61 : 2 - 3

Bismillah.

Bila mentadabbur surah as-Saff, rasa seperti ditembak dengan jarum yang sangat tajam. suatu ketika, kita menasihati sahabat kita supaya sentiasa bersangka baik dengan Allah dalam apa-apa perkara, baik susah atau senang, baik kita diuji dengan masalah mahupun nikmat.

Allah berfirman :

"Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?"

"Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan,"

(Surah as-Saff ayat 2 dan 3)

Minggu yang lepas, baru diuji dengan ujian yang sedikit.

Sesuatu yang sangat-sangat diinginkan, namun atas aturan Allah jua, yang sangat-sangat diinginkan tidak berdaya diperoleh. Senang sahaja untuk kita memberitahu supaya bersabar dan bersangka baiklah dengan apa-apa yang telah Allah aturkan, kerana sesungguhnya itulah yang terbaik untuk kita.

Namun, apabila terkena dengan batang hidung sendiri, ya Allah, sungguh aku malu. Sesungguhnya belum cukup kuat, malah sangat-sangat lemah sangka baik aku pada-Mu. Sungguh aku malu, kerana aku melanggar perintahmu, untuk mengerjakan apa yang telah diperkatakan.

Syukur ada sahabat disisi yang tolong ingat dan menyedarkan.

Syukur alhamdulillah.

"Ya Allah, dosaku menggunung, ampunkanlah ya Allah, baik yang disengajakan mahupun tidak. Jauhkanlah aku dari bersangka buruk kepada-Mu dan hamba-hamba-Mu. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui akan segala sesuatu, dan Engkau juga yang mengetahui akan apa yang terbaik buatku,"

Ameen ya Rabb.

0 Komen:

Post a Comment