Bonus Ramadhan



Salam Ramadhan.

Ilustrasi komik, ihsan daripada Datin Haziqah Hamzah.

Masuk hari ni, dah empat hari kita berpuasa. Jadi nak tanyalah kepada pembaca budiman sekalian, bagaimana puasa kita setakat ini? Apa khabar iman, apa khabar ibadah, apa khabar amalan-amalan yang perlu kita jauhi dan apa khabar amal-amal yang perlu kita perbanyakkan? Aku doakan, semoga sejahtera semuanya.

Semalam, usai solat tarawih empat rakaat, tok imam di masjid ar-Rayyan (masyarakat bandaraya Miri sahaja yang tahu) bangun dan memperdengarkan sedikit mutiara hadis berkenaan fadhilat puasa di bulan Ramadhan.

Sabda Rasulullah :

"Terdapat tiga jenis orang yang doa mereka tidak ditolak ; Doa daripada orang yang berpuasa sehinggalah dia berbuka puasa, imam (penguasa) yang adil, dan orang yang dizalimi yang kerana doanya itu Allah mengangkatnya melepasi awan dan membuka untuknya pintu-pintu langit dan Allah berfirman : "Aku bersumpah demi kemuliaan-Ku, sesungguhnya Aku pasti menolongmu walaupun pada suatu masa nanti,"

(Hadis riwayat Abu Hurairah)

Mulianya Ramadhan, tidak seperti bulan-bulan yang lain.

Aku pasti kalau kita dalami kitab-kitab sahih yang membicarakan tentang fadhilat-fadhilat bulan Ramadhan, hatta pencarian di laman sesawang Google yang tak pasti sahih lagi sekalipun, maka kita akan dapati begitu banyak fadhilat dan keistimewaan yang Allah sediakan buat kita yang berpuasa.

Dari sekecil-kecil amalan, sehinggalah kepada amalan-amalan yang sunat dan wajib, Allah akan gandakan pahala kebaikannya kepada para perilakunya. Jangan katakan ibadah, hatta bau mulut orang yang berpuasa pun di sisi Allah, lebih wangi daripada haruman kasturi.

Banyak.

Tanda cintanya Allah pada kita.

Bila difikirkan, tidak ada bulan lain yang Allah kurniakan kelebihan seumpama ini melainkan bulan Ramadhan. Ianya adalah bonus besar, yang hanya dikurniakan dalam bulan Ramadhan. Maka sangat rugilah bagi kita-kita yang tidak menghidupkan Ramadhan kita.

Sekadar sedikit perkongsian pada panas mentari hari jumaat (di Miri), hidupkanlah Ramadhan kita dengan pengisian-pengisian yang bermanfaat. Janganlah biarkan ada sedikitpun lompang masa yang kita tinggalkan daripada beribadah kerana Allah. Sungguh, kalau Allah nampakkan pahala yang dilipatgandakan itu sebagai wang dihadapan kita setiap kali usai solat, zikir dan sebagainya, pasti kita bingkas bangun beribadah.

Namun, Allah jadikan pahala itu satu benda yang tidak dizahirkan, maka sekarang bergantung sepenuhnya kepada sejauh mana yakin dan percayanya kita kepada Allah. Jom, mari hidupkan Ramadhan yang diberi percuma kepada kita.

Semoga Allah terima segala amal kita.

Dan redha-Nya mengiringi kita.

Ameen.

0 Komen:

Post a Comment