Sekitar PMGS 2011

Alhamdulillah.

Pada 22 hingga 24 april yang lepas, program Perkampungan Menara Gading Sarawak 2011 (PMGS 2011) bahagian Miri berjaya dilaksanakan. Tiada lafaz yang lebih layak dilafazkan melainkan setinggi-tinggi puji dan syukur kehadrat Allah, kerana dengan izin dan rahmat-Nya jugalah perjalanan program ini berjalan dengan lancar.

Bermedankan Kolej Tun Datu Tuanku Haji bujang, surau al-Hidayah yang kini sepi dan suram daripada apa-apa aktiviti lantaran kehadiran sebuah surau baru yang lebih gah, seolah-olah seperti kembali terang dan dihidupkan semula dengan aktiviti-aktiviti yang dianjurkan seperti latihan dalam kumpulan dan sebagainya.

Seramai empat puluh dua orang peserta telah mendaftarkan diri untuk program ini. Aku tertarik untuk berkongsi bersama kalian tentang nisbah peserta ikhwan berbanding peserta akhawat pada program ini, iaitu 1 : 5. Seolah telah disusun, bilangannya memang tepat, iaitu tujuh ikhwan dan tiga puluh lima akhawat.

Syukur, Allah turunkan sesuatu seperti itu, supaya kami sentiasa muhasabah.

Dibawah adalah sedikit gambar sekitar program.













Akhir kata, jutaan terima kasih dan juga tahniah kepada para penganjur, sahabat dan sahabiah fasilitator dan ahli jawatankuasa, para penceramah jemputan dan sesiapa sahaja yang terlibat menjayakan program ini samada secara langsung mahupun tidak.

Sesungguhnya, tiada apa yang kita harapkan melalui program ini, melainkan redha Allah semata-mata. Semoga kami, dan adik-adik yang disisipkan dengan tarbiah sepanjang berkampung di sana, sentiasa dalam peliharaan Allah apabila melangkahkan kaki ke menara gading kelak, dan sentiasa berjalan di landasan yang benar sehingga dicabutkan roh dari jasad.

Sekian, sama-sama untuk kita ingatkan :

"Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara ; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk,"

(Surah Ali Imran ayat 103)

"Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?"

"(iaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui,"

"Nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai ; dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam jannah 'Adn. Itulah keberuntungan yang besar,"

(Surah as-Saff ayat 10, 11 dan 12)

Wallahu'alam.

0 Komen:

Post a Comment