

Maka semua peserta dan para fasilitator bergabung suara menyanyi bersama-sama sebuah lagu tema untuk program tersebut, iaitu sebuah lagu nyanyian Faizal Tahir yang bertajuk Gemuruh. Kami semua menyanyi dengan penuh gemuruh di jiwa.

Nyanyian dan suara kami memang kuat, padu.

Menyahut cabaran meniup semangat kepada penceramah.

Akhirnya, pengerusi mengucapkan terima kasih kepada semua atas semangat yang ditunjukkan ketika menyanyi tadi. Ustaz penceramah hanya tersenyum. Lalu kemudian mikrofon diserahkan kepada penceramah untuk memulakan sesi ceramahnya.

Bermula dengan ucapan salam, ustaz kemudiannya mengucapkan setinggi-tinggi rasa syukur atas nikmat pertemuan ini, dan kemudiannya melafazkan selawat keatas rasulullah, keluarga dan sahabat baginda.

Kemudian, beliau mula menyoal.

"Siapa antara kamu di sini, yang ketika menyanyikan lagu gemuruh dengan penuh bersemangat tadi, dia ingat akan Allah?" Soal ustaz kepada setiap kami yang mendengar.

"Sila angkat tangan," Kami disuruh membuat pengakuan.

Lantas, para peserta dan fasilitator saling pandang-memandang antara satu sama lain, ada riak senyum, takut dan menyesal. Lalu, lantaran terasa begitu berat untuk mengangkat tangan, hampir semua kami yang mendengar menundukkan kepala masing-masing, sebagai jawapan balas untuk menafikan soalan ustaz.

Kesimpulannya, kita mudah leka.

Mudah sangat-sangat.

Sebut sahaja tentang hiburan, diajak berhibur, berseronok dan sebagainya, sudah cukup untuk melekakan kita dari mengingati Allah. Jadi tanya diri kita, apakah perlakuan kita sehari-hari serupa bikin dengan janji yang telah kita lafazkan dalam iftitah?

Wallahu'alam.

Muhasabah bersama :

Di mana Allah dihati kita?

Dalam kita terlalu sibuk memikirkan seberapa banyak tugasan belajar, kerja dan program yang bertimbun dan perlu kita siap dan segerakan, di mana pula kesibukan kita untuk mengingati Allah, tanggungjawab wajib dan sunat yang perlu kita siap dan segerakan, soal redhanya Allah dengan setiap tingkah kita, hatta kematian yang bakal dijemput?

Tanpa sedar, begitu mudahnya kita melupakan Allah.

Sedangkan, setiap saat Allah ingat akan kita.

Allahumma ahyina bil iman.

Wa amitna bil iman.

0 Komen:

Post a Comment