Persediaan Ramadhan

Sekarang, kita sedang dalam bulan Syaaban.

Lagi sedikit masa, kita akan masuk Ramadhan.

Kebiasaannya, kita bila sedar bahawa kehadiran bulan Ramadhan semakin menghampir, maka secara automatiknya minda sekaligus jasad kita yang bergerak mengikut minda mula memikirkan segala persediaan yang perlu untuk menyambut (atau lebih sesuainya menghadapi) bulan tersebut. Kalau betullah apa yang aku katakan, alhamdulillah.

Pertama, latihan perut.

Aku yakin ramai antara kita sekarang, sedang melatih perut.

Bila sudah dekat bulan puasa ni, tahap kerajinan untuk puasa sunat hari isnin dan khamis mula meningkat, melatih perut supaya tidak mengalami kejutan budaya apabila bermulanya puasa wajib kelak. Latihan perut ini, sangat perlu terutamanya kepada kita-kita yang mudah mengalami gastrik apabila tidak makan dan minum dalam satu jangka masa yang panjang.

Kedua, mungkin kita sedang merapatkan diri dengan al-Quran.

Kita membuat perancangan, mengira bilangan mukasurat yang akan dibaca setiap hari dan mungkin sedang berlatih untuk melihat sejauh mana maksimumnya stamina kita membaca al-Quran pada satu-satu masa. Targetnya, supaya berhasil mengkhatam sekali atau dua kali ataupun lebih al-Quran pada bulan tersebut.

Seterusnya, mungkin kita sedang berlatih memperbanyakkan zikir kita, supaya kelak apabila ada sahaja masa yang terluang dalam bulan puasa, kita boleh isikan dengan zikrullah. Latihan solat-solat sunat, latihan menginfakkan harta ke tabung masjid, dan banyak lagi.

Namun, dalam kita melatih diri kita supaya terbiasa dengan amalan-amalan tersebut pada bulan ramadhan kelak, kadangkala kita terlepas pandang beberapa amalan yang juga perlu untuk kita biasakan diri.

Pertama, latihan mulut.

Mulut kita ini kawan-kawan, termasuk diri aku sendiri (astaghfirullah), banyak sangat buat dosa. Bila nampak kenalan kita sedang duduk sembang, entah apa topik yang sedang dibualkan, kita pun turut ikut sama. Dan ketika itu, tidak cukup kita mengikuti perkembangan bicara mereka, kita malah membuka topik baru untuk dibualkan.

Tidak cukup dengan kehangatan topik yang kita buka, kita panaskan pula suasana sembang pada ketika itu dengan menceritakan perihal orang lain, membuka aib-aib yang sepatutnya tidak dicerita dan diperkatakan.

Kita memakan daging saudara kita sendiri, kawan-kawan.

Maka pada ketika kita sedang menunggu hadirnya bulan ramadhan yang mulia, dalam bulan syaaban ini, mari kita latih mulut kita. Nanti bila dah masuk bulan ramadhan, kita asah lagi latihan kita, dan dengan izin Allah jua, tidaklah kita terlepas kata sepanjang bulan tersebut dan juga pada hari-hari yang mendatang.

InsyaAllah.

Seterusnya, latihan menutup aurat.

Baik lelaki dan perempuan, kita latih diri kita supaya sentiasa menutup aurat, dalam apa-apa keadaan sekalipun. Kemudian, kita asah lagi sikap itu sepanjang bulan ramadhan kelak, dan insyaAllah dengan izin Allah jua, dengan keberkatan dalam bulan penuh barakah itu, kita mampu kekalkan sehingga masa ajal datang menjemput.

Lagi, latihan pergaulan.

Kalau sebelum ini, kadar kerapatan kita tersangat tinggi, terutama sekali antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram, apa kata kita berlatih untuk kurangkan kadar tersebut sebelum kehadiran bulan ramadhan kelak.

Bukankah kerapatan yang tinggi bagi pasangan ajnabi itu boleh menyebabkan zina hati? Dan apakah kita mahu masa ibadah kita sepanjang bulan ramadhan kelak banyaknya dipenuhi dengan zina hati? Naudzubillahi min dzalik.

Dan banyak lagi persiapan yang boleh kita lakukan sebenarnya.

Sama-samalah kita beringat.

Akhiru kalam, kita percaya bahawa setiap amalan kebaikan yang dilakukan sepanjang bulan ramadhan itu, pahalanya akan Allah gandakan dengan gandaan yang banyak, bukan? Jadi bagaimana pula halnya dengan kejahatan? Tidak mustahil bagi Allah untuk melipatgandakan juga dosa kejahatan itu, bukan?

Jadi untuk ramadhan kali ini, marilah usahakan yang terbaik. Perbanyakkanlah amalan kebaikan dengan mengharapkan keredhaan Allah, dan jauhkanlah perkara yang lagha. Sesungguhnya Allah mengira setiap sesuatu yang kita lakukan, hatta yang zahir mahupun tersembunyi.

Semoga Allah terima amal ibadah kita.

Ameen.

0 Komen:

Post a Comment