Selamat Bertanding Secara Sihat

Alhamdulillah.

Urusan program Perkampungan Menara Gading 2011 boleh aku katakan siap dalam enam puluh peratus. Sekarang, sebagai yang bertanggungjawab mengurus soal promosi dan pendaftaran peserta, aku hanya perlu menunggu feedback dari pihak sekolah akan senarai nama peserta yang akan turut serta. Mudah-mudahan, segalanya Allah permudahkan urusan sepanjang sebelum, semasa dan selepas program kelak.

Lama betul aku tak tulis sesuatu kat sini ya?

Taknak mukaddimah panjang. Jom, aku kongsi sebuah kisah benar.

Pada suatu maghrib-isyak yang hening, aku sedang layan perlawanan bola sepak antara dua pasukan entah-aku-tak-berapa-nak-ingat. Sedang nafsu aku penuh perasaan pada melayan perlawanan tersebut, ayah aku mengajak keluar.

"Ke siney abah?" Aku soal.

"Kawan abah ngajak ke majlis makan malam. Area epot sia," Ayahku balas.

"Sikmok lah abah, mok rilek rumah jak," Aku menolak.

"Hm, yalah kitakurang, sikda kerja lain nak dipolah. Nangga tv jak kerja," Kata ayah aku, ada nada sinis disitu. Telinga aku pun sedikit nyilu.

Lalu, entah kenapa, hati aku terasa lembut untuk ikut serta. Terus terang aku katakan, bahawa aku bukanlah jenis yang kuat keluar untuk tujuan majlis-majlis sebegini. Tambahan pula, ayah aku mengatakan bahawa majlis itu dihadiri oleh orang-orang besar. Biasanya kalau diajak, kaki aku mudah mengeras, menolak untuk pergi. Namun, sebaliknya berlaku pada hari tersebut.

Dalam lebih kurang lima belas minit, kami pun sampai di tempat parkir.

Keluar sahaja dari kereta, aku mula perasan hairan.

Mengapa majlis yang dihadiri oleh orang-orang besar menurut ayahku tadi ini, diadakan di kawasan yang jauh dari pandangan umum, dan perjalanan kaki tiga ratus meter ke tempat majlis, penuh dikelilingi oleh lalang-lalang?

Sampai di tempat majlis, aku melihat ramai orang sedang makan minum. Yang duduk di sebelah hadapan, aku agak pasti orang besar yang ayahku katakan tadi. Di sudut yang lain, aku lihat ramai pekerja yang sedang sibuk mengurus makanan dan minuman untuk disajikan kepada para hadirin. Dan yang paling jelas, ada seorang deejay yang mengepalai mikrofon sebelum diserah kepada orang yang seterusnya. Hebat lenggok katanya.

Lalu kami yang datang lambat pun makan.

Sesudah makan minum, kami duduk di satu sudut sambil bersembang.

Tidak lama kemudian, deejay yang mengepalai mikrofon tadi memulakan lenggok bicara. Dengan ucapan selamat datang, selamat menjamu selera dan sebagainya, dia kemudian mempersilakan seorang orang besar untuk menyampaikan ucapan.

Aku pun pasang telinga untuk khusyuk mendengar.

Lalu apabila mendengar ucapan salam pertama dan isi ucapannya kepada para hadirin, aku seperti sudah mengagak. Ternyata, bahawa aku sekarang sedang berada di dalam satu majlis makan malam dan barbeque untuk sebuah jemaah, atau senang aku katakan sebagai parti, antara pemimpin (orang-orang besar yang hadir) dan juga ahli penyokong dan pengikutnya.

Sesudah orang besar ini berucap, tiba giliran orang besar yang seterusnya. Yang tadi lelaki, kali ini pula seorang wanita, merupakan salah seorang pemimpin wanita jemaah mereka, namun di kawasan yang berbeza. Ucapan demi ucapan diteruskan, sehingga mikrofon kembali kepada deejay.

Oh, aku perasan lupa barangkali.

Bahawa sekarang negeri tanah kelahiranku sedang dalam musim pilihanraya.

Dan aku, yang awalnya menganggap majlis malam itu hanyalah majlis makan malam biasa, secara tidak langsung turut disembur dengan kata pembakar semangat, juga cemuhan demi cemuhan kepada kumpulan jemaah yang lain, supaya kami yang hadir malam itu mengundi mereka.

Kuat semacam sorakan dari para hadirin.

Aku tenang, namun dalam hati, aku ketawa serta geram.

Ketawa kerana aku tak cukup umur lagi untuk mengundi.

Yang geramnya, mengapa perlu mencemuh dan memburukkan jemaah lain untuk meraih undian? Itu yang tidak kena semacam. Ha, dan yang aku tiba-tiba naik geram bab memburukkan jemaah lain tu aku tak tahu. Aku tak berdaftar lagi, jadi aku tidak berpihak kepada sesiapa. Cumanya, aku tak suka dengan sikap memburuk-burukkan itu.

"Abah, ju balit? panas telinga mek dah," Aku bertanya.

"Ok, jum. Iboh lupak aek mineral ya," Ayah mengiyakan, pantas.

Akhirnya, tamatlah kisah majlis aku malam itu.

Maaf, dialog dalam bahasa Sarawak.

Sekian, ucapan aku untuk parti yang bertanding, selamat bertanding secara sihat. Dan kepada para pengundi yang berdaftar, selamat mengundi pada tarikh yang akan datang. Mengundilah, kerana tangan anda yang mengundi, akan menentukan masa depan anda sendiri. Aku tak boleh lagi, kerana aku masih jagung yang mentah.

Wallahua'lam.

0 Komen:

Post a Comment