Mutiara Isra' Mikraj

Bismillah.

Firman Allah :

"Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari al-Masjidil Haram ke al-Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui,"

(Surah al-Isra' ayat pertama)

Maka hadirlah saat memperingati peristiwa bersejarah ini.

Dari seorang guru, usrah-usrah, hatta masjid-masjid dan surau-surau, semuanya ketika ini sedang sibuk memperingatkan sekalian umat, tentang mutiara ibrah dari peristiwa isra' mikraj, yakni perjalanan luar biasa dan pertemuan agung seorang kekasih dengan Kekasihnya.

Aku agak, ramai kita sudah sedia maklum akan ibrah dan mutiara yang bernilai terkandung dalam peristiwa isra' mikraj. Tiada satu pun perkara yang mustahil bagi Allah, yang sesungguhnya Maha Berkuasa atas segala sesuatu.

Kun fayakun, maka dia memperjalankan Rasulullah.

Kemudian Rasulullah dipertontonkan sepanjang perjalanan bertemu Allah dengan peristiwa dan keadaan yang sangat dahsyat ditimpakan kepada umat manusia yang ingkar akan arahan-Nya, tidak lain iaitu seksaan yang diterima di dalam neraka jahannam.

Cinta Bura' seekor binatang syurga terhadap Rasulullah.

Perempuan berbongkok tiga menahan Rasulullah.

Begitu juga baginda diganggu oleh jin ifrit.

Dan banyak lagi.

Namun sahabat sekalian, aku teringin membawa kita semua untuk sama-sama menyoroti ibrah yang satu ini : Cinta Bura' terhadap Rasulullah. Dan cuba kita banding diri kita sendiri akan sejauh mana cinta kita pada Rasulullah, dan berapa kerap pula hati kita dalam kehidupan sehari-hari ini, ingat akan baginda.

Maka Jibril pun pergi ke syurga.

Jibril melihat di dalam syurga terdapat sekumpulan haiwan yang kecil sedikit dari kuda dan besar sedikit dari keldai, bersama-sama di dalam satu kawanan. Namun, di antara ramai-ramai itu, seekor mengasingkan diri dan duduk berseorangan.

"Mengapa engkau berseorangan wahai Bura'?" Tanya Jibril.

"Aku sangat rindu dengan Muhammad," Jawab Bura'.

Maka Bura' yang tersangat merindui Rasulullah, yang sepanjang hayatnya tidak pernah melihat kujur tubuh baginda dan sekadar mendengar sahaja nama baginda yang sentiasa disebut-sebut di langit sana, diberi keistimewaan untuk bertemu Muhammad di dunia, dipilih sebagai kenderaan untuk membawa baginda bertemu Allah.

Ringkaskan cerita, sampai di dunia, Bura' menanti kehadiran Muhammad. Dan ketika Rasulullah ingin menaiki tunggangan itu, Bura' tidak membenarkan. Sehingga diberitahu bahawa Muhammadlah yang ingin menunggangi Bura', barulah haiwan syurga itu membenarkan.

Itu kisah cintanya Bura' dengan Muhammad.

Dan bagaimana pula kita?

Yang mengaku terang-terangan sebagai umat baginda Rasulullah ini, sejauh mana cinta dan kasih kita pada Rasulullah. Jadi, ni cerita sekadar ingin menyampaikan kepada kalian sahabat, untuk sama-sama kita tingkatkan rasa kasih kita pada baginda. Bagaimana? Tidak lain, iaitu dengan memperbanyakkan amalan sunnah yang baginda ajarkan.

Dan janganlah pula rasa cinta kita pada baginda berlaku secara bermusim. Mula-mula pada peristiwa sempena maal hijrah, kemudian isra' mikraj, kita ingat pada baginda, dan amalan sunnah pun turut bertimbun. Kemudian apabila cerita sudah senyap dibawa masa, yang sunnahnya pula sepatah haram tak nampak.

Apakah begitu tanda cinta kita sebagai umat baginda?

Akhiru kalam.

Selamat menghayati isra' mikraj selamanya di dalam hati kita.

Dan selamat menyemai benih cinta pada Rasulullah.

"Ummati, ummati, ummati,"

0 Komen:

Post a Comment